beginnen met de EI-methode


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
hallo allemaal,
Ik ga volgend week een klein aquarium opstarten van 14,5 liter met de bedoeling om hier een soort iwagumi style aquarium van te maken. dus met redelijk veel planten. nu gebruik voor mijn andere aquarium(180 liter) alleen easycarbo en profito maar wil met deze bak graag de Ei-methode toepassen omdat ik denk dat dit veel beter aansluit op de behoefte van de planten.

Ik heb gelezen over een oplossing van KH2PO4 en KNO3 maar in welke hoeveelheden moet je deze oplossen?
Ik kan ze binnenkort ook 'lenen' van school omdat ik een analist opleiding doe dus ik kan het gewoon uit de kast pakken.
Plus stockoplossingen maken doe ik zo'n beetje elke week en een bijkomend voordeel is dat ik dit veel nauwkeuriger kan doen vergeleken thuis.
maar dat kan ik niet iedere keer doen dus zou ik het graag ergens willen kopen.

Als planten komen erin: Micranthemum sp. Monte Carlo, Pogostemon helferi en Blyxa japonica.
De verlichting die erboven hangt is een lamp van 11 watt.
 
Ik gebruik de poeders en los 83 gram nitraat op in 500ml water en 4 gram fosfaat.
Om een dosering van 20mg nitraat te krijgen en 2mg fosfaat doseer je je dan 20ml nitraat en 40ml fosfaat op 100 liter.
Mijn 80cm is zo n 100 liter en daar voeg ik wekelijks 20 en 40ml toe.
Dus je krijgt dan een flesje met nitraat en een flesje met fosfaat.
 
okee, dus 1 keer per week toevoegen is voldoende om je planten een week lang van voeding te voorzien?
 
Heb je je wel ingelezen in de EI als ik vragen mag?? Dan ververs je wekelijks namelijk de helft en doseert daarna de nieuwe voeding.
Onder in mn post staat in het rood een link met info. Als je een echte plantenbak wil om het zo even te noemen moet je daarnaast ook plantenvoeding geven.
Dat is de csm+b die aquariummbemesting verkoopt of je neemt kant en klare.
Afhankelijk van de verlichting en de duur zou ik ook carbo geven omdat je geen co2 hebt.

Er komen geen bewoners in neem ik aan?? Vaak voorzien dit soort kleine bakjes zichzelf wel als er bewoners inzitten.
Ik doseer in de nanobakjes verder ook niks namelijk.
 
Ik heb me wel ingelezen wat de Ei-methode inhoud en ik weet dat je wekelijks 50% moet verversen maar ik heb al een topic gelezen over de methode alleen kon ik daar niet vinden hoe vaak je het moet toevoegen. Ik heb ook andere websites gezien en die gaven andere oplossingen dus ik wilde het voor de zekerheid weten.

Er komen inderdaad geen bewoners in alleen maar planten en stenen.
 
Ok, zo bedoel je het. je mag het ook dagelijks doseren maar de methode staat ervoor dat het makkelijk is en vandaar dat de meesten het na de verversing doen. Je mag het ook over de week verspreiden hoor.
 
okee, nee dat is inderdaad ook makkelijker dan iedere dag een beetje.
 
Ja dan kun je het ook niet zo snel vergeten namelijk. Je moet de nitraat en de fosfaat niet gelijk met de plantenvoeding toevoegen hoor. Beter is de plantenvoeding een dag later.
 
vissen zei:
okee, nee dat is inderdaad ook makkelijker dan iedere dag een beetje.
Macro's kan je gerust 1x per week doen, de micro's kan je beter over een keer of 3 verdelen ivm de beschikbaarheid.
 
Ik dacht altijd zolang de voeding niet verbruikt word blijft het gewoon aanwezig en nemen de planten het op waarneer ze daar behoefte aan hebben maar dat is dus niet zo?
 
Ja dat is ook zo Stefaan maar zelf doe ik het 1x per week. Ik zelf vergeet het nogal snel namelijk.
Als ik om me heen kijk naar de EI gebruikers dan doen de meeste het in 1x verwacht ik. Wel de plantenvoeding een dagje later doen dus.
 
Ik doe de Nitraat en de Fosfaat er ook wekelijks na de waterwissel in, de plantenvoeding de volgende dag.
 
vissen zei:
Ik dacht altijd zolang de voeding niet verbruikt word blijft het gewoon aanwezig en nemen de planten het op waarneer ze daar behoefte aan hebben maar dat is dus niet zo?
Zolang het beschikbaar is wel.
Maar het probleem is dat vooral het ijzer niet lang beschikbaar blijft omdat men niet de juiste chelaten gebruikt.
Meestal gebruikt men EDTA, en bij een pH hoger als 6,3 gaat dat aluit elkaar vallen zodat het ijzer niet meer beschikbaar is. Bij een hoger calcuim gehalte gaat het ijzer ook verwisseld worden voor calcium bij EDTA, dus is het ijzer ook niet meer beschikbaar.
Daarom het meerdere malen per week doseren. 1 Keer kan natuurlijk ook als het werkt, maar dan moet je wel beseffen dat er veel van het ijzer verloren gaat.
 
vissen zei:
Ik dacht altijd zolang de voeding niet verbruikt word blijft het gewoon aanwezig en nemen de planten het op waarneer ze daar behoefte aan hebben maar dat is dus niet zo?

Hoe en wat kan Stedaan vast beter uitleggen. het is wel zo dat er chelaten worden gebruikt en dat sommige stoffen elkaar kunnen tegen werken. Zoals ijzer en fosfaat dacht ik. Dus het hangt ook van de soort chelaat af hoelang het goed opneembaar is.

Ik doe het net als Ton zeg maar en ondervind geen directe problemen hiermee.
 
Hoe werkt het dan als je voedingsbolletjes als b.v. Latriet bij de wortels steekt, de planten zullen dan de ijzerbehoeften uit de grond kunnen halen via hun wortels.
 
Ijzer en fosfaat hebben de neiging om een verbinding aan te gaan waardoor deze waarschijnlijk moeilijker op te nemen is voor panten.

backplay: Wat bedoel met EDTA? ik weet wel wat het is en heb het ook gebruikt met school maar wat heeft het dat te maken met je aquarium?
 
TonHageraats zei:
Hoe werkt het dan als je voedingsbolletjes als b.v. Latriet bij de wortels steekt, de planten zullen dan de ijzerbehoeften uit de grond kunnen halen via hun wortels.

Lateriet balletjes zijn niet d� oplossing, maar ze kunnen wel helpen.
Om dat ijzer te moeten opnemen moet de pH in de bodem ook goed zijn, anders is de beschikbaarheid ook minder. Een plant heeft daar wel trucjes voor, maar dat kost meer energie. En als je bv nitraat in de bodem hebt, gaat de pH rond de wortels verhogen zodat het nog moeilijker word om dat ijzer op te nemen.
In de waterkolom is het sneller opneembaar en zie je ook sneller resultaat.
 
vissen zei:
backplay: Wat bedoel met EDTA? ik weet wel wat het is en heb het ook gebruikt met school maar wat heeft het dat te maken met je aquarium?
De meeste Sporenelementen, zoals Fe, worden gebonden aan een chelaat, een soort van beschermde mantel. Die mantel zorgt ervoor dat het ijzer niet kan oxideren of binden met bv fosfaat en beschikbaar blijft voor de planten.
Je hebt verschillende soorten mantels, en bij plantenvoeding worden meestal synthetische gebruikt.
De meest gebruikte is EDTA, de goedkoopste. Het is mij nog steeds een raadsel waarom ze deze nog steeds voor ijzer gebruiken. Het is de meest toxische en breekt het snelste af. Maar er valt natuurlijk wel meer geld mee te verdienen...

Hier een overzicht van de pH en de beschikbaarheid van het ijzer:
837766_0_82_chelaten_ph01.jpg

Bij A kan je zien dat EDTA vanaf een pH rond de 6 al begint af te breken.
DTPA daarentegen blijft bij een veel hogere pH stabiel.
En EDDHA blijft het langste stabiel.

Elk soort chelaat heeft zijn voor en nadelen. Teveel EDDHA kleurt je water rood bv.
Dus het is wat de kunst om een goede mix te maken.
 
dank je, nu begrijp ik het.
 
Backplay is een soort van wandelende encyclopedie hoor :D ;)
 
haha het scheelt dat ik 1,5 jaar chemie heb gehad dus de interesse is er altijd bij mij.
 
Ik krijg waarschijnlijk morgen de planten binnen en heb alvast het nitraat en fosfaat verhoogt want aangezien er nu geen planten inzitten blijft de concentratie morgen gelijk.
Nu heb ik de waterwaardes gemeten en vraag ik me toch een paar dingen af.

Mijn waardewaardes zijn:
NO3: 25 mg/L
NO2: 0 mg/l
GH:>7
KH: 3-6
PH: 6,8-7.2
CL2:0 mg/L
PO4: 1 mg/L

Nu is alles met test strips gedaan en PO4 met druppels maar aangezien de PO4 niet 2 mg/L is maar 1 mg/l terwijl ik goed heb berekend dat de PO4 2 zal worden en omdat mijn PH en KH waarde niet goed af te lezen zijn kan ik dus ook niks met de Co2 waardetabel want het ligt nog al erg ver uit elkaar een KH van 3 of 6.

Dus mijn vraag is of dit heel erg is? want mijn CO2 gehalte is niet bekend dus weet ik ook niet of die optimaal is voor mijn planten.
En mijn PO4 was eerst nul en ik gebruik nu easy-life fosfo(ga binnenkort zelf oplossingen maken maar had dit nog staan) om dit te verhogen maar ik kom uit op 6 ml voor mijn bakje en dan zal hij 2 mg/L moeten zijn en niet 1 is dit erg of moet ik gewoon meer toevoegen om het gewenste resultaat te halen?
 
Of 1 voldoende is hangt af van o.a. het aantal planten en het licht maar vaak is dat afdoende hoor. Je kan voor je co2 beter een continutest kopen zodat je de co2 goed kan aflezen.
Strips zijn nu eenmaal niet zo betrouwbaar.
In de toekomst kun je misschien nog druppeltesten aanschaffen als je dat zou willen.
 
okee mooi, mijn planten komen morgen het bleek dat hij al vroeg voor de deur stond en ik nog lag te slapen dus morgen de plantjes erin zetten.
 
zeker zeg dat wel ja.
 
Ik heb ook erg weinig geduld hoor dus ik zit ook altijd te wachten op de spullen :D ;)
 
Zelf test ik de po4 het liefst met de Hannah checker, is de red sea test, salifert komt in het rijtje daarna.
Teststrips zijn prut en bv sera zit er tussen in.

Suc6
 
Voor de po4wijkt Sera nogal af blijkt uit testen.
 
Even een korte vraag John; gebruik jij alleen kaliumfosfaat en kaliumnitraat van aquariumbemesting? Ik heb een vorig jaar via de calculator alles ingevuld en kreeg toen ook nog kaliumsulfaat en magnesiumsulfaat (Naast csm+b). Ik moet zeggen dat de methode niet de gewenste effecten hebben die ik ervan verwachte. Kan het hieraan liggen?
 
Sandra,
Ik gebruik alleen de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat. De andere 2 stoffen die je noemt zitten normaliter voldoende in je water.
Waarom ben je niet tevreden en heb je ook een foto en wat info over de bak en de waarden?
Naast voldoende voeding is een goede stroming ook erg belangrijk want anders bereikt deze voeding niet alle planten en dan krijg je alsnog tekorten.
 
Bedankt John. Het is niet dat ik niet tevreden ben. Ik had weinig last van algen gelukkig. Maar de planten groeiden niet zoals ik hoopte.
Nu moet ik daarbij zeggen dat ik zelf sinds november met een burn out zit. Het kan dus best dat dit mede de oorzaak is dat een en anr niet lekker liep. Het aquarium is hier ook echt slachtoffer van geworden. Meer dan het minimale onderhoud zat er niet in.
Nu heb ik gisteren de hele bak gerenoveerd. Nieuwe bodem, maar wel filter laten draaien. Wat nieuwe planten en een deel oude planten erin. Straks ga ik de waarden eens meten en dan zal ik eens nieuwe oplossingen maken van de poeders. Volgens de calculator moest ik ook 1 fles macro ( nitraat en fosfaat) en 1 fles micro (CSM+B) maken. Ik begrijp dat jij fosfaat en nitraat apart maakt. Nu zal ik eens nitraat in het kraanwater meten, want volgens mij is dat al aardig hoog hier. Dan hoef ik die misschien niet te doseren.
Ik zal vanavond eens proberen een foto te maken en te plaatsen.
 
Ja ik doe het altijd apert. ik doe 4 gram fosfaat in een fles met 500ml water en 83 gram nitraat in een fles met 500ml water.
Dan moet je voor een dosering van 20/2 20ml nitraat doseren en 40ml fosfaat per 100 liter.
Als de nitraat in je leidingwater al vrij hoog is kun je wellicht wat minder doseren. De n03 is hier 5mg dus ik reken dat niet mee verder.
Vervelend dat je een burn out hebt. Hou er wel rekening mee dat je bij een nieuwe bodem de bak ahw weer moet laten indraaien een aantal weken omdat je veel bacterien kwijt bent. Als er al vissen inzitten dan zou ik de waarden wel goed in de gaten houden hoor.
 
Heb net gehoord dat mijn nieuwe planten niet bezorgt worden vanwege een systeemfout dus het word morgen hoop dat de planten na 4 dagen in een zakje te hebben gezeten er nog goed uit zien.

Het enige positieve is dat word hij morgen weer niet bezorgt en dan bedoel ik dat hij er is terwijl ik niet thuis ben dat ik hem dan kan ophalen bij een winkel dus ze komen sowieso:)

Test strips zijn niet prut en geven wel degelijk een goede indicatie alleen omdat ze soms moeilijk af te lezen worden ze als slecht betiteld.
 
Of dat van de strips alleen met het aflezen heeft te maken weet ik niet. ook heb je een grotere interval en kun je niet nauwkeurig meten. Vaak gaat het met 0,5 omhoog.Zoals je zelf al zegt is het een indicatie.

Jammer dat de planten er nog niet zijn. Zo wordt je geduld wel op de proef gesteld zeg.
 

Terug
Bovenaan