Wat is er nieuw

Beginnende witte stip?

SugarDaddy69

Member
Lid geworden
20 april 2020
Leeftijd
30
Beste leden,

Ik heb gisteren een raar wit puntje op een van mijn Hyphessobrycon rosaceus ontdenkt. Ik vermoed dus stip, maar in een echt vroeg stadium. De H. rosaceus vertoont verder echter niet echt symptomen die bij de witte stip horen. Wel zie ik een andere H. rosaceus die juist geen puntjes heeft schuurbewegingen maken.

Nu zag ik dat een van mijn corydoras trilineatus vandaag ook twee witte puntjes heeft. Ik vermoed dus dat ik witte stip heb en er vroeg bij ben.
Wat moet ik nu doen? Ik heb al Esha Exit(witte stip) en Esha 2000(schimmel) in huis gehaald, mocht dit nodig zijn. Ik weet alleen niet of het slim is om nu al medicatie in mijn bak te gooien als ik niet zeker weet of het witte stip is?

Gisteren ook getest op NO2 en NH4 maar die waren beiden gelukkig 0. Temperatuur schommelt iets door de kou, maar staat op 24 graden.

Het visbestand van mijn Lido120 betreft:
grote populatie Bloody mary garnalen
7 Corydoras trilineatus
10 Hyphessobrycon rosaceus
1 guppy

Wat is wijsheid? Deze 2 vissen apart en medicatie toevoegen, medicatie in het gehele aquarium doen? Zoutbad gaat niet op voor de corydoras las ik, dus die optie valt al af.

Wat foto's van d ebetreffende vissen zou fijn zijn want vaak denkt men dat het stip is, maar is het dit niet

Overigens is esha2000 helemaal niet tegen schimmel maar een ab en ook nogeens een ab waar practisch alles resistent voor is en dus niet meer werkt

Bedankt voor je snelle reactie Antje.

Ik heb helaas mijn camera naar de knoppen dus een duidelijke foto kan ik niet geven. De puntjes op de corydoras zijn ten grootte van een zandkorrel en zitten op de uiteinden van de zij- en rugvin. Het is geen vlekje maar echt een klein bolletje.

Oke, dat is dus zonde geld. Wat is een ab precies?

Een ab= antibiotica.
Ja is inderdaad zonde van je geld dat je die medicatie gekocht hebt. Helaas kan ik je verder niet adviseren wat te doen want heb zelf geen ervaring met stip

Ahhh. Ja dat moet je maar net even weten.
Zijn er nog andere leden die mij kunnen vertellen wat te doen?

Eventjes aankijken.
Als het stip is zit het toch al in je bak.
Het verspreid zich erg snel over de vis.
Als het er morgen meer zijn weet je het vrijwel zeker.
Je bent dan nog steeds op tijd om met een behandeling te starten.

Stip zit altijd latent in je aquarium. Koude verversingen triggeren stip dus misschien door je schommelingen?

Inderdaad zoals guppenman al aangeeft zie je gauw genoeg of stip is want dit vermeerderd zich razendsnel. De EXIT is voor stip. Nooit zelf gebruikt maar diverse posten gelezen dat het ermee weg gaat. Het ziet er inderdaad dan uit of vis onder zand of suikerkorreltjes zit.

Weet niet wat de bestandsdelen zijn maar als je druppeltesten heb tijdens de kuur en na afloop even je NO2 checken voor het geval er iets inzit wat je bacterieen om zeep helpt. De kuur heeft verder geen gevolgen voor de test uitslag dus gewoon even meten met kuur erbij. Goed beluchten met medicatie in aquarium.

Stip zit altijd latent in je aquarium. Koude verversingen triggeren stip dus misschien door je schommelingen?

Nou ga ik toch ff mierenneuken :DD

Stip wordt getriggerd door een verminderde weerstand bij een vis, niet door een koude waterverversing an sich.

een koude waterverversing kan die weerstand dermate verminderen dat de stip zijn kans heeft om toe te slaan, zijn zat soorten te noemen die absoluut geen weerstand problemen ervaren bij een koude waterverversing (ligt ook wel een beetje aan hoe koud het ineens wordt uiteraard).
maar ook andere zaken kunnen de weerstand van een vis verlagen uiteraard (stress, alcoholisme ect).

Alcoholisme....🤣
Vergeet frustratie tgv tekort aan seks niet.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga vandaag even checken of de stippen inderdaad vermeerderd zijn.
Ik heb druppeltesten dus zal de nitriet in de gaten houden gedurende de kuur.

Nou ga ik toch ff mierenneuken :DD

Stip wordt getriggerd door een verminderde weerstand bij een vis, niet door een koude waterverversing an sich.

een koude waterverversing kan die weerstand dermate verminderen dat de stip zijn kans heeft om toe te slaan, zijn zat soorten te noemen die absoluut geen weerstand problemen ervaren bij een koude waterverversing (ligt ook wel een beetje aan hoe koud het ineens wordt uiteraard).
maar ook andere zaken kunnen de weerstand van een vis verlagen uiteraard (stress, alcoholisme ect).

Je heb gelijk mierenneuker :DD

Uitbraak stip komt niet zo maar.

Kan ook andere oorzaken hebben maar TS geeft aan dat hij schommelingen heeft qua temperatuur dus dit KAN een oorzaak wezen. Geen idee hoe hoog de schommelingen zijn en of de vissen goede weerstand hebben etc. Snap ook niet goed hoe het kan dat er schommelingen zijn ivm kou. Als het goed is zal het verwarmingselement toch moeten bijsturen. Dit is een puntje wat TS zich zelf kan afvragen waardoor zou de stip uitgebroken zijn.

Het behandelen is niet zo heel moeilijk maar de oorzaak trachten te achter halen is wat anders. Maar een oorzaak zal er wezen en niet opgelost heb je kans dat er over 2 maanden weer een uitbraak komt.

Je heb gelijk mierenneuker :DD

Uitbraak stip komt niet zo maar.

Kan ook andere oorzaken hebben maar TS geeft aan dat hij schommelingen heeft qua temperatuur dus dit KAN een oorzaak wezen. Geen idee hoe hoog de schommelingen zijn en of de vissen goede weerstand hebben etc. Snap ook niet goed hoe het kan dat er schommelingen zijn ivm kou. Als het goed is zal het verwarmingselement toch moeten bijsturen. Dit is een puntje wat TS zich zelf kan afvragen waardoor zou de stip uitgebroken zijn.

Het behandelen is niet zo heel moeilijk maar de oorzaak trachten te achter halen is wat anders. Maar een oorzaak zal er wezen en niet opgelost heb je kans dat er over 2 maanden weer een uitbraak komt.

De temperatuur schommelt niet bijzonder erg in mijn ogen(graadje ongeveer). Ik heb het verwarmingselement nu op bijna 26 graden staan om het 24 graden te laten worden. Als het -1 is dan is het op mijn kamer ook wat kouder en dan zakt de temperatuur zonder dat ik iets wijzig aan dat verwarmingselement.

Het zou ook kunnen dat het getriggered is door een koudere verversing. De vissen waren mooi op kleur, goed actief en aten goed. Geen nieuwe vissen of planten toegevoegd, dus ik zou ook zo niet weten wat er dan ineens is fout gegaan. Soms blijft het gissen.

De stip bij de H. rosaceus is weg, maar de corydoras maakte meteen schuurbewegingen toen ik hem zag. Stipjes waren daar nog wel aanwezig dus meteen het kuurtje gestart en extra beluchting in de bak gestopt.

51F2DAFE-C3B8-4BB4-A9D5-D6B92D43B37B.jpeg
6E8B632A-9CCF-4128-9F4E-6403ACA9E63C.jpeg

Nu bezig met de nadosering van de kuur omdat de stip niet weg wilt.
Heb een nieuwe telefoon dus kon ook meteen foto’s maken.
Is dit nou wel of niet stip? De punt op de rugvin? Zo’n zelfde stip zit er dus ook op de punt van de zijvin.

Nee vind dit geen stip, eerder een begin van vinrot

Als ik zo de uiterlijke kenmerken lees denk ik nu ook meer aan vinrot. Dank je voor je snelle reactie

Dat is inderdaad geen stip. Ik zou ook oppassen met medicatie in een bak met garnalen want ze zijn gevoelig voor van alles.

Is het beter om vissen die dit hebben dan apart te zetten en dan te behandelen?

Als je die mogelijkheid hebt is dat meestal de beste oplossing, tenzij al je vissen zijn aangedaan. Vinrot heeft vaak als achterliggende oorzaak dat het water niet op orde is dus ik zou dat eerst eens aanpakken. Ik vind het er persoonlijk nog niet zo erg uitzien en ik denk dat hij in goed schoon water wel kan herstellen, maar misschien dat anderen het daarmee oneens zijn.

Uit de bak halen en separaat zetten geeft zeker bij een scholenvis heel veel stress....dus niet doen.
en wat ik daar zie is gewoon helemaal niets....je maakt je veel te ongerust

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan