Beginnende vissenliefhebber


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
22
Hoi!
Ik zou graag een aquarium/vissenbak op mijn kamer willen hebben. Hiermee bedoel ik een 40x25x25 glazen ‘aquarium’ zonder deksel. Hier gaat dus ongeveer 25L in.
Ik zou hem graag willen vullen met kraanwater van ongeveer 22-24 graden en zou er eventueel een filter bij willen aanschaffen als dat nodig is.

Hier zou ik graag een aantal guppen en wat kardinaaltetra’s in willen houden. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar er bestaan verschillende meningen rond het feit of deze 2 vissen samen kunnen.
Daarnaast heb ik ook al onderzocht hoe het aquarium er uit zou moeten komen te zien. Veel beschutting om te kunnen schuilen, niet te veel in het licht en het liefst wat kleinere steentjes voor de guppen om tussenuit te eten. Zeg het a.u.b. als ik ernaast zit of iets mis.

Nu is mijn vraag of dit een succesvol plan zou zijn. Zouden de guppen en kardinaaltetra’s samen kunnen? Hebben ze beide genoeg aan bovengenoemde omstandigheden?
En hoe zit het met het voer dat ze nodig hebben? Hebben ze hetzelfde voer nodig?

Ik hoor het graag!

Bij voorbaat dank!
 
Helaas is een aquarium van dat formaat niet voldoende groot voor deze vissoorten, die willen graag wat meer zwemruimte hebben. Wel zou je er garnaaltjes in kunnen houden
 
Hoi Josio, Helaas is het formaat waar jij voor kiest niet genoeg voor deze vissoorten. Ook is het kraanwater eigenlijk te koud voor de kardinaaltetra's. Ik zou je het advies willen meegeven om een mooie 60x30x30 bak te kopen. Deze zijn vaak niet zo duur en er zit een filter, verwarming en lamp bij. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, en als dit eigenlijk te duur voor je is, kun je deze vaak ook goedkoop krijgen op Marktplaats (let wel op lekken, defecte techniek etc). Ook zijn plantjes heel erg gewenst voor deze vissen. Die kun je ook gewoon bij de dierenwinkel krijgen. Kijk vooral naar makkelijke zuurstofplanten als waterpest. Met guppen moet je wel oppassen, want na minder dan een maand zijn de aantallen verdubbeld. Guppen hebben eigenlijk 1 doel in het leven: zich vermeerderen. Daarom zou ik je aanraden alvast na te denken wat te doen met de nakomelingen, of helemaal geen guppen te nemen. Lees je even in, er zijn heel veel makkelijke en leuke aquariumdieren die iets geschikter zijn voor beginners dan guppy's.

Ik hoop dat ik je wat informatie heb kunnen geven en ik hoor graag van je
Reitse
 
Wil je een aquarium met vissen, moet je eigenlijk al wel aan 60cm denken. Vissen hebben lengte nodig om baantjes te trekken en bij de gemiddelde vis wordt er 10x de volwassen lengte aangeraden. Een vis van 4 a 5 cm heeft toch al een bak nodig van 50cm. Dit is echter wel heel afhankelijk van het gedrag van vissen. Roodkopzalmpjes blijven vrij klein (6cm) maar hebben toch wel een flinke bak nodig omdat ze juist heel erg bewegelijk zijn.

edit; past genoeg verder in dit bakje hoor. Paar suggesties, namen zijn als het goed is allemaal linkjes voor een plaatje
- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)
- rasbora kubotai
- rasbora hengeli of de espei Lijken enorm op elkaar en klopt. De hengeli heeft een oranje streep waarbij de espei`bijna volledig oranje is.
- rasbora galaxy Vaak wel wat duurder
- Boraras brigittae, merah of maculatus
- vuurzalm (hyphessobrycon amandae)

Aan het oppervlak zijn de carnegiella strigate (gemarmerde bijlzalm) of bijvoorbeeld de wat meer effen carnegiella marthae een leuke optie

Ook kun je kijken naar een klein schooltje epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) Hierbij is het verstandig of om 1 man met meerdere dames te doen of te gaan voor 3 of meer mannen met een aantal dames. Dan is het machogedrag onderling bij de mannen wat meer verdeeld. Met 2 zoeken ze elke keer elkaar op
 
Als je trouwens echt geen andere mogelijkheid hebt dan de 40x25x25, kan je er ook garnalen in doen. Maar een grotere bak is wel makkelijker, omdat veranderingen dan minder invloed hebben ivm het grote wateroppervlak.
 
Ik ben het niet helemaal eens met Killerfish, ik vind dat alleen de genoemde Boraras-soorten in jouw bakje zouden kunnen.
En die hebben dan wèl verwarming nodig, de temperatuur zal minstens 20 tot 22 graden moeten zijn, ook 's nachts en ook in de winter.
In dat geval komen overigens ook B. naevus, B. merah en B. urophthalmoides in aanmerking.

Ik denk dat de tip om voor een bakje van minstens 60 cm te kiezen een heel goede is, dat verruimt je mogelijkheden al enorm.
Zelfs onverwarmd is er dan wat mogelijk, bijvoorbeeld een solitaire Betta splendens (siamese kempvis) en/of een groepje Tanichthys albonubes (chinese danio). En natuurlijk ook guppen.
 
Ik ben het niet helemaal eens met Killerfish, ik vind dat alleen de genoemde Boraras-soorten in jouw bakje zouden kunnen.
En die hebben dan wèl verwarming nodig, de temperatuur zal minstens 20 tot 22 graden moeten zijn, ook 's nachts en ook in de winter.
In dat geval komen overigens ook B. naevus, B. merah en B. urophthalmoides in aanmerking.

Ik denk dat de tip om voor een bakje van minstens 60 cm te kiezen een heel goede is, dat verruimt je mogelijkheden al enorm.
Zelfs onverwarmd is er dan wat mogelijk, bijvoorbeeld een solitaire Betta splendens (siamese kempvis) en/of een groepje Tanichthys albonubes (chinese danio). En natuurlijk ook guppen.
Als je Boraras soorten in zo'n klein bakje zet, zit er erg weinig leven in. De visjes zijn duidelijk niet op hun gemak. Dat is wel anders als je ze in een bak van minimaal 60cm zet. Het gedrag is heel anders en ze voelen zich duidelijk op hun gemak,

Snelle soorten als de Chinese danio's doe je geen plezier in een bak kleiner dan 80cm. Deze moeten echt wat meer ruimte hebben. Ook Guppen in een onverwarmde bak zou ik niet aanraden. Zeker de zwaar doorgefokte Guppen uit dierenzaken. Houden het bij zo'n lage temperatuur niet lang vol.
 
Laat ik er duidelijk over zijn dat ik zelf zeker een voorkeur heb voor een aquarium van 60 cm, liever nog wat meer, om vissen in te houden.
Dat zei ik eigenlijk ook.

Ik heb dat ook al in heel wat topics aangegeven en uitgelegd, meer water heeft gewoon veel voordelen. Niet alleen de leefruimte voor de vissen, maar ook de beheersbaarheid van de waterkwaliteit en de mogelijkheden qua inrichting.

Maar de vraag is ook wat er kàn,en ik vind niet dat ik iets te zeggen heb voor de voorwaarden die anderen aan de afmeting van hun bak stellen. Hoeveel ruimte is er, hoe staat de rest van het gezin tegenover de impact van het aquarium op de leefruimte in huis, wat is het budget, ik noem maar een paar voorbeelden.

Budget hoeft trouwens eigenlijk geen belemmering te zijn, want naast aanbiedingen in winkels zijn er heel veel mooie en goede aquaria tweedehands verkrijgbaar.
Zelf heb ik eigenlijk nog nooit een nieuwe bak gekocht.

Of verwarming nodig is hangt natuurlijk ook af van de temperatuur in de ruimte waar het aquarium staat, met name 's nachts.
Guppen (eigenlijk alle vissen) zou ik sowieso liever bij een hobbykweker halen, vaak zijn ze dan ook zonder verwarming gekweekt.
 

Terug
Bovenaan