Beaufortia Leveretti, wat is er aan de hand?


WJ

Active member
Lid geworden
3 december 2018
Berichten
38
Leeftijd
39
In mijn 190liter bak (ongeveer een half jaar oud) zitten een viertal Beaufortia Leveretti; prachtige kleine bodembewonertjes die mn bealgde zijruiten helemaal geweldig vinden.

Nu ziet de kleinste van de vier er niet zo lekker uit, hij lijkt zich wel normaal te gedragen; de foto's spreken boekdelen lijkt me, en let specifiek op het rode en de vin links onder:

v1.JPG
v2.JPG


Hier de grootste van z'n broertjes die er wel top uitziet:

v3.JPG
v4.JPG


De waterwaarden zijn top; nitriet en ammonia zijn onmeetbaar laag, nitraat is ietwat hoog naar mijn idee; schommelt tussen de .50 en .75 (ben al flink geminderd in de plantenvoeding), maar dat zou prima moeten kunnen lijkt me zo.. Testen doe ik met een JBL AquaLab koffertje en eens in de twee weken meet ik de hele boel; waardes zijn zeer stabiel.

Twee maanden terug zijn er een groep Corydoras Julii bijgekomen; 10 stuks; die gingen echter 1 voor 1 dood en er zijn er nu nog 2 over (nu een paar weken stabiel). Waarom die dood gingen niet kunnen achterhalen; ik vermoed een slechte groep uit de LFS of iets dergelijks..

Overige bewoners zijn een 5tal purperkoppen, twee honing goerami's (gold variant, die blijven overigens non stop bezig met eitjes leggen) en een klein schooltje kartinaal tetra's.
En garnalen, inmiddels richting de 100 blue velvets (begon met 10, maar ze stoppen niet met fokken) een paar japonica's en een viertal waaierhandjes.

Het is een flink beplante bak, en alles groeit als kool, t filter is van Oase, een 350 met ingebouwde verwarming (bak staat op 24 graden) en voorfilter en van t voorfilter spoel ik eens per maand 2 van de 5 sponsen uit.

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hem vooral erg mager, heb je al eens een dode corydoras open gesneden om te kijken wat e rin de darmen zat?
 
Nitraat 50-75?????

Is dat zo, water verversen. 10-20 is betr.

Waarom spoel jij steeds sponzen uit.

Dan gooi je ook veel bacterie weg.

Doe dat pas als het minderr wordt.


Heb je ook nog siporax in hert filter? omdat je over 5 sponzen praat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je grote fotos plaatsen? Niet te zien zo. Tevens totaal aquarium en foto s van de gourami, cordyras en tetras? zij aanzicht? Kijken of er daar wat te zien is wat jouw niet opvalt.

Nog ander gedrag te zien? Rare plaats waar vissen hangen, kieuwen bekijken of die samen open en sluiten? Kijken of er wat uit poepgat hangt, trosjes?

Vermoedelijk heb je met het plaatsen van de nieuwe vissen wat mee gekocht aan ziekte. Nieuwe aankopen in quarantaine altijd beter, voorkom je een hoop ellende mee.
 
Is ook geen stromingsbak, he. Daar waar ze in horen. met veel keien. die groen worden.
 
Idd dit zijn visjes van stromend water en wat zit daar dus weinig in: juist ja afvalstoffen want die worden constant afgevoerd! Dus die hoeveelheid nitraat zullen ze niet echt hebben kunnen waarderen. Of dit natuurlijk de oorzaak is, is natuurlijk de vraag maar helpen doet het natuurlijk niet.
Op een bepaalde manier ziet ie er ook gewoon mismaakt uit. Is dat ook zo? Kan ook wel eens hé, een misvorming van moeder natuur
 
Nitraat 50-75?????

Is dat zo, water verversen. 10-20 is betr.

Waarom spoel jij steeds sponzen uit.

Dan gooi je ook veel bacterie weg.

Doe dat pas als het minderr wordt.


Heb je ook nog siporax in hert filter? omdat je over 5 sponzen praat

Mweh, denk dat nitraat niet het issue is. Is nu ook alweer een stuk lager ivm stoppen plantenvoeding en waterwissels.

Mbt t filter: in mijn filter zit een apart voorfilter; daarvan maak ik de sponsjes schoon (de helft om de twee weken), de grote sponsen en t keramische medium blijft onaangeroerd.
 
Kun je grote fotos plaatsen? Niet te zien zo. Tevens totaal aquarium en foto s van de gourami, cordyras en tetras? zij aanzicht? Kijken of er daar wat te zien is wat jouw niet opvalt.

Nog ander gedrag te zien? Rare plaats waar vissen hangen, kieuwen bekijken of die samen open en sluiten? Kijken of er wat uit poepgat hangt, trosjes?

Vermoedelijk heb je met het plaatsen van de nieuwe vissen wat mee gekocht aan ziekte. Nieuwe aankopen in quarantaine altijd beter, voorkom je een hoop ellende mee.

Je kunt op de fotos klikken voor full hd toch?

Al het andere doet het super. De garnalen fokken als konijnen (vertienvoudiging in 6 maanden tijd) de goeramis hebben 2 maal per week een nieuw bubbelnest en eitjes en op de corydoras na al vele maanden geen doden.

Niks doet raar, niks zwemt raar en de waterwaardes zijn erg goed. Afgelopen zaterdag nogmaals laten testen bij de LFS (als dubbelcheck van mn eigen druppeltests) en die vonden het ook top..

Qua stroming klopt t wel, t is geen hillstream bak (helaas), maar de 600liter per uur pomp doet t toch echt niet slecht qua waterverplaatsing als je t mij vraagt..

02579366-CF1A-4565-888D-E37540BED5D3.jpeg

Wel wat algen issues (door t wat te hoge nitraat), en t is geen bodemrot wat je bij t zand bij t raam ziet, maar alg.
 
Extra pics onder.

De valisnera heeft overigens weer een flinke knip beurt nodig.
 

Bijlagen

  • 8F400AE7-D2FE-4FDF-9BF6-4F6EC7FA4FB8.jpeg
    8F400AE7-D2FE-4FDF-9BF6-4F6EC7FA4FB8.jpeg
    45.2 KB · Weergaven: 89
  • A4D519EE-937F-4E4C-8106-4D72E7AB2607.jpeg
    A4D519EE-937F-4E4C-8106-4D72E7AB2607.jpeg
    65.6 KB · Weergaven: 95
  • 922A8C0E-EBB1-407B-89F5-0A655CBD0675.jpeg
    922A8C0E-EBB1-407B-89F5-0A655CBD0675.jpeg
    40.9 KB · Weergaven: 99
  • 8CDDF935-AEED-4829-B4B7-EF71E4FC07B3.jpeg
    8CDDF935-AEED-4829-B4B7-EF71E4FC07B3.jpeg
    49.5 KB · Weergaven: 99
Denk dat je toch wat heb mee gekregen bij de corydoras. 8 dood van de 10 dat is een flink aantal. De rest zie ik niets vreemds aan. Als hij altijd zo dun is geweest zou ik ook aan denken dat er iets niet goed is ontwikkeld in de vis. Is hij zo mager geworden na toevoegen van de corydoras heeft hij vermoedelijk iets gekregen van deze visjes. Gezien het rood op de buik, zo mager zou ik denken aan interne wormen of iets bacterieels. Goed in de gaten houden of andere wat gaan laten zien. Preventief wat vaker verversen, bij bodem waaieren en planten laten waaieren om gespuis af te hevelen.

Sterke en gezonde visjes kunnen zelf het een en ander afweren de zwakste schakels gaan als eerste. Ik weet niet of het magere visje tegen zout kan maar wellicht is dit nog een optie om te kijken of hij weer wat gezonder word. Zoutbadje of apart zetten met zout maar zelf even checken of dit soort daar tegen kan want niet iedere vis kan tegen zout.

Soms kan ik wel foto s vergroten en soms niet. Jouwe niet. Geen idee hoe dit kan.
 
Is het mogelijk dat er iets van fijn glas in gekomen is. Het zou bijv. mogelijk kunnen zijn dat ze zoiets binnen hebben gekregen en dat dat een internebloeding heeft veroorzaakt.
 
Hmmm dat laatste lijkt me niet. Ik ben heel voorzichtig met wat er in gaat, planten etc zijn al maanden er niet meer bijgekomen.

Nitraat overigens nu .20, nitriet en ammoniak onmeetbaar met mn druppels.

Visje leeft nog steeds; ziet er nog steeds niet lekker uit, maar gedraagt zich wel normaal.

Al het andere nog steeds top. Ook de twee dikke corydorassen.
 

Terug
Bovenaan