Barboides gracilis kweek


John.

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2012
Berichten
1,349
Locatie
Purmerend
Deze visjes vorig jaar op de vivariumbeurs gekocht. Onwijze bleekscheten en echte mini visjes.
Ze waren nog erg jong en erg uitgemergeld.
PB200049.jpg

Een half jaartje later en massa's microwormpjes, artemia's en diepvries bosmiden zijn het leuke, actieve en mooi gekleurde visjes geworden.
P2222169.jpg


laatst zag ik een jong visje zwemmen bij mijn Enteromius hulstaerti kweek. Heel vreemd, duidelijk geen hulstaerti. Het kon alleen maar een barboides zijn. Waarschijnlijk is het jong/eitje meegekomen met wat plantjes. Een kweekbakje was de logische volgende stap.
P4102728.jpg

Eerste jong op vallisneriablad.
Kweekbakje opgezet, 25-25-40 cm met schuimfilter en zo'n aanhangfilter. Het aanhangfilter dicht gemaakt met een restant van een hor-deur.Deze visjes zijn zo klein dat ze opgezogen worden door deze pompjes.
Inrichting: javamos, eikenbladeren, een flinke bos vallisneria aan de oppervlakte en catappabladeren.
Bakje gevuld met regenwater temperatuur 25 graden.
Na een dag waren de eerste jongen er al. Ik vang ze eruit met een hevelslang en plaats ze in een 20-20-30 bakje met een schuimfiltertje en hetzelfde water temperatuur.
Water: Ph 5.5 gh/kh 0, geen nitraat en fosfaat te meten.
P4102738.jpg

Een van de uitgevangen jongen.
P4162906.jpg

Ze eten infusiediertjes en groeien en poepen goed. Het karakteristieke stipje op de staart is ook goed zichtbaar.



Groetjes John.
 
Leuk hoor, nu al daarvan een kweekje. Je foto's zijn erg mooi en scherp! Hoe ieniemienie zijn deze kleintjes?
 
Volwassen 22-24 mm. De jongen zijn 2 mm als ze net uit het ei zijn.

Groetjes John.
 
Ships de jongen hebben stip, kijken of ze de medicatie gaan overleven...
 
aaii, hopelijk gaan ze het redden.
 
Stip is weer weg, er zijn toch zeker wel een stuk of 15 jongen die het overleefd hebben.
Ze zijn flink gegroeid, in tegenstelling tot de verhalen op internet.
Ik verwacht dat de eersten al met 2-3 maanden geslachtsrijp gaan worden.

groetjes John.
 
Da's mooi nieuws, heb je snel gefixed
 
Helaas hebben de jongen weer stip (gehad), er zijn er nu nog maar vijf over.
De stip is zo goed als weg, ik ga nog een paar dagen door met de exit behandeling.
De grootste larven eten nu ook pekelkreeftjes en micro wormpjes!

P5063476.jpg


Als je goed kijkt zie je de parasieten zitten op het visje...

P5073512.jpg


Stip bijna weg!

groetjes John.
 

Terug
Bovenaan