Wat is er nieuw

beginnen met welke garnalen?

D

DaisyK

Guest
Hallo allemaal!

Ik wil graag garnaaltjes gaan houden...
Nu heb ik wel een voorkeur (bleu fairys en crystal black) maar ik heb er nog helemaal geen verstand van dus heb ik een paar vraagjes.

Zijn de soorten die ik graag wil zeldzaam in de zin van je kan ze vaak alleen via een speciaalzaak krijgen? Heb beetje rondgekeken en de prijs voor 10 van deze garnalen ligt tussen de 40/50 euro, dat betekent dat wanneer ik beide soorten zou willen ik rond de 100 euro kwijt ben... Dat vind ik best prijzig aangezien je voor bv. Vuurgarnaaltjes vaak nog geen 10 euro kwijt bent voor 10 stuks. Is dit verschil in prijs normaal voor deze soorten?

Kunnen de bleu fairys en crystal black garnalen samen worden gehouden? Heb het tabelletje bekeken, maar wordt daar nog niet echt veel wijzer uit.

Zijn de soorten die ik noem uberhaupt fijne garnalen om mee te beginnen? Of kan ik beter met andere beginnen?

Goed, ik hoop dat iemand mij verder ka helpenn! Alvast heel erg bedankt!
 
crystal 's ( red of black) hebben meestal wel wat meer eisen dan vuurtjes
je kan ook eens kijken naar red rili's bv


crystal's en bleu fairy's kruisen niet met elkaar
zijn 2 andere soorten ( familie's )


zou ook eens kijken op marktplaats en hier op het forum ben je veel minder kwijt dan bij een winkel
 
Ik zou eerst vuurgarnalen proberen en dat is aanzien..
 
Denk dat je met wat voorkennis gerust voor crystal black kan gaan hoor. De crystal red waren ook mijn eerste garnalen en doen het prima.
 
Blue fairy's zijn net zo makkelijk als vuurgarnalen.

Bij mij kan je gratis een groepje op komen halen als je het de moeite vindt om daarvoor te rijden (is ongeveer een uur van je vandaan). Dan ben je met de benzinekosten nog goedkoper uit denk ik zo 🙂.

Sommige webshops verkopen ze ook.
 
Bleu fairys zijn eigenlijk gewoon blauwe vuurgarnalen dus net zo makkelijk alleen
(nog) wat duurder.

Het combineren van 2 verschillende garnalensoorten kan wel alleen moet je er rekening mee houden dat niet alleen de eisen aan de waterwaarden gelijk zijn maar ook hun eigenschappen wat kweken betreft bv.

Vuurgarnalen en varianten kweken normaal gesproken als gekken en cbs in verhouding stukken minder waardoor de kans bestaat dat de cbs niet meer gaan kweken en dus na verloop van tijd uitsterven in je bakje.

Verstandiger is om garnalen gewoon bij een kweker thuis te kopen ipv via de winkel,zo heb je ze vaak veel goedkoper en bovendien juiste info over de beste verzorging van de garnalen.

EDIT-haha Jones was me weer voor! 😉
 
MikeLiebers zei:
Ik zou eerst vuurgarnalen proberen en dat is aanzien..
Zit je met 2 maanden met een bak vuurtjes.
Niet slim.
 
Bedankt allemaal voor alle antwoorden! Na aanleiding van de adviezen heb ik besloten nog even te wachten met de crystals en te beginnen met alleen de bleu fairys. Ik heb nog geen aquarium klaar staan, wilde eerst een keus maken zodat ik goed mijn best kan doen een perfecte leefsituatie te cre�ren... Nu ga ik dus zoveel mogelijk info zoeken over deze garnalen een mooi aquarium voor ze inrichten en dan eindelijk de bewoners erbij halen! Ben erg blij dat ik eerst naar dit forum ben gekomen, omdat ik anders nu een bak van 30 liter met hippies had gehad (die ik er dan waarschijnlijk ook nog had ingezet zonder het aquarium voor te laten draaien). Ben dus erg blij met alle behuopname mensen hier en nu ook eigenlijk nog veel enthousiaster over mijn aanstaande garnalen bak!

@Jones
Heel erg bedankt voor je aanbod! Een uurtje rijden vind ik zeker niet teveel! Ik hou het in gedachten en zal als ik er klaar voor ben contact met je opnemen of je op dat moment nog iets beschikbaar hebt!
 
Hippies = guppies sorry, maak nog al eens rare foutjes door mijn telefoon
 
Is prima hoor, Daisy. Ik zal er rekening mee houden door wat garnalen voor je achter te houden. 10 stuks is een mooi aantal om mee te beginnen. Ze kweken snel en eisen weinig.

Qua bodem kan je kiezen wat je zelf mooi vindt, alleen caviar grind zou ik vermijden omdat dit veel kalk afgeeft. Mijn Blue Fairy's (zie onderschrift) zitten op een zwarte bodem en daar komen ze heel mooi op uit.

Wat mos en fijnbladige plantjes vinden ze fijn om stukjes voedsel in te zoeken.

Qua filtering zou ik voor een sponsfilter gaan of de hoekfilter van Dennerle. Deze zijn veilig voor kleine garnaaltjes.

Qua voer kan je helemaal los gaan. Garnalenkorrels, Catappa-bladeren, geblancheerde worteltjes, courgette, komkommer, tomaat, paprika, broccoli, sla, noem maar op...
 
Brandnetels voor de liefhebber nu nog makkelijk verkrijgbaar even afwassen en blancheren.
 
Bedankt weer voor alle adviezen!
Vroeg mij nu alleen nog af, zijn er bepaalde planten die absoluut niet samen kunnen met deze garnaaltjes?

Wat wel kan kan ik vinden, maar is er dus misschien een plant die absoluut niet kan? Bv omdat die giftig is voor ze oid?
 
Er zijn verhalen dat sommige planten niet geschikt zijn voor een garnalenbak maar staan weer net zoveel verhalen tegenover die dit tegenspreken.
Grootste gevaar is met nieuwe planten die in een bak komen waar al garnalen zitten,veel plantenkwekers gebruiken een gif tegen de slakken bij de kweek waar garnalen aan sterven.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan