Wat is er nieuw

beaufortia leveretti met kameleon neigingen??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niva4wd
  • Startdatum Startdatum
N

Niva4wd

Guest
Van de week m'n visbestand uitgebreid met 2 extra beaufortia leveritti's.
Ik had er al 2 in mijn aquarium.
Echter de 2 nieuwelingen verkleuren op het moment dat ze zich verplaatsen,
Dus op het glas hebben ze een andere kleur dan als ze op het filter zitten,
Idem de achterwand of bodembedekking.
Ze verkleuren van de standaard kleur tot bijna albino (vaal groen)
Ze lijken me verder gezond....
Ik vraag me af of het een ander type beaufortia kan zijn.

Ik heb zelf de beaufortia leveretti gehad en die deden dit niet, mag ik vragen hoe groot je bak eigenlijk is?

Corydorasfan zei:
Ik heb zelf de Beaufortia leveretti gehad en die deden dit niet, mag ik vragen hoe groot je bak eigenlijk is?
7 sluiers en 4 Beaufortia leveretti in een Lido200 (Afmeting: 70 x 51 x 65 (incl. lichtkap, 60 cm waterhoogte). Blijkt uit een ander topic

Behalve dat deze combinatie niet ideaal is ( Beaufortia leveretti wenst een sterke stroming en sluiers niet) is je bak zweer zwaar overbevolkt. Je bak is te klein waardoor de sluiers zwaar zullen vergroeien.

Lees het volgende topic eens over vergroeien: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=817434

Het meeste plezier zal je hebben als je in elk geval een goed tehuis voor je sluiers zoekt en een mooie (sub)tropische bak van je huidige bak gaat maken. Anders vrees ik dat je bak binnen een jaar op marktplaats staat of in de verkoop hoek van dit forum. Omdat deze situatie niet lang houdbaar is en je veel stress en ellende gaat veroorzaken.

Het verkleuren daar heb ik zelf geen ervaringen mee met deze vis. Maar met andere soorten wel.

Goed gegroeide vis.
PK1Q6sbLfHNHRx7lf7ulSPenJBDCaxzT.jpeg

Vergroeide vis
PK1Q6sbLfHNHRx7lf7ulSPenJBDCaxzT.jpeg

In dit formaat bak zou dat wel eens problemen op kunnen leveren als het echt beaufortia's zijn. Beaufortia's zijn namelijk vrij terrioriaal en lijken qua gedrag veel op de sewellia (Die ik op het moment heb).

Beaufortia verkleuren inderdaad een beetje, maar vooral ook naar de stemming. twee rivalen proberen voor vechten met donkere kleuren duidelijk te maken wie de baas is.
Beaufortia's hebben helemaal geen sterke stroming nodig, vooral heel veel zuurstof in het water, wat meesstal gecre�erd wordt met snelle stroming. dus het kan wel samen met sluiers. het zijn echter wel teveel sluiers in een te kleine bak, ookal zijn het al misvormde wezens, zullen ze nog lelijker worden, en nog meer pijn krijgen dan dat ze al hebben, en is dus niet aan te raden. (botia ook al gezegd maar goed)

Als je alleen al kijkt naar de bouw van de Beaufortia zie je dat het een vis is van snel stromende wateren.

Ik zeg ook niet dat hij niet uit snelstromende wateren komt, maar dat hij het niet nodig (lijkt) te hebben in de aquariumomgeving. Het is geen biotoop bak....
Btw kardinaaltjes en vele andere tetra's leven ook echt niet in de fel belichte dichtbeplante biotopen waar iedereen ze in houdt. Maar daar worden de dieren niet slechter van, hetzelfde geldt voor de beaufortia en velen andere beekmodderkruipers.

Nou veel tetra's wensen dekking (drijfplanten) en dat raad ik ook heel veel aan. In de fel verlichte bakken zijn ze duidelijk niet op hun plaats.

Ik denk dus wel dat een dier slechter af is als het aquarium erg afwijkt van de natuurlijke omstandigheden.

Ik ga met Botia mee, ze zitten niet voor niets altijd in de stroming. 😉

veel mensen met bijvoorbeeld de sewellia lineolata hebben waargenomen dat de dieren zich pas voortplanten in een gezelschapsbak met minder stroming. en ik weet dat voortplanten ook een laatste redmiddel is, maar ze fokken daar als konijnen. ook mijn beaufortia is flink gegroeid, en heeft als hij links in het aquarium gaat zitten, is er een plek waar de uitstroom staat, en dus veel stroming is, hier zit hij echter nooit, dus ik denk dat het allemaal nog wel mee valt....

en voor de tetra's gaat het me meer om dat die vooral voorkomen in gebieden van veel hout, koffiekleurig water, amper planten een enorme zuurtegraad etc... dast hebben ook maar weinig mensen in hun aquarium.
de meeste aquariumvissen zijn allemaal nakweek van de zoveelste generatie, dus die weten helemaal niet meer hoe het in de natuur is... (weet ff niet of beaufortia's nakweek zijn maar goed)

Klopt maar dat theekleurige water zorgt er voor dat er weinig zonlicht diep door dringt. In aquaria wil je zulk water niet hebben dus is het gebruik van drijfplanten noodzaak.

Beaufortia zijn wildvang net zoals eigenlijk 75% van alle soorten in de handel. Ik ben in groothandels geweest en daar wordt alles netjes weergegeven op de bakken en dan sta je te kijken hoeveel vissen wildvang zijn.

oke, maar ik blijf erbij dat de ervaring in aquaria anders weergeeft, omdat de dieren dus prima kweekresultaten boeken in bakken met weinig stroming, en niet in de zogenoemde beekbakken met veel stroming. ook zitten de dieren niet constant in de stroming. misschien vinden ze het wel lekker lui? 😛

Haha zou ook kunnen indd, die van mij ging echt de stroming achterna. Hij zat altijd op een grote javavaren die recht voor de uitstromingspomp zat, of op het glas waar de stroming tegenaan botste. Was altijd erg leuk om te zien.

zie ik nu pas... maar gezegd is dat je theekleurig water in het aquarium niet wil hebben, en daarvoor de verlichting dimt.
is het dan niet zo dat je ook geen snelle stroming in je aquarium wil, en dus de hoeveelheid zuurstof omhoog gooit. is hetzelfde, en ik denk niet dat de dieren er slechter op worden...

Om het verhaal van de kameleon neigingen weer aan te halen:
Ik vermoed dat dit bij de voortplanting hoort....
sinds vandaag zwemmen er ineens 3 kleinere leveretti's die
ik er zelf niet ingedaan heb.

Om het verhaal van de kameleon neigingen weer aan te halen:
Ik vermoed dat dit bij de voortplanting hoort....
sinds vandaag zwemmen er ineens 3 kleinere leveretti's die
ik er zelf niet ingedaan heb.

Wouw, dat is gaaf. Komt niet vaak voor!

Wat late reactie, maar beter laat dan nooit.

Ik zou wel graag wat fotootjes willen zien.

Beaufortia's zijn nog nooit in gevangenschap nagekweekt, dus vergeef me m'n scepsis.
Ook denk ik niet dat je Beaufortia leveretti in je bakje hebt.

Alle leden van de familie Gastromyzontidae zijn inderdaad gebouwd om met weinig energieverlies te kunnen leven in snelstromende wateren.
Het is mooi te zien hoe ze hun aanpassingen gebruiken in een hillstreambakje.
Ik vind echt dat je ze tekort doet wanneer je ze permanent in een aquarium houdt met weinig stroming, ook al is het water heel zuurstofrijk (dat hebben ze echt nodig)

Dat sommige soorten (met name Sewellia lineolata) zich voortplanten in bakken met minder stroming is niet heel verwonderlijk.
In de vrije natuur worden jongen van deze familie juist gevonden op plekken met minder stroming; in de sterke stroming zouden ze zo weggespoeld worden.
Je kunt ook goed zien dat jongen nog niet de aanpassingen bezitten die hun ouders wel hebben.

Wat betreft de kameleon neigingen; Hier verander(d)en ook alle leden van de familie Gastromyzontidae (verschillende Sewellia soorten, Gastromyzon soorten, Hypergastromyzon, Beaufortia) van kleur. Wat lichter op een lichtere ondergrond en wat donkerder op een donkere ondergrond.

Ps. Sewellia soorten kweken ook goed in hillstreambakken. Op het forum van loaches.com en het forum van seriouslyfish.com zijn talloze voorbeelden.

Leerzaam Henri 😀

Ik zie nu pas dat dit onderwerp onder "Meervallen" staat.
Geen wonder dat ik dit eerder over het hoofd gezien heb. 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan