Wat is er nieuw

Beginnen garnaal bezitter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mo 2512
  • Startdatum Startdatum
M

Mo 2512

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb zo ongeveer de hele middag op dit forum rond geneusd en veel geleerd, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus stel ik ik ook maar wat vragen.
Ik heb een aquq 60 gekocht, dus 60 liter en 35 bij 35 bij 50 cm. De bedoeling is om er garnaaltjes en wat visje in te houden. Ik heb bij de winkel een (dure) emmer voedingsbodem gekocht, die zou ik nodig hebben volgens hun. Ik lees hier dat dat niet nodig is en niet goed voor mn toekomstige garnaaltjes. Ook heb ik fijn grind en aquarium zand als bodembedekking. Het zand is bedoel voor corydoras zodat ze rond kunnen rommelen. Mijn vraag is moet ik er nu wel of niet voedingsbodem in doen en gaan mn planten niet dood als ik het niet doe, want garnalen zijn ook weer heel gevoelig voor planten voeding. En kan ik in dit aquarium ook nog waaierhandjes doen of is dat echt te klein, google is het daar namelijk niet over eens en hier kon ik het niet vinden maar ik pas op blz 16 van het garnalen onderwerp.
Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven, vast bedankt.
Mo.

Edit: Welkom op het forum! 😉

Kan niet al je vragen beantwoorden..

Voedingsbodem is inderdaad veelal schandalig duur.. en inderdaad niet nodig, zou ik dus terugbrengen.. voor Cory's kun je kiezen hiervoor..
http://www.wildkamp.nl/745090%7C745092%7C745095/Filterzand?gclid=Cj0KEQjw_rytBRDVhZeQrbzn_q0BEiQAjnbSHCR5UvgsIQKw25bVUzyf31kS-4jKiyBlUztsboh2WvMaAkz68P8HAQ
Fijne of Medium korrlegrootte..
Is afgeronde korrel en prima geschikt voor Cory's en natuurlijk ook garnalen..
Veel aquariumplanten zijn eigenlijk moerasplanten en nemen inderdaad een groot deel van hun voeding op via de wortels, daarvoor kun je klei/lateriet-bolletes bij de wortels steken.. kun je kant-en-klaar kopen of zelf rollen 😉 Zie hier..
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix
Eventueel zou je nog vloeibare plantenvoeding kunnen geven, of dit nodig is hangt af van de soorten planten, de hoeveelheid planten, de soort/hoeveelheid licht etc..etc.. Zoiets als dit.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/plantenvoeding
Heb zelf ook garnaaltjes en 'durf' vooralsnog geen vloeibare plantenvoeding te geven.. al dan niet terecht, er zijn zat garnalenhouders die het probleemloos doen.

Welkom ,Mo, op het AF.

Ik zou zeggen,zet die emmer maar in de kast.
Fijn grint(niet scherp) gaat ook prima, hoor.
Zand niet te fijn,kan je ook best gebruiken.
Planten, begin met zuurstofplanten. bij het indraaien(3 weken)!!!
Garnaaltjes zoals vuurtjes gaat prima.
Waaierhand garnaal ,vraagt aardige stroming, om voeding uit het water te filteren.

Visjes, kan ook, maar dat vertellen anderen je wel.

Bij garnalen kun je niet iedere vis houden natuurlijk. Het is wel een leuk garnalenbakje. Die voedingsbodem zou ik zeker weer terug brengen hoor.
Heb je al een idee welke bewoners je wil hebben??
De Rosy Loach is ook een leuk en niet al te groot visje die ik ook in zo n bak heb. daar zouden wel garnalen bij kunnen denk ik.

Dan ga ik maar eens kijken of ik mn bonnetje nog heb en de voedingsbodem terug brengen.
Ik zit dus aan vuurtjes te denken, ev waaierhanden als dat kan. Corydoras en nog wat visjes bv dwergrasboras of neon terras.

Welkom Mo.
Zou met de waaierhanden nog een tijdje wachten want zijn best gevoelige dieren en kan je beter voorlopig eerst nog veel over ze lezen zodat ondertussen je bak lekker kan rijpen.

Ik ga daar inderdaad nog lang niet aan beginnen, ik begin met vuurtjes. Maar ik wilde gewoon weten of het kon,en ik lees me helemaal suf haha er is hier veel info en ik leer veel.

Prima dat je je inleest, er is inderdaad veel info te vinden.. hoef je nooit van je leven klaar mee te zijn 😉
Qua indraaien zou ik het opkrikken naar een week of 4/5, ook vuurgarnaaltjes zijn gevoelig en gedijen toch het best in een al wat 'rijpere' bak waar al voldoende voeding aanwezig zal zijn voor ze, algjes etc..

Dank voor alle wijze raad, ik ga vandaag of morgen het zand en grind in de bak doen met wat mosje en een stuk hout wat al aan het weken is. Ik ga nog op zoek naar kleibolletjes, en zet er dan langzaam wat meer plantjes in. En dan maar verheugen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan