Wat is er nieuw

Beginnende aquascaper

outwell

Member
Lid geworden
28 april 2025
Leeftijd
50
Wie kan mij helpen .
Ik ben begonnen met aquascapen.
Ik heb al wat films en foto's gezien hoe je het beste kunt doen.
Ik heb al een 25 liter aquarium gekocht, namelijk de superfish home 25 xl.
Het idee is om eerst een aquarium na te bootsen van hout en die ik ga inrichten.
Ik ben tot zover gekomen zonder veel dingen kapot te breken of te zagen.
Links tegen de zijkant zit een (lelijke) koker waarin je een filter en verwarming in kan doen.
Die wil ik bekleden met dunne leisteen. Daaronder een leisteen platform en daaronder denk ik holletjes maken van leisteen zodat garnaaltjes zich kunnen verstoppen. Verder wil ik op de bodem fijn grind gebruiken en qua beplanting zat ik aan verschillende soorten mos te denken en nog wat andere plantjes.
Ik weet alleen niet of alles in verhouding is of dat ik iets vergeet.
Of hebben jullie een ander idee??
Graag jullie mening.

Bijlagen

• 20250529_180448.jpg
    20250529_180448.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 14
  • 20250529_180437.jpg
    20250529_180437.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 13
k ben begonnen met aquascapen.

Graag jullie mening.

ter info;

Aquascaping is de kunst van het re-creëren van natuurlijke landschappen en habitats in het aquarium, b.v. berggebieden, heuvelachtige landschappen, beboste valleien of bosopeningen, op kleine schaal onder water. Daarnaast zijn er veel nature aquascapes gebaseerd op een scapevorm zoals een convex, concaaf of driehoeks opstelling.

Helaas voldoet uw opzet niet in bovenstaande. Maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is bedacht, het is alleen geen aquascape.
Maar doe gewoon wat je denkt wat mooi is. Dan beleef je de meeste plezier in de hobby.

Succes met de ontwikkelingen :thumbs:

Helaas voldoet uw opzet niet in bovenstaande
Daar heb je wel gelijk in ja.🤔

Ik vind sommige aquascapes heel mooi.
misschien beter om met deze bak te kijken hoe het gaat, en later een grotere aquarium te nemen om te beginnen met het echte werk.
Ik moet nog veel leren namelijk 😄

Tja, zo’n echte aquascape is mooi om te zien, maar of het op de langere termijn goed blijft gaan is de vraag. Wat ik mij heb laten vertellen is dat ze zo’n scape maken voor een competitie of voor zichzelf, maar dat ze binnen een paar maanden weer een andere opstelling bedenken.

Tja, zo’n echte aquascape is mooi om te zien, maar of het op de langere termijn goed blijft gaan is de vraag. Wat ik mij heb laten vertellen is dat ze zo’n scape maken voor een competitie of voor zichzelf, maar dat ze binnen een paar maanden weer een andere opstelling bedenken.
Dat word idd gedaan door sommige professionele contest scapers. Maar er zijn genoeg scapers die hun bak jaren laten staan.
Deze onderstaande scape bijvoorbeeld staat in de ADA galerie en is al 13 jaar oud
ADA-bak.png

Rule of 3 + less is more werkt meestal wel redelijk goed.
Zou in het geval van die specifieke bak eens kijken of dat filterhuis er uit te snijden is en met externe techniek werken niet een optie is.

Laatst bewerkt:
Vandaag wat geknutseld met leisteen 😎
Onder het plateau wat holletjes gemaakt .
Misschien later voorzien van mos .
Eerst het spiderwood effe 2 weken onder water houden, daarna zien we wel weer.

Bijlagen

• 20250530_165611.jpg
    20250530_165611.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 10
  • 20250530_165636.jpg
    20250530_165636.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 9
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan