Wat is er nieuw

Beetje vreemd of toch niet?

Paultje

Member
Lid geworden
5 februari 2025
Leeftijd
65
Daar ben ik weer,
Nu bijna 6 weken indraaien met vissen.
Inmiddels 22 visjes erin, Goeramies, Tetra's, Molly's en Cory's.
Wat ik bedoel met vreemd is dat ik de afgelopen weken, vanaf de start, nooit Ammonium, Nitriet of Nitraat heb gemeten. Heel misschien een beetje Nitraat maar de kleurafwijking is lastig te bepalen zo weinig.
Bak is blijkbaar goed in balans, veel planten, weinig voer, enkel witte filter af en toe beetje schoonmaken in aqua water. Afgelopen 2 weken 2x een 20% waterwissel na schoonmaak van wat alg op glas. Bruine alg is al 3 weken weg. Nu wat groene alg maar niet ernstig want ik beperk het licht.
pH 7,5, GH 9, KH 11, Ammonium 0, Nitriet 0, Nitraat 0,1, FE 0,7, PO 1, CL 0.
Wat vinden jullie ervan, ook beetje vreemd dat ik nooit iets alarmerends heb gemeten of normaal met deze werkwijze van indraaien?

Bijlagen

• Juwel_6weken.jpg
    Juwel_6weken.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 26
Volgens mij hoef je niet altijd iets afwijkends te meten. Ligt denk ik mede aan de hoeveelheid planten.

Je hoeft inderdaad niet altijd dat te meten.

Je voorraad nitraat is bijna op, zorg ervoor dat je planten geen tekorten krijgen!!

ik kan er niets over zeggen, maar ik vind dat je je aquarium heel mooi hebt ingericht!

Een vraagje uit interesse. Wat voor filter gebruik je? Ik lees over een wit filter. Het is me niet duidelijk wat je precies bedoelt. Binnen- of buitenfilter?

Wist niet dat die 0,1 nitraat aangeeft.
Dat doet het ook niet echter als ik de kleur enigszins vind afwijken van geel en een heel klein beetje naar groen neigt dan ga ik er van uit dat het niet helemaal nul is.

Ja ok dat is je eigen interpretatie dus en dat kan. Ik zou toch liever de nitraat wat hoger zien want dat is bijna 0.

Ja ok dat is je eigen interpretatie dus en dat kan. Ik zou toch liever de nitraat wat hoger zien want dat is bijna 0.
Daar zijn vast middeltjes voor. Misschien kan ik ook iets meer voeren om de bacteriën wat meer werk te geven en nitraat te vormen?

Een vraagje uit interesse. Wat voor filter gebruik je? Ik lees over een wit filter. Het is me niet duidelijk wat je precies bedoelt. Binnen- of buitenfilter?
Het bovenste dunne witte filter in een Juwel filter unit wat het eerste vuil opvangt.

Daar zijn vast middeltjes voor. Misschien kan ik ook iets meer voeren om de bacteriën wat meer werk te geven en nitraat te vormen?
Normaliter moet na 6 wk alles wel aardig in balans zijn hoor. Ik zou liever de nitraat ophogen met bv Nitro van Easylife of poeders

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan