Wat is er nieuw

beetje lelijk maar hoe moet ik deze noemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1970
  • Startdatum Startdatum
R

rob1970

Guest
Hoe heten deze 2 vissen op de voorgrond.

Het lijkt wel een koppeltje maar is dat ook zo?

Ik hoor het graag als je weet wat voor vissen dit zijn.

493425_0_82_lelijke_vis.jpg

Knabbelvisjes. Garra Rufa

[Foto: www.hpa.org.uk]
De knabbelvis (Garra rufa) is afkomstig uit enkele modderige riviertjes, stroompjes en meertjes in het Midden-Oosten, voornamelijk in Turkije, Israel, Jordani�, Syri�, Irak en Iran. In een aquarium is het een soort �beginnersvisje� omdat hij maar weinig specifiek onderhoud verlangt. Vaak wordt hij in een aquarium gehouden om de algengroei onder controle te houden.

Het eerste deel van de wetenschappelijke naam, Garra, is volgens de geruchten afkomstig uit het Gallisch, waar garra �been� betekende. Het tweede deel, rufa, heeft een Latijnse herkomst en betekent via het woord ruber �rood� of rossig�.

In de wervende reclames wordt gesteld dat de knabbelvisjes dode huidcellen eten en de huid daardoor de gelegenheid biedt om nieuwe huidcellen aan te maken. De behandeling zou werkzaam zijn bij huidproblemen als psoriasis en eczeem. Bovendien zouden de visjes tijdens het knabbelen ook een enzym afscheiden om de vertering van die huidcellen te bevorderen, waardoor de huid nog sneller zou kunnen herstellen.

Dat klinkt allemaal behoorlijk positief en het zou zonder enige twijfel in reguliere ziekenhuizen toegepast worden als er niet ��n klein probleempje zou bestaan: het werkt dus niet. Onderzoek heeft aangetoond dat men in de filtratie van de badkuipen de dode huidcellen aantrof, wat dus aantoont dat die visjes helemaal geen menselijke huidcellen op het menu hebben staan. Ze zoeken eenvoudigweg naar algen en ander voedsel. Het zo geroemde enzym is ook een uitvergroting van de werkelijkheid want ieder organisme gebruikt enzymen om voedsel te verteren. Een menselijke voet heeft geen enkel voordeel bij een enzym in de bek van een vis.

Natuurlijk is het een heerlijk gevoel om in een luxe omgeving aan je voeten en tenen te laten knabbelen door deze visjes, maar ondertussen zijn er wat nadelen aan het licht gekomen. Het blijkt namelijk uit onderzoek (zie hier) dat deze visjes en het water waarin ze leven een bron kunnen zijn van schadelijke micro-organismen en ziekteverwekkers als hepatitis en zelfs AIDS kunnen overdragen.

Geen wonder dat deze �behandeling� in sommige landen al weer verboden is. Het zou toch treurig zijn als onnozele gasten een duurbetaald spa & wellness resort verlaten met een potentieel levensbedreigende ziekte onder de leden.

Update 03 maart 2014: Eindelijk is ook het RIVM wakker geworden en heeft een document gepubliceerd waarin geadviseerd wordt om gebruikers en exploitanten voor te lichten over de gezondheidsrisico's

WAt heb jij een bodemrot, Rob.

Bertus, Is dat geen blauwalg wat je wel vaker ziet tegen de ruit aan als er erg veel licht opvalt??
Ik heb het ook in de zomer weleens en zuig dan de voorste 2cm schoon en gooi er nieuw grint neer.

Wat het is, maakt niet uit, maar die bodem is veels te dik.
Daardoor krijg je dat.
Zo ik zie, 5-6 cm. wat veel is.

Dat heb ik ook in de 80cm rond de 5cm schat ik zo. Om planten voldoende ruimte te geven goed te wortelen heb je denk ik snel 5cm nodig.

Vind het ook geen gekke gedachte van Bertus met zijn bodemrot,ken de aanslag tegen de voorruit ivm de bodem maar dit ziet er toch wel heel gifgroen uit.
Lijkt ook wel iets van een voedingsbodem tussen te zitten?!

jessicapilon zei:
Dat heb ik ook in de 80cm rond de 5cm schat ik zo. Om planten voldoende ruimte te geven goed te wortelen heb je denk ik snel 5cm nodig.

Nee, hoor, met minder kan het ook, gaan de wortels sneller opzij.

De Bleheri Stond gewoon op de bodem.

Ja dat is wel weer zo. Maar voor de stevigheid heb ik nooit minder dan 5 cm hier.
Er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden 😉

Ik zou ze Sjors en Sjimmie noemen

Zijn mooie vissen 🙂 Maar bodemrot... Ik weet niet hoor. Bodemrot ruik je toch vaak ook?

Dat zie je eerder, aan het zwart worden van het zand.
Komt door stilstaand water ,op die dikte.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan