Wat is er nieuw

Beginnen met Eheim 2213: veel vragen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lorrelies
  • Startdatum Startdatum
L

Lorrelies

Guest
Beste allemaal,

Ik denk dat ik er eindelijk uit ben dat ik een Eheim buitenfilter wil kopen voor mijn aquarium. Ik denk aan de 2213 van de classic serie. Ik heb al vele omschrijvingen opgezocht en filmpjes bekeken, maar ik blijf met veel vragen zitten. Ik heb ook dit forum doorgespit maar kon niet alles terugvinden. Ik ben namelijk een beetje 'bang' om zo'n filter aan te schaffen. Bang dat het gaat tegenvallen en dat ik iets verkeerd doe. Dus wie wil deze jonge, onwetende beginneling helpen?
Nog even wat info over mijn bak: 80x40x40 volglas bak dus zo'n 100-120 liter. 2 sluierstaartgoudvissen zitten erin en wat ornamentjes en zuurstofplantjes. Het filter komt onder het aquarium te staan in het meubel. (Hebben jullie nog meer info nodig?)

Vragen waar ik mee zit zijn:
- Zijn er belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden voordat ik zo'n filter aansluit? Welke?
- Is zo'n filter aansluiten een beetje te doen? Als ik de filmpjes zag, is het nogal een klus met al die slangen en het water laten lopen...
- Ik heb regelmatig stroomuitval helaas, wat gebeurt er met het filter als de stroom uit en aan gaat? Moet ik hem dan helemaal opnieuw aanzuigen etc?
- Is een buitenfilter wel veilig? Geen waterbad en kan ik hem ook laten draaien als ik bijv. een klein weekje weg ga?
- Is de uitstroom eventueel te regelen met de Eheim 2213? Is het niet te sterk voor mijn visjes?
- Hoe kan ik de uitstroom het beste plaatsen in mijn bak? En waar de aanzuiging?

Hopelijk kunnen alle lieve vissenliefhebbers mij helpen! 🙂 Bedankt alvast!

ik heb er nog wel 1,

15 euro

maar die zou ik voor jouw bak niet adviseren, ik zou dan voor de 2215 gaan.

Heb liever geen gebruikt filter, sorry 🙂 En waarom 2215? Die zou dan 6x per uur heel mijn bak filteren en mij is verteld dat 3-4x al meer dan genoeg was...

Vuvuzela zei:
ik heb er nog wel 1,

15 euro

maar die zou ik voor jouw bak niet adviseren, ik zou dan voor de 2215 gaan.

??
Een 2213 volstaat voor die bak, ruim voldoende! 440l/u!

Als TS voor een 2213 gaat dan de plus nemen. Zit alles in om gelijk aan de slag te kunnen. Ook over garantie doet Eheim niet moeilijk.

Vragen waar ik mee zit zijn:
- Zijn er belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden voordat ik zo'n filter aansluit? Welke? Plug&play, alles wijst voor zich
- Is zo'n filter aansluiten een beetje te doen? Als ik de filmpjes zag, is het nogal een klus met al die slangen en het water laten lopen... Nee, valt best mee, gewoon flink zuigen aan de uitvoer en dan stekker erin en lucht laten ontsnappen
- Ik heb regelmatig stroomuitval helaas, wat gebeurt er met het filter als de stroom uit en aan gaat? Moet ik hem dan helemaal opnieuw aanzuigen etc? Nope, na wat geratel loopt het vanzelf weer. Maar regelmatig stroomuitval? Woon je in India? 😉
- Is een buitenfilter wel veilig? Geen waterbad en kan ik hem ook laten draaien als ik bijv. een klein weekje weg ga? Een Eheim classic wil nog weleens gaan lekken bij die bocht van de aanvoer na verloop van tijd(lees jaren), simpel op te lossen door wat kit op te smeren
- Is de uitstroom eventueel te regelen met de Eheim 2213? Is het niet te sterk voor mijn visjes? Met een stromingsbuisje waar gaatjes in zitten is de stroming niet te sterk, als je ook nog een de plus versie haalt zitten daar kraantjes bij waarmee je de stroming ook kan regelen
- Hoe kan ik de uitstroom het beste plaatsen in mijn bak? En waar de aanzuiging? Uitstroom altijd aan de andere kant van instroom, dus linksachter instroom en rechtsachter uitstroom bijvoorbeeld.

2213 lijkt me ruimschoots voldoende..
Ik smeer alle aansluitingen structureel in met zuurvrije vaseline.. de dichtingsring trouwens ook.
Komt de levensduur ook ten goede denk ik zo..
Ik heb een hele oude 2213, zeker een jaar of 10/15.. (geeft wel aan hoe degelijk die pompen zijn) en inderdaad lekt het bij de invoerbocht.. minidruppels maar toch.. een dot vaseline of eventueel dichtkitten lost dat op..
Wel zou ik gaan voor dubbele kraantjes (van Eheim) , nieuw zijn ze best duur.. maar via marktplaats kom je ze nog wel eens tegen voor weinig.
Of (zoals gezegd) de plus versie.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/3642/eheim-classic-250-plus-2213-buitenfilter/?search=2213

Ik heb deze pomp in een nog kleiner bakkie en de uitstroom is prima te regelen met 1 van de gebruikelijk trucs.. knijpen met kraantjes doe ik niet.
Je kunt de uitstroompijp naar het glas richten, of een spraybar gebruiken, zelf heb ik een soort lilypipe gemaakt, komt er een wat bredere (rustigere) straal de bak in. En met de tijd zal de doorstroming toch minder gaan worden..

Ik heb ook wel eens stroomuitval maar niet langer dan een uurtje of zo, hij slaat dan gewoon weer aan zonder problemen.

Onwijs bedankt voor de reacties, hier kan ik echt wat mee en voel me meteen stukken beter, haha! 😀

Wat betreft de stroomuitval... woon in een oud appartementencomplex waarbij er 3 woningen op 1 stop zitten. Wie dat ooit heeft verzonnen... Oftewel, als ik mijn wasmachine aan heb en de buurman zet een frituurpan aan bijvoorbeeld, dan knalt de stroom er uit. Zo'n beetje elke maand gebeurt het wel eens, maar kan 'm dan meteen wel weer aanzetten als er geen kortsluiting is. Maar gelukkig is dat geen probleem dus, dankjullie 🙂

1 stop op 3 woningen is idd niks... Hoe redden jullie dat met de dagelijkse huishoudapparatuur EN nog een aquarium?

En ik vond 6 groepen al wat karig in mijn appartement... niets gezegd!

Het valt wel mee gelukkig. Overdag zijn ze allemaal werken hier dus overdag kan ik alles doen. Het gebeurt vaak 's avonds, dus dan moet ik gewoon oppassen dat ik geen grote dingen aanzet.
6 groepen is pas veel zeg! 😱

Ok, hij is vandaag binnen gekomen en aansluiten ging minder makkelijk als ik dacht (wat een onduidelijk boekje, staat nauwelijks wat in...), maar het is gelukt! (lang leve filmpjes op internet 😀 )

Wel vind ik de uitstroom toch wel wat hard... mijn visjes zijn momenteel ook best wel wat in de stress en ze kunnen er niet echt fijn langs zwemmen. Ze worden dan een beetje 'weg geblazen'. Zijn er makkelijke trucjes om de uitstroom te verminderen? Kan ik daarvoor die dubbele kraantjes voor gebruiken of is dat slecht voor de pomp (lijkt me eigenlijk wel..). Moet ik anders het dopje van de gaatjesbuis er vanaf halen?
De buis zit overigens op de achterwand en een klein beetje in het water. Hij richt op de voorruit.

Eerst het dopje ,maar eens verwijderen.
Eenmaal goed in gebruik,wordt de uitstroom ook minder sterk.

Aah ok�, dat is goed om te weten... dan ga ik zo toch het dopje er maar vanaf halen, mijn arme visjes zitten geschrokken in een hoekje 😱

Verder nog tips?

Lijkt me verder een kwestie van tijd,en gewenning voor de vissen.

Ok�, dankjewel voor het snelle antwoord in elk geval!

Het gaat aardig goed met het filter geloof ik. Het water is mooi helder en mijn vissen zijn al wel gewend! Nog wel twee vraagjes:
- Hoe kan ik nu het beste mijn aquarium schoonmaken? Hoeveel water ververs ik?
- Er zit een laagje zwarte kool in mijn filter dat was meegeleverd. Moet dat erin blijven zitten of moet dat er uit? Ik dacht zelf dat het er niet in hoefde in elk geval...

Zwarte kool moet er uit, das enkel om medicatie uit het water te filteren.

Waterwissel zou ik minstens 20% doen per week.

Aquarium schoonmaken / bodem af hevelen met een slang. Raam aan binnenkant met eens
een sponsje. Gebruik zelf zo'n geel groen sponsje, hier moet je wel voorzichtig mee zijn.

Ruiten schoonmaken met een plastic pasje is veel veiliger ivm krassen.

Ik gebruik zelf een pluk filterwatten om de ramen schoon te maken. Zolang je niet bij de bodem in de buurt komt (lees 2 cm er vanaf blijven) maakt het de ruiten perfect schoon.

Dat zijn ook goeie idee�n! 😀

Trouwens, hoe vaak wordt er aangeraden om het filter schoon te maken? En wat maak je dan precies schoon en hoe zonder de goede bacteri�n teveel dwars te zitten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan