Wat is er nieuw

Begin van algen, bemestingsadvies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Borsalino
  • Startdatum Startdatum
B

Borsalino

Guest
Aquarium draait al ruim 1 maand en op het Mopani hout staan wat algen, alsook een klein, beetje op de oudste bladeren.

Heb 340 liter netto waterinhoud, gemeten met bijvullen!
De waarden zijn als volgende.
PH = 6.67, volgens PH controller
KH = 5
GH = 8
NO� = 5
PO4 = 1
FE = 0.1, gemeten voor dagelijkse 5ml Profito
NO� = 0.01
Temp = 25�

Geef de dagelijkse 5ml Profito s'morgens
Geef volgens tabel en op aanraden lfs 30mg/L Co�.

Moet ik nu bijbemesten met nitraat!?
Volgens de Redfield ratio Calculator wel.

Hoeveel uur heb je de verlichting aan en heb je reflectoren erboven??
Op zich zijn de waarden niet slecht maar de no3 mag wel wat hoger als ik het zo zie. Ik zou dat gaan opkrikken naar 15 mg.
Maar wel is de bak amper ingedraait zie ik en dat kan dan nog wat veranderen. heb je er ook al vissen in, gelet op de no2??
Dus ik zou kijken als de bak helemaal goed ingedraaid is wat dan de no3 waarde is. Dwz met vissen en een no2 van 0.
Nu wordt er nog nitriet in nitraat omgezet namelijk. Als is de no2 wel heel erg weinig.
Maar door de vissen en het voeren kan de no3 hoger uitkomen.

Mocht dat zo laag blijven dan zou ik gaan verhogen naar zo n 15mg/l.

Ik zie dat je heel wat planten in je bak hebt zeg. Ziet er erg mooi uit. het belangrijkste is dat je dan denk ik de no3 gaat ophogen want de vissen zitten er al in zie ik.
Ik zou dat naar zo n 15 a 20 mg gaan brengen en dan af en toe even meten om te kijken hoe snel dit opraakt.
Ook zou ik de po4 goed in de peling houden om te zien of dat niet te weinig blijkt te zijn.
Je hebt LED dus ik durf niet in te schatten hoe snel het verbruik nu is.
Het belangrijkste is dat er voldoende voeding in de bak is voor alle planten zodat er geen tekorten gaan ontstaan.

Wat betreft de verlichting deze is gedempt, maar geeft omgerekend naar volle 100% verlichting net geen 10 uur licht.
Heb met TL5 830-840-865 van mijn propagator's uitgetest dat 8 39W lampen evenveel licht geeft dan de Led's nu.
Heb de opbrengst licht gemeten met een spiegelreflex.

Verondersteld dat 2 X 50% licht ook effectief hetzelfde is als 1 X 100% licht!?

Heb net een herinrichting gedaan en wat planten verzet enzo.
Lichtinval is nu beter, had ervoor een zeer donkeren hoek en een heel lichte middenruimte.

Maar zal alvast maar flesjes nitraat en fosfaat van Easylife in huis halen of beter de zakjes poeder bestellen om een stockoplossing te maken?

Er steken ook kleibolletjes in de bodem.

Doe wekelijks 30% waterverversing met leiding en osmosewater.

Dus zeg maar 240W op 300 liter. Dus bijna 0,5W/l
Dat is behoorlijk denk ik.

Ik zou dan zeker de voeding op peil gaan houden om tekorten te voorkomen. Via poeders is veel goedkoper dan de dure kant en klare flesjes. Maar dat is jou keus natuurlijk.

Ik heb helemaal geen verstand van LED s hoor maar dan heb je een behoorlijke opbrengst moet ik zeggen.
Bij mn Ferplast bakkie van 1 meter zit er 0,42W/l boven namelijk.

Ook is de duur van 10 uur misschien wat ruim en zou je iets terug kunnen naar 8 a 9 uur. Maar dat is net wat jezelf wilt. Ik heb de verlichting 8,5 uur aan en dan tussen de middag 2 uur uit zodat het in de avond wat langer aan is.

Ja kan de verlichting op de middag wat meer dimmen, is omdat we dan in het weekend niet op een donkere bak zitten te kijken op de middag.

Wij staan in de week al op om 6 uur en wil de visjes toch al zien om 6:30 en s'avonds vanaf 19:00 gaat het stilletjesaan uit.

Een langere donkere periode op de middag is toch ook oke?

Als de koppen van Cabomba-Ambulia-Mayaca om 20:00 dicht zijn er genoeg licht geweest is?

Ga dan die zakjes poeders bestellen.

Wree bedankt voor het advies.

Ja je zou met de middagpauze wat kunnen "spelen"denk ik.
Hier gaat het licht pas om 09.00 uur aan namelijk.
Als de koppen dichtgaan dan heeft de plant voldoende licht gehad ja en gaat in een soort slaapstand zeg maar.

Het dimmen en/of verkorten zal ook al goede invloed op het verbruik hebben, maar je moet zeker de waarden op peil houden en zorgen dat dit geen 0 gaat worden.

Borsalino zei:
Een langere donkere periode op de middag is toch ook oke?

Nee , niet doen .. Is zeker niet aan te raden..
Heb net ff je schema bekeken en ik zou naar max. 85% gaan.

Je aquarium staat net, en dan krijg je te maken met bijverschijnselen..

En wat zijn die bijverschijnselen?

Zou de 100% licht op de middag naar 75% brengen, niet totaal donker hoor.
Dan kom ik net niet aan 9 uur volle 100% licht per dag.

Ik heb persoonlijk altijd vanaf de opstart de bak ook tussen de middag 2 uur onbelicht gehad.
Hier heb ik nog nooit echt problemen door ondervonden. Langer dan de 2 uur zou ik ook niet doen persoonlijk.
Maar als Tom anders adviseerd dan zou ik me daar nu eerst aan houden want hij heeft meer ervaring dan dat ik heb.
Dat ik geen problemen heb gehad wil niet zeggen dat dit elders net zo zal verlopen.
Het zou kunnen dat in de opstartfase het anders uit kan pakken, dat heb ik niet ondervonden.

@Tom, moet ik de verlichting geleidelijk aan dempen naar de 75% of mag dat in 1 keer, doe er dan in feite op de gehele dag 1 uur vanaf berekend op de volle 100% licht.

Maar is in feite om een voorbeeld te geven 5 uur licht aan 100% hetzelfde voor de planten als 10 uur licht aan 50% ?
Dus met andere woorden korte tijd sterkere lichtbron tegenover langere zwakkere lichtbron!

De bijsturing met nitraat en/of fosfaat in 1 keer geven of beter geleidelijk aan een beetje per dag tot het gewenste!?

Moet ik me aan de dagelijkse 5ml Profito houden of is dit te weinig tegenover de hoeveelheid planten?
Of mag/moet ik dit verhogen?

Leuke vragen dus ben ook benieuwd.

.. of mag dat in 1 keer, doen ..

Mag in 1 keer.. Bijvoorbeeld alles wat 100% is, terug naar 75

Het hele Redfield gebeuren is eigenlijk al achterhaald.
Je zou daarom misschien de adviezen uit dit topic kunnen volgen.
De dosering profito is voor nu waarschijnlijk genoeg,
maar als je daar maar een kleine hoeveelheid van hebt,
zou ik wat anders gaan gebruiken..

Ok dan ga ik de 100% naar de 75% brengen.

Heb nog een beetje Profito.
Kan ik nog altijd gebruiken voor de garnalenbak.

Wat anders raad je me dan aan Tom?

Die RR moet niet hoor, was maar een gedacht, dus doe maar een ander voorstel wat beter of makkelijker is.

Al wree bedankt hoor Tom.

Je kunt goedkoop een stockoplossing maken voor de plantenvoeding.
Als je dit nog niet hebt moet je eens kijken bij aquariumbemesting.nl of vragen aan @Tom (die verkoopt als het goed is ook afgemeten poeders).

Oppassen met Profito bij de garnalen ivm de metalen waar ze slecht tegen kunnen.

Zelf gebruik ik navulverpakkingen van de gewone Ferrdrakon, en,
dat werkt perfect voor al mijn bijzondere planten.

Je zou dit document [ PDF ] kunnen gaan gebruiken.

Ik denk dat je met achterhaald bij de RR bedoeld dat het van toepassing is op zoutwater??
Ik noemde laatst ook het woord achterhaald en dat werd me niet in dank afgenomen dus.
Maar het klopt helemaal dat je niet op de verhoudingen hoeft te letten, maar wel erop moet letten dat er voldoende voeding in het water zit.

Vind het wel raar dat ze stockoplossingen gebruiken bij aquabemesting.nl, maar als ik aan hun vraag of de vloeibare plantenvoeding ook kan gemaakt worden met oplospoeders ze zeggen dat dit niet kan omdat er stoffen inzitten die ze niet verkopen.

Dan is er iets tekort bij de oplossingen!?

Wat ik dan niet begrijp wat je als totale voeding dan geeft met de Etstimative Index.

Dus de oplossing Makro-Micro bevatten enkel kaliumnitraat-kaliumfosfaat-magnesiumsulfaat en sporenellementen, dus deze oplossing is dan met minder ingredi�nten als vloeibare plantenvoeding!?

Want geef je aan als je met vloeibare oplossingen wilt werken er ineens wel plantenvoeding bij is!

Vroeger verkochten ze nog een plantenvoeding die bv wel kalium bevatte.
De poeder die je nu kunt gebruiken is de csm+b maar daar zit niet alles in zoals in de vloeibare. O.a. de kalium mist dus maar dat geef je ook al via de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat bij de EI.

Ik gebruik voor de EI gewoon de nitraat en fosfaatpoeder en de csm+b. Dat is in de regel voldoende.
Je kunt als je denkt dat er toch iets ontbreekt het bv samen geven met wat Profito of lossen Kaliumsulfaat. Ook de magnesium zit er dacht ik niet meer in.
Maar deze stoffen zitten meestal ook voldoende in het leidingwater al.

Dus voor de EI kun je prima volledig doseren met de stockoplossing van hun.

Vind maar 1 nadeel aan de EI en dat is de 50% waterwissel, vind 30% waterwissel al werk genoeg.
Zou om het nodige osmosewater te kunnen opslaan max 70 liter in jerrycans hebben, dit is net de opbregnst van 1 nacht.

Heb in de bak nu een Co� continutest hangen om eens te weten hoeveel Co� er effectief gegeven wordt.

Zover als ik weet kun je een alternatieve EI doen. Dan ververs je geen 50% maar 25% wekelijks, maar dan moet je ook de helft van de voedingsstoffen doseren die je anders had toegevoegd.
Wellicht kan Tom dit bevestigen??

Tja op 500 liter is de helft wel veel he, dat snap ik.

De Co� tester hangt nu 3 uur in de bak en geeft 12mg/l aan, dit is dus te weinig.

Ga dan in de PH controller 4KH ingeven in de plaats van de oorspronkelijke 5KH.
Dan wordt er meer Co� afgegeven.

Is er dan iets mis ergens met de meting of vreten de planten zoveel Co�?

ik zit niet zo in de controllers. Als jou Kh echt 5 is en je voert een ph van bv 6,65 in dan moet je toch voldoende co2 in je balk krijgen??
Ik heb hier ook een kh van 5 bij een ph van 6.65.
12 is opzich niet erg hoog nee. Kan genoeg zijn en ligt ook aan je plantenbestand.

Zou het zeer grote stuk Mopanihout het water kunnen verzuren, dat zou al veel verklaren.

Ik weet dat testsets niet echt nauwkeurig zijn, maar meet met de JBL PH test toch 6,5 PH.

Nu staat de PH controller op 6,6PH.
En de PH sonde meet momenteel 6,56PH.

Zuren van het hout kunnen het een klein beetje beinvloeden ja.
Maar alle test en controller getallen zitten toch rond de 6.6.
Dan klopt dat toch wel??
En wat is je kh nu dan??

Je indicator hing er net 3 uur in en dat moet mss wat langer. Ook hier is aflezen een kunst hoor.
Zo kun je dus ook een afwijking in de waarde krijgen.

Heb gisteravond maar terug de Co�dosering gegeven op 6.67PH van ervoor, dat resulteert dan in een KH van 4..
Betrouwde dat niet omdat ik vandaag in de voormiddag biet thuis was.

Nu heb ik de controller op 6.6PH gezet dat in feite resulteert met een 3KH, volgens de PH controller.

Toen ik thuis kwam daarnet stond de kleur van de Co� tester eerder richting 20mg/l.
Nu eens afwachten wat er meer wordt gegeven met een PH van 6.6

De KH heb ik net gemeten met dubbele inhoud testglaasje, om een juistere waarde te krijgen en is dan 4,5KH met 9 druppels dus.

De alternatiece EI met 25% waterwissel dan geef je telkens per week de helft van de dosis als bij 50% waterwissel?

Net nog eens de FE-PO4 en NO� gemeten.
Vorige meting 4 dagen geleden.
FE van 0.1 naar 0.2
PO4 van 1 naar 0.8
NO� van 5 naar 2

Heb de knoop maar doorgehakt en ga voor de EI methode met 50% waterwissel.
Vandaag nog met emmers gesleurd, maar van de week iets maken om met een caravan dompelpompje op 12 volt te vullen vanuit de jerrycans osmosewater.

Heb donderdag de spullen poeders besteld bij aquariumbemesting en gistermiddag was het pakje er al.

Vandaag na de 50% waterwissel meteen de Makro oplossing gegeven.

Ben benieuwd, de NO3 is al 10 en de PO4 is 1.8

Ik begrijp dat je dus meerdere malen per week doseerd aan de hand van de calculator.
Dat is ook prima hoor. ik doseer zelf 1x per week alles.
Ik heb goede ervaringen met de EI dus dat zal vast wel goed gaan komen.
Suc6.

Yes, op de dag van de waterwissel 40ml Makro oplossing.
Zondag 60ml Micro oplossing.
Maandag 40ml Makro
Dinsdag 60ml Micro
Woensdag 40ml Makro
Donderdag niks
Vrijdag niks.

Vandaag nog 5 L nummers bijgehaald in Tilburg, waren daar goekoper en meer keus dan hier rond Antwerpen.

Ja ik snap hem hoor.
Veel plezier van je nieuwe vissen en succes met de EI hoor.

John, was zo aan het denken om de resterende Profito op te werken deze om en om in de plaats van de Micro oplossing te geven, een dagelijkse portie Profito dus!?

Met andere woorden, de dag van de Micro oplossing de 1ste maal de Micro oplossing en de volgende keer van de Micro oplossong een 1/7 weekdosis Profito.

je kan dat best afwisselen hoor. Dat moet geen probleem zijn en meer mensen doen dat of vullen aan met Profito.

Vandaag laatste keer oplossing gegeven de rest van de week zijn 2 rustdagen.

Waterwaardes gemeten;
FE = 0.6
PO4 = 1.8
NO3 = 20

Dat lijkt mij ok.

Wat zeggen de experten ervan!?

Enkele bladeren van grootbladige planten reageren zeer goed met mooie volle en perfecte bladeren.
De Mayaca fluvians is er ook een goed verschil te zien.

Vandaag ook een 10liter/min 12 volt caravanwaterdompelpomje gehaald.
Deze gaat net door de vulopening van de 30 liter jerrycan's waar ik het osmosewater in maak.
Effe proef getest en het pompt zelfs heel snel.
Dus het gesleur met de emmers is voorbij.

Ik wil mezelf dan geen expert noemen maar die waarden lijken prima toch??
Mooi dat er goed op wordt gereageerd ook.
Met zo n pompje ben je dan wel van al dat gesjouw af en dat is ook wel belangrijk denk ik.
Mooi te horen dat het goed gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan