Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
al een tijdje ben ik niet meer online geweest. En erg wijnig tijd aan mijn aquarium besteed ongeveer al 2a3 maanden niet schoon gemaakt 🙁 maar wil het weer opgaan pakken mijn rio 125 heb ik weer opgeknapt en de lido 120 heb ik tijdelijk weg gedaan. Maar nu wil ik weer beginnen met garnalen. Dus had een paar vragen.
1-is een aqua 30 groot genoeg ( deze heb ik al staan en wil zo min mogelijk geld uit geven) of is een aqua 40 toch beter.
2 is de Colombo flora base ( ph bodem ) goed of kan ik beter een ander merk kopen.
3- hoeveel liter ph bodem is genoeg voor een aqua 30?
30 liter is genoeg hoor voor garnalen. Ik gebruikte gewoon de goedkope akadama om de ph te verlagen.
Ik deed er meestal zo n 4 a 5 cm bodem in.
Het is je eigen keus natuurlijk maar ik zou een niet te moeilijke nemen om mee te beginnen en vragen op welke waarde ze zijn gekweekt. Er zijn genoeg die op leidingwater goed kunnen hoor.
Die ervaring heb ik ook en vandaar dat ik niet de moeilijke soort zou nemen. Maanden gaat het goed en opeens is het mis zonder een aanwijsbare reden.
Toch blijven het leuke beestjes hoor en binnenkort krijg ik ook weer een groep cr om het te proberen.
De plantenman heeft al 10 dagen geen reactie gegeven dus zal geen haast hebben 😉
Misschien leuker/handiger om voor jezelf een topic te maken Dees?
Leuk van de aqua40 iig,heb ze zelf ook een tijd gehad in oa een aqua40.
Klopt seabait maar de plannen zijn er nog steeds. Heb het erg druk en ben bezig met mijn lido 120 opnieuw aan het opstarten. Maar ik twijfel nog tussen een aqua 30 ( die heb ik nog staan leeg) of een aquarium 60x30x30 of een Kweekstelling van 3 x 60x30x30. maar ga denk eerst even met de aqua 30 beginnen dan zie ik wel verder
Het wordt waarschijnlijk een rekord 700. naast de gewonen juwel lamp wil ik waarschijnlijk led strips gaan gebruiken. En een co2 apparaat. Financi�le meevaller 🙂 en ben al aan het verzinnen hoe ik mijn onderkast gaat maken dus waarschijnlijk crystal red/black of Taiwans 🙂🙂🙂
de plannen zijn er nog steeds ben veel aan het lezen hier op het forum hoe andere het doen. maar het wordt denk een aqua 40. maar heb nog 1 vraag zijn f1 en taiwan zwakker/gevoeliger dan de gewone crystal reds?
volgens mij ligt het voornamelijk aan de kweker hoe hij het behoudt..... de garnalen bij de ene kweker zal sterker zijn dan een ander kweker......verbeter me als ik fout zit....
Ik zou in jou geval ook eerst met de lagere gradaties beginnen en ook even vragen op welke waarden ze gekweekt zijn.
Dat is ook wel van belang zodat je geen problemen met vervellen gaat krijgen.
Welke boden ga je nemen of heb je?? Ik zou wel oppassen met co2 want je hoort nog weleens dat ze daar niet echt goed tegen kunnen. Althans niet tegen hoge co2 waarden waarden.
heb er nog geen aquarium voor. eest wou ik de aqua 30 gebruiken. maar omdat de lido 120 weg is wou ik toch graag mijn tylo slakken houden. zitten hun nu in het zijn 2 grote en ongeveer 10 jonge plus vuurgarnalen. waarschijnlijk neem ik een aqua 40 als bodem wil ik de Colombo Flora Base of raden jullie een andere bodem aan. als planten wil ik
Crypto soorten
hornblad
waterpest
Microsorum soorten
en anubias soorten of zijn die giftig
mos
en wat drijfplanten
ook komt er een stuk hout in en natuurlijk Amandelboom blad. zijn er nog meer dingen die ik nodig zou hebben misschien zo mineralen steen?
Veel hangt af van welke garnaal je wil houden. Als je de lagere gradaties neemt dan is een gewone bodem prima en bij de hogere gradaties die in de regel lagere waarden willen kun je beter een ph verlagende bodem nemen.
Dus ik zou me eerst ori�nteren op welke garnaal je precies wilt nemen.
Ik zou het dan beperken tot a-s..
Ik vermoed dat je met het combineren van a-sss de hogere gradaties alleen maar zult neerhalen, da's zonde.
Plus dat de hogere gradaties dus een stuk gevoeliger zijn.
Ik zou het dan beperken tot a-s..
Ik vermoed dat je met het combineren van a-sss de hogere gradaties alleen maar zult neerhalen, da's zonde.
Plus dat de hogere gradaties dus een stuk gevoeliger zijn.
Als de garnalen allemaal van dezelfde kweker komen zou het wat betreft gevoeligheid niet uit moeten maken natuurlijk.
Heb hier ook van A t/m SSS en snow white door elkaar gehad en vond het zelf wel mooi.
Als de garnalen allemaal van dezelfde kweker komen zou het wat betreft gevoeligheid niet uit moeten maken natuurlijk.
Heb hier ook van A t/m SSS en snow white door elkaar gehad en vond het zelf wel mooi.
Misschien heeft die kweker de lage gardaties wel op een gewone bodem en de hoge op een ph verlagende bodem. In dat geval kun je ze moeilijk allemaal op een zelfde bodem zetten denk ik.
Maar dat zou je bij de kweker moeten vragen denk ik.
Wellicht heeft John gelijk maar ik zou dat wel even vragen.
Ik dacht dat die gevoeligheid van de hogere gradaties meer te maken heeft met het feit ze verder zijn doorgekweekt dan de lagere gradaties, zijn zwakgekweekt zeg maar..
Maar goed, ik kan het mis hebben.
Er zijn hogere gradaties die verder zijn doorgekweekt en gekruist met andere varianten waardoor ze uiteindelijk gevoeliger zijn maar is niet bij alle garnalen het geval.
Je begint met een bepaalde groep crs waar verschillende gradaties tussen de nakweek ontstaat.
Je kan ze lekker laten doen maar ook uitselecteren,haal je steeds de nakweek met de laagste gradatie uit de bak zal er na verloop van tijd een groter deel met een hogere gradatie overblijven.
Die zitten dan op dezelfde waarden als de lage gradaties want die haal je daar immers steeds uit en moet het niks uitmaken met de gevoeligheid.
Tegenwoordig worden crs enorm gekruist met van alles en nog wat om steeds maar een bijzondere variant te krijgen en die zijn wel enorm gevoelig.
leuk onderwerp maar wat ik wel eens zou willen weten.
misschien een stomme vraag maar als ik een bak heb met taiwan bee 100% en ik krijg hier babys van.
dan komen er babys uit .
dit is dan in een bepaalde verhouding. 25 % 50 % en 25 % precieze benaming is me even ontschoten.
maar er zitten dan 25 % taiwan bee 100% bij wordt gezegd ?
maar hoe herken je welke baby taiwan bee 100% is en welke bv CR of CB ??