Beetje verliefd op oto


P

Plankje

Guest
IMG_0275.JPG


Ik ben verliefd...en de otocinclus is al snel helemaal dol op de (biologische) komkommer. Ik heb er van de week vijf gekocht en de komkommer is een succes, net als het grote blad van de echinodorus ozelot.
Deze vis ziet er best goed doorvoed uit toch? Ik heb niet eerder oto' gehad maar dit leek me een gezonde vis (de anderen zien er net zo uit).
Wat geven jullie ze met kerst te eten ;)?
 
mag nog best wat boller/voller, maar zeker niet slecht.
 
Dank! Goed om te weten. Droogvoer (hikari algen tabletjes) vinden ze (nog) niet erg interessant.
 
IMG_0278.JPG
IMG_0279.JPG


Ononophoudelijk eten ze van de komkommer en courgette, komkommer is favoriet. Ik heb er wat droogvoer in geduwd, daar wordt vakkundig omheen geknaagd :p. Af en toe zitten ze elders in het aquarium maar eigenlijk constant op de groenten....ben benieuwd wat ze in de lfs te eten kregen en ik hoop dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen en wat dikker worden. Maar voor nu ben ik blij dat ze zo enthousiast eten. Nog tips?
 
Vraagje: ik heb constant komkommer / courgette stukje hangen en de nieuwe oto's eten er echt onophoudelijk van, algentabletje wat ik er in heb gestopt werd toch ook gegeten. Is het goed om constant aanbod van groenvoer te hebben? Omdat ze zo nieuw zijn ben ik al lang blij dat ze zo graag eten maar ik wil het wel graag goed doen met deze vissen omdat er vaak zoveel dood gaan in het begin.
 
IMG_0283.JPG
IMG_0282.JPG



.....na een paar weken eten mijn oto's goed en zijn al wat aangekomen, ook van opzij zie je dat ze niet meer vlak zijn aan de onderkant maar een buikje hebben. Is dit al wat meer in de richting van hoe ze moeten zijn naar jullie mening?
 
die van mij hebben van onder gezien echt een ronde, bolle buik. dat zie je goed als ze tegen het glas zitten. oto's hebben snel last van stress , maar als ze goed eten en levendig zijn en aankomen, ben je goed bezig.
 
IMG_0284.JPG


Dank! Ziet dit er dan gezond uit? Lijkt mij wel een mooi buikje maar ik heb zoals gezegd niet zoveel ervaring met ze.
 
...ze zijn echt zo leuk deze visen....een paar dagen geleden zaten deze twee wel een half uur zo
IMG_0307.JPG
 
Een leuke kudde Ototjes... Hard to beat !
 
Hier ook een Otocinclus fan. Geweldige visjes!
 
Ben ook een fan van deze visje s; hebben maar één nadeel, omdat ze zo klein zijn, eten ze per stuk ook maar een beetje alg...! Daarom koop ik er meestal minimaal 20, is echt een leuk gezicht als je ze dan samen ziet eten.

Over komkommer voeren: ik voer dat 1 x per week en laat dat dan maximaal 48 uur in het water NOOIT langer, het wordt zacht en gaat stinken in het warme water.
 
!Daarom koop ik er meestal minimaal 20, is echt een leuk gezicht als je ze dan samen ziet eten.
Het zijn ook echte groepsvissen die het leukste gedrag vertonen in een groep vanaf een stuk of 15 dieren.
 
Mijn aquarium is maar iets van 85 liter, ik heb er nu 5, zou er wel meer willen maar ben bang dat er dan te weinig algen / aufwuchs is voor ze?

Ze trekken wel geregeld met een paar of soms allemaal door de bak heen, heel leuk om te zien. De komkommer gaat er bij mij ook binnen 48 uur uit, soms is dan echt alleen het schilletje over. Garnalen en slakjes zijn er ook dol op.
Die van mij zijn nu cm of 3,5 en er zit een joekel bij die een cm groter is.
 
IMG_0318.JPG


...en vandaag spelen we drie-op-een-rij :D:D:D
 
Ze kunnen zo heerlijk uren chillen overdag.

Mijn aquarium is maar iets van 85 liter, ik heb er nu 5, zou er wel meer willen maar ben bang dat er dan te weinig algen / aufwuchs is voor ze?

Ze trekken wel geregeld met een paar of soms allemaal door de bak heen, heel leuk om te zien. De komkommer gaat er bij mij ook binnen 48 uur uit, soms is dan echt alleen het schilletje over. Garnalen en slakjes zijn er ook dol op.
Die van mij zijn nu cm of 3,5 en er zit een joekel bij die een cm groter is.
Die joekel zal wel een vrouwtje zijn!
 
IMG_0332.JPG



Met behulp van zonlicht in de vensterbank een lekkere bealgde steen 'gemaakt' en vandaag in het aquarium gedaan....zo'n traktatie willen ze wel vaker! Bijna non-stop met zijn vijfjes de steen afgekloven, nu is 'ie weer bijna schoon.

En voor de garnalen liefhebbers: recent zijn er drie king kongs geboren in mijn bak, eentje heeft een miniscuul wit stipje op zijn rug, de andere twee zijn behalve de staartpuntjes he-le-maal pikzwart!
 
Voor wie geen garnalen houdt: die zwarte midden voor is een king kong :smitten:
 
Black/Diamond extreme king kong om precies te zijn ;)
Echt heel mooi!
 
Dank je, ik vind ze ook geweldig, echt een verrassing als je die ineens hebt rondscharrelen.
 
Ja heel leuk is dat.
Doe je verder nog iets speciaals met de waterwaarden?
 
Nee dat is het gekke....de ph is 6,9, kh 5,5....gh weet ik niet precies want daar heb ik geen druppeltest voor. Ik heb ze op kraanwater en een neutrale grindbodem dus ik ben eigenlijk wel verbaasd dat ik er nu drie heb rondzwemmen. In mijn speciale garnalenbakje met ph-verlagende bodem heb ik er nooit eentje gezien.
 
Dat is frappant!
Ik zit hier zelf ook hele sporten uit te halen met een ph verlagende bodem,osmosewater en mineralen.
Nog geen nakweekje gezien :juggle:
 
Ik start straks een nieuw topic voor de king kongs, ben zelf ook heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Terug naar de oto's :foto:
 
Het gaat goed met mijn oto's gelukkig, er zijn er een paar die er gewoon gezond uitzien maar ik heb er twee -ik denk vrouwtjes- waarvan ik me afvraag of ze nu niet obees zijn....wat een dikzakken! Aan het begin van dit topic waren ze best ok maar mochten wel wat voller volgens een aantal....nou dat is gelukt!

Ik voer ze nauwelijks bij, behalve met verse groenten meestal ongeveer 2x per week, en ze eten enthousiast mee met het garnalenvoer wat overigens maar 1 of 2x per week een heel klein beetje gevoerd wordt. In mijn aquarium heb ik niet heel veel algen e.d..

Mijn vraag is dus: zijn ze gezond en lekker stevig met komkommer-buikjes of moeten ze op dieet??


20170422_102812.jpg
20170422_102928.jpg
 
Zien er goed gevuld uit! Hoeft niet per se obees te zijn hoor, zeker als je niet (dierlijk voedsel) bijvoert, denk dat ze vol eitjes zitten (hoop ik iig ook voor je), zou leuk zijn als je ermee weet te kweken , dat gebeurt niet zo vaak in gevangenschap namelijk
 
Mooie visjes! Sinds kort heb ik ook weer een groepje :) Blijven erg leuke beestjes. Dat ze een beetje dik zijn is zeker niet verkeerd, als je ze in een aquariumwinkel ziet zitten zijn ze vaak erg dunnetjes.
 

Terug
Bovenaan