beginnen met EI (vreemde waardes met calculator)


R

Ruudjuhhh

Guest
Hoi Allemaal,

ik wil vanaf morgen (dus eigenlijk vandaag) beginnen met EI, het klinkt best intressant, en eigenlijk ook wel logisch allemaal.

Ik heb een online calculator gevonden waarbij ik ook mijn easylife producten kan aanklikken:
http://yanc.rotalabutterfly.com/


De berekening van de algehele EI (effectief 150 liter)
dus per week:
31ml Profito
11ml Nitro
7ml Ferro


Nu druk op de knop voor dagelijks EI (effectief 150 liter)
12ml Profito
4ml Nitro
3ml Ferro

Weet iemand misschien waarom er zoveel verschil inzit (tussen EI en dagelijks EI)?
Lijkt me stug dat je 12ml profito op 1 dag erin spuit.

*edit* :
na wat gegoogle lees ik op een aantal sites: voor EI easylife profito 2-3x de aanbevolen dosis.
Ik gebruikte 2,5 ml, dus die gaat sowieso vanaf morgen naar de 5ml, en denk dat het me verstandig lijkt op de hierboven beschreven dagelijkse hoeveelheden aan te houden (m.u.v. profito)
 
Gebruik je je alles van easy life?
Poeders van aquariumbemesting.nl is veel voordeliger.
 
Hoi John,

momenteel wel, wil nog niet van mijn "geloof"afstappen he.. wat de boer niet kent....

Moet er ook nog fosfo bij? en zo ja hoeveel op 150 L?
Ik kom daar niet uit met de berekeningen...
 
jessicapilon zei:
Gebruik je je alles van easy life?
Poeders van aquariumbemesting.nl is veel voordeliger.

Het is goedkoper, helemaal als je poeders koopt en het zelf mengt, maar je kan het ook kant en klaar kopen.

Tevens heb je ook een EI calculator op de site van aquariumbemesting. Hier kan je een schema berekenen voor een week, maar ook voor 1x in de week doseren. Ik heb mijn voeding daar ook vandaan.
 
Amarantha zei:
jessicapilon zei:
Gebruik je je alles van easy life?
Poeders van aquariumbemesting.nl is veel voordeliger.

Het is goedkoper, helemaal als je poeders koopt en het zelf mengt, maar je kan het ook kant en klaar kopen.

Tevens heb je ook een EI calculator op de site van aquariumbemesting. Hier kan je een schema berekenen voor een week, maar ook voor 1x in de week doseren. Ik heb mijn voeding daar ook vandaan.

+1
 
Dankjewel voor jullie tips, als mijn Easylife producten op zijn ga ik dat zeker overwegen (is idd goedkoper!)

Maar het bovenstaande schema volstaat da op 150 Liter? en hoeveel fosfaat zou ik (eventueel) er nog bij moeten doseren per dag?
 
Ik zou van de profito 2 a 3x de dosis doen dus dat is dan zo n 20ml a 30ml per 100 liter ipv 10 ml per 100 liter.

Ik heb hier toevallig nog Nitro ook staan en daar staat op 10ml op 500 liter verhoogd met 2.0.
dat is dus 2 ml op 100 liter en 3 ml op 150 liter om met 2.0mg te verhogen.

Om dan 20mg te doseren moet je dus 10x3ml per week toevoegen oftewel 30ml lijkt me zo.
Volgens mij klopt die berekening zo om op 20mg toevoeging uit te komen.


Bij de Fosfaat lees ik 10 ml op 500 voor 0,1mg verhoging.
Dus dat is 2 ml op 100 liter en weer 3 ml op 150 liter.
Je wil denk ik 2.0 toevoegen dus dat is 20x3ml=60 ml toevoegen voor een toevoeging van 2.0

Zoals ik het bereken aan de hand van de flesjes moet je dus op 150 liter water 30 en 60 ml toevoegen. Dan doseer 20/2mg per L.

In profito zit al Fe dus dat hoeft niet apart nog denk ik en dat doe ik ook niet.
 
Tjeempie John,

dat is een beste lijst zo op de vroege morgen :rolleyes:

Dit zou het dus moeten zijn, gebaseerd op dagelijks schema: (6x + 1x rust)

profito: wekelijks 30ml ---- dagelijks: 30ml/6 = 5ml
Nitro: wekelijks 30ml ---- dagelijks: 30ml/6 = 5ml
Fosfo: wekelijks 60ml ---- dagelijks: 60ml/6 = 10ml

(eventueel Ferro, 3ml per dag)
 
Ja volgens mij klopt mijn berekening.
Als je 3x de aanbevolen dosering plantenvoeding wilt doen dan zit je op 45ml zelfs maar met 30ml is het een dubbele dosering en daar zou ik het gewoon op proberen.

ik vond die calculator maar een vreemd geval en ik heb het niet zo op die dingen en bereken het gewoon altijd met pen en papier. Ik breng de 500 liter eerst terug naar 100 liter en dan kom je er ook.
 
dankje voor je hulp, ik ben echt benieuwd.
Dalijk de 1e voedings-shot geven...
morgen alweer mijn wekelijkse wissel
 
Zou zelf tot morgen wachten met de nitraat en fosfaat.
Niet de profito tegelijk met de fosfaat geven hoor.
ik doe na de verversing hier de nitraat en fosfaat. De plantenvoeding de dag of dagen erna.
 
oke, maar ik "moet" toch 6 dagen doseren? met de toevoegingen?
 
Ruudjuhhh zei:
oke, maar ik "moet" toch 6 dagen doseren? met de toevoegingen?
Dat moet niet.
De micro's en macro's worden meestal afwisselend gegeven.
Dus:
Maandag: Macro
Dinsdag: Micro
Woensdag: Macro
Donderdag: Micro
...

De macro's kan je ook gerust allemaal in 1 keer toevoegen. De micro's werken effici�nter als je ze over de week verspreid.
 
pfff wat een gepuzzel.... LOL

Macro is dus de profito
Micro is de rest (Fosfo, Nitro evt. Ferro)

Vrijdag: rustdag (waterwissel)
Zaterdag: Macro
Zondag: Micro
Maandag: Macro
Dinsdag: Micro
Woensdag: Macro
Donderdag: Micro

Macro = 30ml profito / 3 = 10ml per "macro-dag"

Micro = 30ml nitro / 3 = 10ml per "micro-dag"
Micro = 60ml fosfo / 3 = 20ml per "micro-dag"
en eventueel 3ml Ferro per micro-dag
 
Micro zijn sporenelementen (zoals profito)
Macro is nitraat, fosfaat,...

Als je minder gepuzzel wil voeg je alle macro's bij de waterwissel toe, en verdeel je de micro's over een keer of 3.
Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.
 
Okeej nou ik vind het wel leerzaam moet ik je zeggen:
hier komt het lijstje opnieuw maar dan aangepast met verschil tussen macro/micro



Micro is dus de profito
Macro is de rest (Fosfo, Nitro evt. Ferro)

Vrijdag: rustdag (waterwissel)
Zaterdag: Macro
Zondag: Micro
Maandag: Macro
Dinsdag: Micro
Woensdag: Macro
Donderdag: Micro

Micro = 30ml profito / 3 = 10ml per "micro-dag"

Macro = 30ml nitro / 3 = 10ml per "macro-dag"
Macro = 60ml fosfo / 3 = 20ml per "macro-dag"
en eventueel 3ml Ferro per macro-dag

Ik denk dat ik het hier maar eens mee gaat proberen.
Morgen als 1e maar de waterwissel... met een schone lei beginnen zeggen ze he
 
Bij de waterwissel mag je de macro ineens toevoegen, het is geen rustdag. De rustdag word meestal de dag voor de waterwissel gedaan.
De micro dan de dag na de waterwissel.
 
okeej, tja macro in 1x toevoegen, ach vind het ook leuk om er iedere dag mee bezig te zijn, dat maakt me niet zoveel uit.

dus het het volgende: (de puzzel wordt steeds completer)

vrijdag : waterwissel + macro
zaterdag: micro
zondag: macro
maandag: micro
dinsdag: macro
woensdag: micro
donderdag: rustdag
 
Super bedankt allemaal voor jullie input en hulp... k krijg er zin in!
:thumbs:
 
owwwja nog ff een heeeeel klein vraagje :sorry:

na een waterwissel doe ik ook altijd van easylife dat melkachtige filtermedium in. Kan ik dat nog steeds blijven doen?
 
Het kan maar is niet nodig hoor. Ons water is in principe prima al van samenstelling. Kost allemaal onnodig geld dus.
 
Daar ben ik weer....

de EI bevalt me best goed, planten groeien als kool.
Maar wat me wel afschrikt zijn de baard / puntalgen die groeien op de niet snel groeiende planten (Crypto's), achterwand, hout en nu net zag ik op op de bodem(grind).

Na wat gelezen te hebben zou het aan CO2 kunnen liggen, maar kan helaas momenteel niet anders dan Bio-Co2 gebruiken.
Of....de verlichting.

Ik merk vooral dat de algen aan de voorkant groeien (waar een andere lamp zit dan achter, en ook hogere kelvin heeft)
zou ik kunnen beginnen met het verwijderen van de voorste reflector?
 
Even voor de duidelijkheid. Ik denk eerder dat het aan de bio co2 ligt omdat die niet echt stabiel is. Of je co2 is te weinig. Een continutest biedt uitkomst om dat te kunnen beoordelen.
 
Okidokie,
Nou als de maand korter duurt dan mijn rekening zal ik eens kijken....

Maar er viel me nog iets op... De voorste lamp is een JBL Ultra Nature met 9000K
Na eens wat gelezen te hebben blijkt dus dat dat toch wel IETS aan de te hoge kant is.
Gelukkig heb ik nog een Juwel High-Lite Nature liggen van 4100K
Ik ga dat ook maar eens omwisselen
 
Nou dit is wel even wennen zeg.... de lampen zijn aangegaan.
Dit is een wereld van verschil, het is wat gelig nu, maar het ziet er wel rustiger uit.

Voorin zit: Juwel High Lite Nature
Achter zit: JBL Solar Ultra Color

Ook de kardinalen lijken dit volgens mij op prijs te stellen....ze zwemmen rustig rond, ipv gehaast en met flinke snelheid
 
oeiii... wat kan er gebeuren dan als je ijzer en fosfaat tegelijk toevoegd?
Bij de Macro-dag doe ik ook altijd 3ml ijzer
 
Ruudjuhhh zei:
oeiii... wat kan er gebeuren dan als je ijzer en fosfaat tegelijk toevoegd?
Bij de Macro-dag doe ik ook altijd 3ml ijzer

mmmm niet meer doen dus:

" Het bekendste probleem is ongetwijfeld de vorming van ijzerfosfaat. Die verbinding wordt al snel gevormd als we iets boven de 0,5 mg/l fosfaat in het water hebben. Dat ijzerfosfaat slaat neer op de bodem van het aquarium(ideale kweekplaats voor algen!; belang afhevelen van de bodem) "
 
Ik moet bekennen het vaak ook samen te doen als ik lui ben hoor. Dan ben ik bang het de volgende dag te vergeten en de planten doen het toch goed hier.
Maar beter is om het toch niet te doen.
 

Terug
Bovenaan