Bedrijfsmatig huisdieren houden

  • Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum

Beetje vergelijkbaar met de voorwaarden van de belasting voor een gewone ondernemer. Ik lees hier deze regel en daar voldoen veel leden wel aan denk ik.

U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.

Echter zul je aan meer dan 1 voorwaarde moeten voldoen denk ik om ervoor in aanmerking te komen.
Nederland is vaak het land van "teveel" regeltjes.
 
Dank je wel Ton, erg interessant om even goed door te lezen. Ik heb wel het 'vakbekwaamheid honden- en kattenbesluit' maar ja, dat zal wel niet gelden voor garnalen en vissen :D
 
Het is toch echt wel interessant om eens door te lezen.

Ik moest voor mijn werk op het dierenasiel het diploma "Vakbekwaamheid Honden- en Kattenbesluit" halen.

Maar sinds kort heb je niet alleen een diploma voor honden en katten nodig, maar zijn er vijf groepen:

Vakbekwaam houder van:

1) Honden en katten
2) Overige zoogdieren
3) Reptielen en Amfibi�n
4) Vissen
5) Vogels

Je zou denken dat iedereen die in een aquariumzaak vissen verkoopt het diploma nodig heeft, maar helaas....

Alleen de baas hoeft het diploma te hebben, de rest van het personeel niet, wat ik toch wel een beetje jammer vind.
 
Jeetje en als ik nou af en toe een paar garnalen via Marktplaats verkoop. Ik hou de huisdieren (garnalen) niet voor de fok maar verkoop het overschot om de populatie in toom te houden.
 
Wij verkopen ook af en toe garnalen en ik heb daarom contact gezocht met de betreffende instantie. Het komt erop neer dat je als partikulier niet zomaar hieraan moet voldoen maar dat je dan aan de genoemde punten moet voldoen. Als jij voor de hobby af en toe wat verkoopt dan is dat geen probleem.
Dat is hetzelfde als dat je dan niet een KvK nummer hoeft te hebben. Je bent hobbymatig bezig zonderwinstoogmerk en je maakt geen reclame en ook is het dus niet bedrijfsmatig. In dat geval hoef je je dus geen zorgen te maken.
 
Dit was de reactie die ik kreeg op mijn vraag destijds:

Bedrijfsmatig huisdieren houden
Er zijn een aantal indicaties waaruit kan blijken dat u bedrijfsmatig huisdieren houdt. Als u vissen en garnalen houdt en af en toe verkoopt betekent dit niet direct dat u bedrijfsmatig huisdieren houdt omdat er nog andere indicaties zijn.

U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. De onderstaande indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. De indicaties zijn:
- U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
- U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
- U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
- U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
- U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een btw-nummer.
- U adverteert.
- U oefent de activiteiten uit om winst te maken

Let u erop dat dit indicaties zijn, en dat wij niet aan de hand van indicaties beoordelen of u bedrijfsmatig huisdieren houdt. Dit beoordeelt u zelf. Bij een controle moet u, als u van mening bent hobbymatig bezig te zijn, zelf aannemelijk maken bij de inspecteur dat er geen sprake is van bedrijfsmatig handelen.

Deze en meer informatie kunt u vinden op onze pagina over bedrijfsmatig huisdieren houden.
 
Ik kreeg net nog een correctie op de eerdere mail en het houden en verkopen van garnalen valt niet onder die regeling zoals je kan lezen:

Onjuist
Helaas is het antwoord van mijn collega niet helemaal juist geweest. Garnalen vallen niet onder de definitie van gezelschapsdier/huisdier en daarmee kan er voor garnalen ook geen sprake zijn van bedrijfsmatig huisdieren houden.

Voor vissen is het een iets ander verhaal, deze vallen wel onder de definitie gezelschapsdier/huisdier en daarvan zijn enkel de soorten die op de productiedierenlijst staan uitgezonderd. Wellicht voor u van belang als u ook vissen houdt in de aquaria. Meer informatie vindt u op onze website

Meer informatie
Heeft u verder nog vragen, kijk dan op mijn.rvo.nl. Of neem telefonisch contact met ons op: 088 042 42 42 (lokaal tarief).

Met vriendelijke groet,
 
Dat wordt dan toch handelen in garnaaltjes :D :D :D

Heb ooit de tip gekregen van iemand wat betreft verkopen op marktplaats:

1) Wanneer je de advertentie verwijdert, altijd NEE zeggen op de vraag of je het artikel verkocht hebt .
2) Maak bij bijvoorbeeld garnalen 1 advertentie die je gewoon laat staan.

Zo komt de belastingdienst niet te weten wat en hoeveel je hebt verkocht via Marktplaats.
 
Dus een garnaal ziet met niet als huisdier.
Maar wat zou de belastingdienst er van denken als je bij regelmaat 50 garnalen verkoopt via Marktplaats ?

ook daar heb ik al geïnformeerd in het verleden. Dat zien ze als hobbymatig zolang het af en toe gebeurt en je niet als een bedrijf winst als oogmerk hebt of reclame maakt. Dus af en toe wat verkopen mag gerust hoor. Dat zijn vragen die destijds ook bij mij te binnen waren geschoten.
 
De verkoop door een hobbyist die af en toe eens een nestje heeft, valt niemand over.
Er zijn echter een aantal kwekers, die complete stellingen hebben staan om bepaalde soorten vissen te kweken.
Deze groep valt wel onder de regels.
Dit is ook de groep die de belastingdienst heel interessant vind.
Er is ook een groep die vissen verkoopt vanuit huis of schuur/garage.
Zij kopen de dieren in i.p.v. deze te kweken.
Die maken het nog bonter :) zij moeten dus aantoonbaar vakbekwaam zijn en zij overtreden tegelijk de bestemmingsplannen van hun gemeente.
Je huis/garage/schuur heeft een woon bestemming maar geen detailhandel bestemming.

Kortom regels genoeg, nu nog een beetje controle :)

Oww de belastingdienst heeft een vaste ploeg op marktplaats gezet en zij struinen constant de site af naar massa verkopers die zij nog niet kennen.
 
Maar wat zou de belastingdienst er van denken als je bij regelmaat 50 garnalen verkoopt via Marktplaats ?
Absoluut oninteressant.

Of het moeten behoorlijk geprijsde garnalen zijn, of de inspecteur der Rijksbelastingen moet zelf een garnalenbakje willen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor hen die die een uitkering ¨genieten¨ . Zou het nog wel eens nare bijkomstigheden kunnen hebben vanuit gemeentewegen... Mijn buurtjes konden al eens op het matje komen omdat ze af en toe wat uitgelezen boekjes van de kids , voor 3 keer niks, aanboden. Het verschilt van gemeente tot gemeente.
 
Ja met een uitkering is het uitkijken. je kan beter even bij je gemeente informeren hoe ze hier instaan voordat je met regelmaat wat gaat verkopen.
 

Terug
Bovenaan