Wat is er nieuw

Beetje mistig water

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
29
Hoi!

Ik merk dat mijn water ineens een klein beetje mistig is en ben benieuwd hoe dat precies zit. Wat info:

- De bak is niet nieuw, hij draait al ongeveer een jaar.
- Gisteren heb ik ongeveer 40% water verschoond. Ik ververs meestal 30-40% en heb dit nog niet eerder meegemaakt.
- Ik heb het filter niet schoongemaakt of uitgezet tijdens waterwissel.
- Het viel me pas op nadat ik plantenvoeding (profito) had toegevoegd.
- Ik heb de waterwaarden niet gemeten na het schoonmaken (en nu is het te donker), maar voor het verversen was NO3 ~10 en PO4 ~0.25
- De vissen doen het prima, maar heb voor de zekerheid een bruissteentje geplaatst, want bacteriën gebruiken ook zuurstof.
- Ik had ze nog niet gevoerd voordat de waas begon.
- Hieronder staat een foto. Het lijkt erg donker, maar dat komt omdat mijn camera bagger is.

Nou ik maak me niet al te veel zorgen, maar ik ben wel heel nieuwsgierig waarom dit na een jaar ineens komt opzetten. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de combinatie van waterwissel en de toevoeging van plantenvoeding en dat dit op een of andere manier bacteriegroei bevordert. Of zou het kunnen dat de plantenvoeding zelf de waas geeft? Ik heb misschien wat te royaal erin gegoten...
Ben benieuwd naar jullie info!
WhatsApp Image 2020-04-07 at 20.36.43.jpeg

Ik zie de laatste dagen al een aantal topics over bacteriën bloei verschijnen, is mij iets te toevallig. Heb je toevallig de mogelijkheid om het leidingwater te testen op chloor? Ben wel benieuwd, wellicht hebben ze in deze tijden er voor gekozen het leidingwater toch extra te ontsmetten met bijvoorbeeld chloor en hierdoor je bacteriën grotendeels zijn afgestorven? Eigenlijk waarom ze in het buitenland watervoorbereiders gebruiken?

ik volg hoogheid in z'n gedachtengang.
Het toeval is net te groot.

Dat is wel toevallig inderdaad! Maar als er chloor in het water had gezeten, dan had ik dat wel gemerkt denk ik. In het buitenland valt het me altijd meteen op doordat je het proeft. Daarnaast wordt het alleen in uiterst zeldzame gevallen toegevoegd (bijv. na een leidingbreuk) en zou mijn waterleidingbedrijf (Vitens) me daarvan op de hoogte moeten stellen. Maar wel apart dat het nu veel voorkomt. Zou interessant zijn om te weten of de andere leden die er last van hebben ook bij Vitens zitten...

Wat ik overigens wel heb gedaan is dat ik de emmers heb gebruikt waarin ik mijn duikspullen heb gespoeld, en die spullen heb ik eerder weer gewassen in Dettol. Maar dat zou ik wel heel ver vinden gaan want ik heb de duikspullen eerder afgespoeld en de emmers daarna ook wel omgespoeld.

Ik kan morgen trouwens wel de hoeveelheid chloor meten. Volgens mij heb ik hier ergens nog wel een druppeltest liggen voor Chloor

Ik kan morgen trouwens wel de hoeveelheid chloor meten. Volgens mij heb ik hier ergens nog wel een druppeltest liggen voor Chloor
Ik neem dit terug, heb hier toch geen test voor helaas.
Het water ziet er alweer fris uit. Wat ik wel kon meten was NO3~10 en PO4~0.

Ik zie de laatste dagen al een aantal topics over bacteriën bloei verschijnen, is mij iets te toevallig. Heb je toevallig de mogelijkheid om het leidingwater te testen op chloor? Ben wel benieuwd, wellicht hebben ze in deze tijden er voor gekozen het leidingwater toch extra te ontsmetten met bijvoorbeeld chloor en hierdoor je bacteriën grotendeels zijn afgestorven? Eigenlijk waarom ze in het buitenland watervoorbereiders gebruiken?

Er wordt echt niet zomaar even chloor aan het water toegevoegd hoor zonder fatsoenlijke berichtgeving daarover ;-).

Dat denk ik ook niet en is het ook niet zo dat we hier dan chloride gebruiken en dat is iets anders dan chloor dacht ik maar ja ik ben geen scheikundige.

Chloride is inderdaad de juiste term, maar in de volksmond wordt dat dikwijls chloor genoemd.
Moleculair chloor (Cl-Cl) is meestal een gas, want moeilijk oplosbaar in water.

Maar is dat chloride dan ook schadelijk voor de vissen en planten?

In hoge concentraties zeker, en voor garnalen al helemaal.
Daarom moet je Purigen altijd goed uitspoelen na het regenereren. En daarom gebruikt men in het buitenland dus middeltjes om de chloride uit het water te halen voordat je je aquarium ermee ververst.

Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die hun purigen niet voldoende hadden gespoeld ==> alle vissen dood.
Planten zullen op de korte termijn niet gelijk dood gaan denk ik. Eerst gaan de garnalen/vissen dus dan schrik je wel.

In het kraanwater (in het buitenland) zit Natriumhypochloriet, wat dus het chloride-ion bevat.

Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook niet en is het ook niet zo dat we hier dan chloride gebruiken en dat is iets anders dan chloor dacht ik maar ja ik ben geen scheikundige.
Klopt, eigenlijk wordt er bleekloog gebruikt, een verdunning van natriumhypochloriet (NaClO). Daarmee worden zwembaden en drinkwater gedesinfecteerd. Maar dat woord is zoveel langer dan chloor 😉
Ik denk dat het in hele lage concentraties niet gelijk je vissen zal doden maar het is niet gezond. Planten kunnen er wat beter tegen, in de bloemenwinkel waar ik werkte voegden we zelfs een hele kleine hoeveelheid toe aan het water omdat de bloemen dan langer mooi blijven (ook goede tip voor in je vaas thuis trouwens 😉

Nou een hoop moeilijke termen maar goed als dat nu opeens zal worden gebruikt hier of in grotere hoeveelheden dan lijkt me dat men dat wel moet communiceren.

Er wordt echt niet zomaar even chloor aan het water toegevoegd hoor zonder fatsoenlijke berichtgeving daarover ;-).
Ik heb gezocht en kon bij alle drinkwater bedrijven inderdaad niets vinden over nieuwe toevoegingen in het water. Wel een hoop over dat er geen corona in het drinkwater kan komen en hoe hun personeelsbeleid is bij eventuele extra uitval etc. Op zich geruststellend al durf ik niet met die stelligheid te beweren dat ze 'echt niet zomaar' dingen gaan toevoegen. In tijden als dit geldt 'nood breekt wetten'. Ik kan mij ook voorstellen dat mocht er toch een klein risico zijn ze dit stil houden om geen algehele paniek en een tweede wc-rollen plundering te veroorzaken, alleen dit keer met flessen water. En hierdoor dus een nieuwe toevoeging (al dan niet chloride) stil houden. Ik weet het niet, maar sluit het ook niet uit.

In ieder geval zijn al die waterbloei topics mij te toevallig en ik zou dan ook - voor de zekerheid - adviseren om momenteel met mate je aquarium te verversen.

Zelf ververs ik wekelijks de helft en heb nog niets kunnen waarnemen.

Ik heb gezocht en kon bij alle drinkwater bedrijven inderdaad niets vinden over nieuwe toevoegingen in het water. Wel een hoop over dat er geen corona in het drinkwater kan komen en hoe hun personeelsbeleid is bij eventuele extra uitval etc. Op zich geruststellend al durf ik niet met die stelligheid te beweren dat ze 'echt niet zomaar' dingen gaan toevoegen. In tijden als dit geldt 'nood breekt wetten'. Ik kan mij ook voorstellen dat mocht er toch een klein risico zijn ze dit stil houden om geen algehele paniek en een tweede wc-rollen plundering te veroorzaken, alleen dit keer met flessen water. En hierdoor dus een nieuwe toevoeging (al dan niet chloride) stil houden. Ik weet het niet, maar sluit het ook niet uit.

In ieder geval zijn al die waterbloei topics mij te toevallig en ik zou dan ook - voor de zekerheid - adviseren om momenteel met mate je aquarium te verversen.
Sorry maar dit is dus slechts gebaseerd op jouw onderbuik en panieksensor ;-).
Net alsof er samenzweringstherorieën zijn tussen alle waterzuiveringen en leveranciers.
Zo maar chloor toe voegen zonder bericht gaat never nooit gebeuren in Nederland.
Er geldt momenteel helemaal niet 'nood breekt wet', en de paniek zou juist wél groot zijn als dit 'stiekem' zou gebeuren. Elke malloot kan dat meten dus dat is binnen een aantal uur bekend.
Er onstaat vermoedelijk zeer veel schade in het hele land als er zomaar chloor toegevoegd gaat worden.

Gewoon verversen dus. Er bestaat ook nog zoiets als toeval. 3 topics op 'het aquaforum' is nu niet bepaald een goed argument. De starters van die topics zijn misschien wel door elkaar beïnvloed (hey dat heb ik ook...).

Ja ok dat filtert stoffen eruit maar dan hou je nog de helft over en in de Bettabak gebruik ik gewoon kraanwater hoor.

Sorry maar dit is dus slechts gebaseerd op jouw onderbuik en panieksensor ;-).
Correct, maakte ik ook geen geheim van toch?

Vorige week heb ik zelf wat uitval gehad in een van mijn aquaria en dit was 'toevallig' na een waterwissel van 50% (ik doe daar wekelijks een 50% wissel). Geen bacteriënbloei gehad maar wel wat vis overleden.
De rest van mijn aquaria niets gemerkt en daar heb ik slechts 20% ververst.

Doe ermee wat je wilt, ik doe voorlopig wat voorzichtiger met kraanwater en daar laat ik het bij.

Hier waterwissels van 50% en 1 bak eigenlijk volledig doorgespoeld.

Geen enkel probleem, niets anders, geen sterfgevallen.

In Nederland wordt er nooit met chloor gewerkt zonder expliciete berichtgeving aan de desbetreffende omgeving. Wanneer je denkt dat er een mogelijke bacteriebloei op komst is volstaat het om even niets te doen. Blijf in dat geval van filters af en ververs even geen water.

Ik heb inderdaad niks gedaan behalve een bruissteentje want tijdens een bacteriebloei kan wel veel zuurstof verbruikt worden. Het is nu ook weer helemaal helder dus het valt allemaal wel mee. Wat is jullie mening over de invloed van de temperatuur? Tijdens deze warme zonnige dagen is het aquariumwater misschien ietsje warmer waardoor bacteriën harder groeien? Misschien dat daarom meer mensen er nu last van hebben.

Wellicht heeft de bacteriebloei iets te maken met het erg mooie weer? Het is erg helder, onbewolkt en er zit nog bijna geen blad aan de bomen. Wellicht dat dat de boel verstoort? Chloor in het water zou bacteriën juist doden lijkt me, daarom wordt het juist toegevoegd aan kraanwater in sommige landen.

Ik merk aan mijn eigen bacteriebloei ook dat het de morgens meeval maar in de loop van de dag weer erger wordt... kan komen door het licht wellicht? Of CO2 natuurlijk.

Als je bacterienbloei gedurende de dag erger wordt dan is het waarschijnlijk geen bacterienbloei maar zweefalg. Bacterienbloei komt juist omdat de bacteriën in je biofilm (die dus niet door je aquarium zweven) de afvalstoffen niet meer aan kunnen en zich snel willen voortplanten. Vaak zie je dit in opstartende aquaria of wanneer de biofilm door externe factoren is verstoord, bijvoorbeeld door het filter te goed schoon te maken of door een medicijn of ander goedje (chloor) in het water.

Zweefalg is een heel ander verhaal en gaat meestal niet vanzelf weg. Ik heb daar zelf (gelukkig) minder ervaring mee.

Ik ben er vrij zeker van dat het geen zweefalg was, de kleur was echt wit, daarnaast doen algen het bijzonder slecht in mijn aquarium dus het lijkt me sterk dat die ineens zo snel zouden opkomen. Bacterien groeien niet op zonlicht (op blauwalgen na), maar misschien was het wel de verandering van de temperatuur. Wat het nou uiteindelijk geweest is weet ik niet, maar het was de volgende ochtend alweer weg en het is nu weer mooi helder gelukkig!

Nou groene zweefalg zie je juist vaak bij weinig co2 en invallend zonlicht.

Nou wil ik hier geen paniek zaaien. Maar ik stond van de week onder de douche, en toen had ik echt het vermoeden dat ik een spoortje chloor rook.
En dan niet zoals in het buitenland. Maar echt een spoortje.
Heb er geen aandacht aan besteed. Maar nu ik al het bovenstaande lees, meld ik het toch even.

Daarnaast kan ik er slecht tegen dat er onzin wordt verteld.

Chloor is chloorgas opgelost in water. CL2
Chloride is het anion van keukenzout. Dat strooi je straks op je eitje.

Het is wel hetzelfde ATOOM.

Maar dat is hetzelfde vergelijk als waterstof H2. Zoek maar eens op Hindenburg.
En waterstof zit ook in water H2O, dat drink je dagelijks. Ontploft ook niet.

Je hebt het ATOOM, wat de naam geeft. En het molecuul wat uiteindelijk de stof eigenschappen bepaald.

Haha ik wil ook heen paniek zaaien, maar ik had een paar dagen terug bij het drinken van een glas water uit de kraan hetzelfde gevoel. Dit was echter na mijn discussie hier dus het kan zomaar ingebeeld zijn geweest. Ik heb helaas zelf geen chloor testjes in huis dus ik kan het niet met zekerheid meten. Ik heb actief op internet gezocht maar er is echt helemaal niets te vinden over nieuwe of extra toevoeging in het drinkwater dus ik heb het eigenlijk een beetje afgedaan als inbeelding.

Ik ben er vrij zeker van dat het geen zweefalg was, de kleur was echt wit, daarnaast doen algen het bijzonder slecht in mijn aquarium dus het lijkt me sterk dat die ineens zo snel zouden opkomen. Bacterien groeien niet op zonlicht (op blauwalgen na), maar misschien was het wel de verandering van de temperatuur. Wat het nou uiteindelijk geweest is weet ik niet, maar het was de volgende ochtend alweer weg en het is nu weer mooi helder gelukkig!

Dat is dan ook de grond om een bak met een bacterie overvloed het best even met rust te laten. Even geen waterverversingen en geen gedoe met filters. In de meeste gevallen verdwijnt het probleem dan vanzelf.

Haha ik wil ook heen paniek zaaien, maar ik had een paar dagen terug bij het drinken van een glas water uit de kraan hetzelfde gevoel. Dit was echter na mijn discussie hier dus het kan zomaar ingebeeld zijn geweest. Ik heb helaas zelf geen chloor testjes in huis dus ik kan het niet met zekerheid meten. Ik heb actief op internet gezocht maar er is echt helemaal niets te vinden over nieuwe of extra toevoeging in het drinkwater dus ik heb het eigenlijk een beetje afgedaan als inbeelding.
Even googelen:

Chloor in kraanwater

In tachtig procent van het Nederlandse drinkwater zit helemaal geen chloor. Sommige waterbedrijven gebruiken nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. Bij bacteriële verontreiniging in het waterleidingnet, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk of werkzaamheden aan de leidingen, kan chloor tijdelijk nodig zijn om eventuele ziekteverwekkende bacteriën te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is mogelijk dat je dit wel proeft.

Even googelen:

Chloor in kraanwater

In tachtig procent van het Nederlandse drinkwater zit helemaal geen chloor. Sommige waterbedrijven gebruiken nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. Bij bacteriële verontreiniging in het waterleidingnet, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk of werkzaamheden aan de leidingen, kan chloor tijdelijk nodig zijn om eventuele ziekteverwekkende bacteriën te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is mogelijk dat je dit wel proeft.
Ben, ik begrijp dat dit normaliter het geval is. In deze discussie ging het er om of er de afgelopen weken iets veranderd is waardoor er bijvoorbeeld extra chloor (of een ander goedje) in het water zit waardoor we meer berichten zien over bacteriën bloei. Hoe het 'normaal' in Nederland is gesteld met het drinkwater weten we wel. Er is echter niets te vinden of er naar aanleiding van het corona virus ook aanpassingen zijn gedaan in onze drinkwatervoorziening. Als je daar iets over kunt vinden houd ik me aanbevolen.

Ben, ik begrijp dat dit normaliter het geval is. In deze discussie ging het er om of er de afgelopen weken iets veranderd is waardoor er bijvoorbeeld extra chloor (of een ander goedje) in het water zit waardoor we meer berichten zien over bacteriën bloei. Hoe het 'normaal' in Nederland is gesteld met het drinkwater weten we wel. Er is echter niets te vinden of er naar aanleiding van het corona virus ook aanpassingen zijn gedaan in onze drinkwatervoorziening. Als je daar iets over kunt vinden houd ik me aanbevolen.

Bacteriën en virussen werden en worden altijd al inactief gemaakt, wanneer nodig in het drinkwater. Virussen schijnen bovendien slecht te overleven in water. Maar dat inactief maken gebeurd niet d.m.v. chloor voor zover ik weet.
https://www.drinkwaterplatform.nl/coronavirus-en-drinkwater-dit-moet-je-weten/

Vandaag vertelde een collega mij dat hij gisteren zijn aquarium had gedaan. Normaal gaat daar regenwater in. Maar dat was op.
Dus heeft hij kraanwater gebruikt.
Wat hij ook vaker doet bij langdurige droogte.

Alleen zijn bak was dus ook wit geworden. Dat vond hij vreemd.

Ik moest gelijk weer aan deze discussie hier denken.....

Ik vind het toch allemaal erg toevallig.

Hier in Gelderland nergens last van, eergisteren nog twee bakken voor 50% ververst, één van 200 en één van 70 liter met garnalen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan