Wat is er nieuw

Begin (sub)tropisch aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robert-Jan R.
  • Startdatum Startdatum
R

Robert-Jan R.

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil graag een (sub)tropisch aquarium beginnen en daarin wil ik graag vissen/garnalen/slakken houden.
Ik heb alleen 0 ervaring met (sub)tropische vissen, enkel goudvissen.
Kunnen jullie een aantal beginnersvissen/dieren noemen die ik zou kunnen kopen en die allemaal samen kunnen gaan? Ook zou ik willen weten hoeveel dieren er in mijn aquarium kunnen.
ik heb een aquarium van 60x30x30.

Groet!

Er zijn ontzettend veel beginnersvisjes die erg leuk zijn. Met een 60 cm bak heb je bovendien voldoende keus voor vrijwel iedereen.

Je zou op de bodem kunnen kiezen voor een groepje kleiner blijvende corydoras, zoals de Panda of Pygmaeus. Een groepje van zes moet toch zeker lukken lijkt me.

Je kunt deze aanvullen met een vissoort die zich meer in de middenlaag ophoudt. Je kunt kiezen voor o.a. de neontetra (let op dat je niet zijn broertje de kardinaaltetra koopt;deze zitten liever groter en warmer). Dit visje wordt door beginners en ervaren aquarianen veelvuldig gebruikt en isnoveral goed verkrijgbaar. Zelf vind ik de vijfstreepbarbeel erg leuk. Hoeveel visjes ligt een beetje aan de soort, maar 8+ neontetra's kan denk ik wel. Kijk ook eens verder wat er allemaal voor soorten zijn 🙂

Mocht er nog plek zijn, dan kan een koppeltje honinggoerami's fungeren als erg leuke toevoeging voor de bovenste regionen van je bak.

Over exacte aantallen kunnen wellicht meer ervaren personen iets zeggen, maar er is veel leuks te vinden ook voor een 60 cm bak!

Zou een mooi bestandje zijn, wel niet alle vissen in 1 keer de bak in doen maar in 2 delen om de filterbacteri�n niet te beschadigen.

Robert-Jan R. zei:
Ik wil graag een (sub)tropisch aquarium beginnen en daarin wil ik graag vissen/garnalen/slakken houden.

De combinatie van garnalen en vissen is altijd een beetje riskant. De baby garnalen passen al in de bekjes van een klein visje.

De combi die bijna altijd wel goed gaat is garnalen met corydoras/otocinclus en dat soort visjes.

Heb je al een idee welke soort garnalen je wilt? Indien je er visjes bij wilt gaan houden zou ik gaan voor de neocaridinasoorten. Deze kunnen op gewoon kraanwater, kweken snel en zijn het fijnste om mee te beginnen als je nog geen ervaring hebt.

Je hebt ze in allerlei kleuren, rood, oranje, geel, blauw, wit, zwart, etc.

Wat je het beste kunt doen is eerst je garnalen uitzoeken en ergens kopen.
Plus als je dat leuk vind een groepje corydoras voor op de bodem.

Een aantal weken later kun je er dan nog een leuk scholenvisje bij doen. De garnalen zijn dan namelijk al wat gewend en kennen de schuilplekjes.

Het hebben/maken van schuilplekjes is erg belangrijk. Dit kan met drijfplantjes, mos, etc.

Bedankt voor de zeer nuttige antwoorden! Ik heb hier erg veel van en heb al flink rondgekeken! (En beslist)

En wat gaat het worden? 🙂

Ik ga voor corydora's (welke soort moet ik nog bepalen) en neontetra's. iets later eventueel nog goerami's.
Mijn aquarium moet nog even een paar week indraaien. dus tijd om na te denken heb ik wel haha

geschikt voor 60cm en subtropisch dan blijven er niet veel soorten over dan blijven naar mijn mening de panda en hastatus veel meer zullen het er niet zijn die geschikt zijn

Als je vissen en garnalen gaat combineren: ��rst de garnalen loslaten in het aquarium.
Twee redenen: zo kunnen ze alvast settelen, als de vissen er al in zitten en je laat e garnalen dan in het aquarium los gaan vissen ze sneller als voer zien.

Graag gedaan! En heel goed dat je de tijd neemt om je aquarium goed in te laten draaien!

Bedankt voor alle antwoorden 🙂

Heeft u eventueel nog tips?
heb al testjes voor ph en nitriet gekocht.
Hoelang en wanneer moet ik de lamp aan zetten?
Welke temperatuur? heb nu 24 graden staan.

Groet,

De temperatuur is afhankelijk van de soort visjes die je wilt nemen.

Een voorbeeldje, als je de corydoras panda wilt samen met een neontetra schooltje, kun je de temperatuur instellen op 21-23 graden.

De garnalen uit de neocaridina groep kun je houden vanaf een graad of 18 tot 24

Voor een 60 cm aquarium heb je niet zo heel veel keus in corydoras soorten. De meeste worden namelijk wat te groot. De panda en de similis zijn rond de 4 cm. Je hebt ook nog de hastatus en de habrosus, deze wordt zo een 2,5-3,5 cm.

Een leuk scholenvisje is ook de Trigonostigma espei. Dit is een rustig maar erg mooi oranje/zwart visje dat heel leuk in een schooltje zwemt.

De duur van je verlichting hangt een beetje af van de soort planten die je hebt. Hier zou je een beetje mee kunnen spelen om erachter te komen wat het beste werkt.

Heb je een foto van je aquarium?

Wat heb je voor bodem?
De corydoras kunnen namelijk niet op een scherpe grindbodem en hebben het liefste een zandbodem.

de neon terra en corydoras panda kunnen voor zover ik weet in de winter prima 18c hebben en in de zomer gewoon laten opwarmen zoals het in huis is dus je bent voor deze soorten geen verwarming nodig

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan