Wat is er nieuw

Begin van blauwalg op het grind

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Beste forum leden,

Zag vanmorgen dat er op het grind blauw alg begon te groeien.
Heb het grind afgezogen en gewassen, maar zag dat het niet helemaal schoon was van blauwalg.
Kun je dit van het grind afwassen of kun je beter nieuw grind opgooien?
Wat me ook opviel was dat het grind onder het grind een soort rode kleur had.
Mijn grind is licht van kleur, kan dit kwaad het stinkt niet.
 
Ik heb weleens het bovenste laagje afgezogen en gewassen en het even 10 min gekookt. Maar goed het is zaak om de oorzaak aan te pakken want het komt heel vlot weer terug.
 
Ik heb blauwalg in mijn vorige aquarium gehad.
Veel geprobeerd, weinig succes.
Uiteindelijk Bio-Exit Blue van easy-life gekocht en na een week was ik helemaal van de blauwalg af
 
Uiteindelijk Bio-Exit Blue van easy-life gekocht en na een week was ik helemaal van de blauwalg af
Soms helpt dat maar als je de oorzaak niet aanpakt dan komt het terug vaak.
 
Klopt helemaal.
Voor zover ik weet krijg je blauwalg als je een verstoorde microbiologische balans van bodembacterien hebt.
En exit blue stimuleert de groei van bodembacterien. Zo wordt de balans weer herstelt en verdwijnt de blauwalg.
Exit blue is dus geen bestrijdingsmiddel.
 
Oorzaak aanpakken.
Vaak is dat je NO3 gehalte die tijdelijk 0 mg/L is geweest. Dat is een trigger voor blauwalg om toe te slaan.
Een hoge organische belasting (lees: een vieze bak met te weinig onderhoud) kan ook.

Symptoombestrijding is niet nodig en kost je alleen maar tijd, energie en ergernis.
 
Klopt helemaal.
Voor zover ik weet krijg je blauwalg als je een verstoorde microbiologische balans van bodembacterien hebt.
En exit blue stimuleert de groei van bodembacterien. Zo wordt de balans weer herstelt en verdwijnt de blauwalg.
Exit blue is dus geen bestrijdingsmiddel.
De nieuwe Exit blue niet misschien en daar heb ik iets van gelezen. In de oude zat salicylzuur dacht ik en dat werd ook gebruikt in de alg Exit. De oude lijn is uit de handel gehaald vertelde de lfs mij en daar is die "bio" lijn voor in de plaats gekomen. Ik heb nog optijd een oude fles kunnen bemachtigen.
 
Heb het hier ook recent gehad in mijn 30 liter bak; bleek een combinatie aan factoren. Eigenlijk te weinig licht waardoor planten niet goed groeiden, gecombineerd met te weinig flow en een klein filter. Kennelijk was mijn nitraat ook 0, dus uiteindelijk blauwalg. Het lijkt nu weer op z'n retour maar het blijft hardnekkig. Ik heb er (voor mijn specifieke case) een andere lamp boven gedaan, flow van het filter verder opengedraaid en de plaatsing ervan ook veranderd. Iets meer fertilizer en wat 'clean up crew' toegevoegd. Ook wat verse plantjes toegevoegd om het evenwicht een zetje te geven.
 
Het enige wat ik verandert heb is een nieuwe lamp die een bak meer licht geeft dan de oude.
 
No3 kan inderdaad aan de lage kant geweest zijn, heb gisteren weer nieuw toegevoegd.
 
Het enige wat ik verandert heb is een nieuwe lamp die een bak meer licht geeft dan de oude.
Dus dat zou het dan goed verklaren. Door meer licht wordt er meer NO3 verbruikt door je planten en moet je je NO3 dosering aanpassen aan dit hogere licht. Doe je dat niet, zul je af en toe de 0 mg/L aantikken en blauwalg krijgen.
 
Daarbij zal blauwalg zich ook nog eens sneller vermeerderen met meer licht als ik het goed heb.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan