Wat is er nieuw

Barbus tetrazona ( Sumatraan vis ) vechtgedrag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Ik zag in een winkel afgelopen weekend o.a. een bak met wat vissen met daarin o.a. Sumatraan visjes ( de gewone soort, de geel/zwarte).
Zaten een stuk of 15 van in, samen met wat andere visjes.
Twee Sumatraan visjes waren aan het vechten en niet kort, maar best wel lang.

Ben niet constant blijven kijken, weet dus niet hoe het afgelopen is verder.

Is dat vechten natuurlijk gedrag voor deze vis?
Hoe lang duurt zo'n gevecht?
Gaat dat net zo lang door totdat eentje het loodje legt, of zijn deze gevechtjes vrij onschuldig?

Hoe is het beste de verhouding?
Meer vrouwtjes dan mannen of moet dat niks uit maken?

Er waren meerdere soorten Sumatraan visjes ( niet bij elkaar in).
Zit er ook nog verschil in gedrag als je kijkt naar de soorten van de Barbus tetrazona, of zit daar verder geen verschil in?
( Soort / gedrag )?

Maak ik terecht op dat je eigenlijk deze visjes zelf wilt hebben?
Was een Lido 120 toch? Daar had je toch al een leuk bestandje voor?

~ Ivo

Bij Sumatranen heerst een bepaalde rangorde en die zal eerst bepaald moeten worden, vandaar dat onderling vechten. Zodra die rangorde bepaald is, geven ze onderling geen problemen meer. En de verschillende soorten waarover je spreekt zijn geen soorten, maar kweekvormen van een en dezelfde vis (ze heten niet voor niets allemaal Systomus (Barbus, Puntius, ja hoor, namen veranderen snel bij sommige vissen :stars: ) tetrazona. Ze mogen er dan qua kleur enzo verschillend uitzien, qua karakter en andere eigenschappen maakt het niks uit

Mascha&Ivo zei:
Maak ik terecht op dat je eigenlijk deze visjes zelf wilt hebben?
Was een Lido 120 toch? Daar had je toch al een leuk bestandje voor?

~ Ivo

Ik was gewoon nieuwsgierig omdat het gevecht best lang duurde.
Meer niet hoor 🙂

Ik denk dat het eerder 2 pronkende mannen waren dan vechten.

ik heb ook gehoord dat ze onderling een rangorde hebben en dat die vastgesteld moet worden.
dit moet steeds opnieuw zodra er nieuwe vissen bij komen/weg gaan (wat nogal vaak gebeurt in een dierenwinkel)

het enige waarom ik ze nooit neem is omdat ze niet van de lange vinnen van andere vissen af kunnen blijven...
daar zijn mijn maanvissen niet blij mee!

NyLeZ zei:
het enige waarom ik ze nooit neem is omdat ze niet van de lange vinnen van andere vissen af kunnen blijven...
Dat kunnen ze wel. Namelijk gehouden in een voldoende grote bak, met voldoende soortgenoten. Beetje triest dat een soort zo'n status krijgt als de schuld daadwerkelijk ligt bij de mensen die ze verkeerd houden.

~ Ivo

Sumatranen hebben mooi en fel zwemgedrag als ze in een school van 10- 12 zijn want dan er is altijd wel iets te zien.
Vind alleen dat ze niet bij rustige vissoorten kunnen die ook maar iets van een zwabberende staart of vin hebben.
Of voelsprieten.

Daarom zou ik niet zo snel meer voor deze vissoort kiezen aangezien ze bij ons aan de vinnen van Corydoras panda geknabbeld hadden!
Kon eerst niet geloven dat ze deden maar het was wel zo. Pas toen de sumatranen eruit waren kregen de cory's hun vinnen terug.
Ik denk omdat ze toen te klein zaten, dat ze dit deden. Hoewel ze met 10 waren vertoonden ze pestgedrag. Ook zaten ze elkaar constant achterna.

Volgens mij is een bak van 150 cm nog maar net groot genoeg voor een school sumatranen, hoe groter hoe beter! En dan met felle vissoorten van ong. dezelfde afmetingen en uiterlijk (korte niet te zwabberende vinnen en staarten) die zelf ook van die "brutale snelzwemmers" zijn.
Naar mijn mening echt een vis die in een speciaal aquarium thuishoort, niet in een klein gezelschapsbakje, pas dan kan het heel mooi zijn om te zien hoe ze nu echt zwemmen.

Ik was hier ook begonnen met een klein gezelschap bakje 60x30x30 heel rustig opgestart en toen informatie aan aquarium winkelier gevraagd wat er in kon advies wat guppen klein schooltje tetra,s en een paar sumatranen en ja daar ging het mis de sumatranen zaten elkaar continu achterna en vielen de andere visjes lastig inmiddels de sumatranen er weer uitgehaald en de rust is weer terug nu zou ik er nog wel een paar iets grotere visjes in willen twee stuks of zo wat zou ik dan het beste kunnen nemen.
Is mijn eerste keer hier op deze site weet ook niet of ik hier goed zit maar ik hoop iets te horen.

edwin

Hallo Edwin,

Je kan met jouw vraag beter een eigen topic openen, anders lopen er twee vragen door elkaar heen en dat werkt erg verwarrend

Aquaria vanaf 100 cm.

Inderdaad.
En mocht je de sumatraantjes willen combineren met bijvoorbeeld bodembewoners, oppervlaktevisjes en een koppeltje o.i.d., dan is het raadzaam een aquarium te nemen dat nog een paar maatjes groter is.

ik ga over een paar weken een rio 240 opstarten (vervanger voor de kleinere bak die er eerst stond)en ik vond de barbus tetrazona zo mooi. ik wil graag een paar, 2 of 3, scholenvissen er in en grondbewoners dus dan lijkt mij 240 liter aan de kleine kant als ik deze vis zou willen houden..?

Ligt eraan hoe je het aanpakt denk ik.
Als je de tetrazona als schooltje nr. 1 ziet, aan het oppervlak schooltje nr. 2 hebt en als bodembewoners schooltje nr. 3 ben je er. Toch?

~ Ivo

ja als je het zo bekijkt. ik doelde eigenlijk meer op dat ik in de middenlaag meerdere scholenvissen wil, maar aangezien dat denk ik niet gaat met een schooltje sumatranen moet ik toch keuzes gaan maken, haha.

Meerdere scholenvissen in de middenlaag is sowieso al een heikel puntje, want die gaan waarschijnlijk toch door elkaar zwemmen wat velen niet mooi vinden (maar als jij dat wel wat denkt te vinden is dat niet erg natuurlijk) en nog belangrijker dan wordt het al snel wel erg vol in de bak.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan