Wat is er nieuw

Beginner advies dwergcichlide

• Onderwerp starter Onderwerp starter Michel85
  • Startdatum Startdatum
M

Michel85

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben een beginner, en heb sinds een paar weken een aquarium -een Aqualantis Evasion 80x40x50 / 135 liter.

Nadat het aquarium eerst een week of 4 heeft ingedraaid zitten de eerste vissen er nu een paar weken in en lijken het allemaal goed te doen. Vissenbestand op dit moment:

Bodem:
5x Corydoras Sterbai
3x Corydoras Julii / Luipaard Pantsermeerval
4x Otocinclus Affinis / dwerg algeneter

Midden:
11x Cheirodon Axelrodi / kardinaal tetra (niet mijn 1e keus, maar m'n vrouw wilde ze zo graag...)
3x gupjes vrouw (overblijfsel uit de vissenkom van m'n zoontje)

Graag zou ik dit bestand willen uitbreiden met een centrale blikvanger en een visje voor de bovenste waterlaag.

Als blikvanger denk ik aan een paartje dwergcichlides. Apistogramma Borellii Opal, Apistogramma Ramirezi of Mikrogeophagus Altispinosus vind ik erg mooi. Ik weet alleen niet of dit geschikte beginnersvissen zijn, en of deze bij mijn vissenbestand passen.

Als bewoner voor de bovenste waterlaag denk ik aan een klein schooltje (van ca. 6 visjes) bijlzalmpjes.

Welke dwergcyclide is een geschikte beginners vis die bij mijn vissenbestand past? Of hebben jullie misschien andere ideeen voor een mooie "blikvanger"?

Is er nog voldoende plaats voor een klein schooltje bijlzalmpjes, of raakt de bak dan wat te overbevolkt?

Groet,

Michel

Welkom, ramirezi is mooi maar erg teer. Geen beginnersvis.

Een paartje appistogramma cacatuoides zijn dat al veel meer.

Apistogramma borellii is een soortje dat een stuk koeler moet dan voor sterbai, guppen, bijlzalmen (als je die zou nemen) en kardinaaltetra's. De cacatuoides die Alex noemt is dan een stuk geschikter.

1 man met 2 vrouwen en zorgen voor een holletje of 2a3 PER vrouwtje heb ik vaker goed zien gaan in 80cm. Je moet je er wel bewust van zijn dat ze nogal kunnen uitvallen als er een nestje is en Corydoras zijn dan het eerste slachtoffer, omdat die regelmatig de bodem afstruinen, waar het territorium van Apistogramma's is.

~ Ivo

De combi corydoras en bodemgerichte cichliden in 80cm gaat niet goedkomen... Beter kiezen voor het ��n of het ander.

Vind je een honinggoerami wat?

Appistogramma cacatuoides lijkt me zeker een mooi alternatief. Zal ik eens goed bestuderen.
Combineren deze een beetje goed met de Corydoras?
Is 1 man en 2 vrouwen beter dan een paartje? Wat meer rust voor het vrouwjte misschien.. ha ha.

Ik dacht begrepen te hebben (o.a. hobbykwekers.nl) dat Apistogramma Borellii Opal tussen 22-28C gehouden kan worden, en dat de blauwe variant wat richting de warme range mag. Ik heb de bak nu tussen 24 en 25C. Is dat echt te warm voor de Borellii Opal?
http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... rgcichlide

Is er trouwens een betrouwbare site waar temperaturen etc. terug te lezen zijn... er blijkt namelijk nogal flink wat verschillende info te staan op diverse sites, vele lijken exacte kopieen van dezelfde info en sommige sites spreken elkaar aardig tegen.

Wat denken jullie van het eventueel nog toevoegen van bijlzalmpjes? Kan dit nog, of wordt het dan te druk? Met mijn huidige bestand is de bovenlaag leeg, en scharrelen alleen de guppen regelmatig bovenin. De kardinaal tetras zwemmen voornamelijk in de middenlaag. Misschien de bijlzalmpjes i.p.v. de guppen?

Dank voor jullie input.

Michel

Michel85 zei:
Ik dacht begrepen te hebben (o.a. hobbykwekers.nl) dat Apistogramma Borellii Opal tussen 22-28C gehouden kan worden, en dat de blauwe variant wat richting de warme range mag. Ik heb de bak nu tussen 24 en 25C. Is dat echt te warm voor de Borellii Opal?
http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... rgcichlide
Helaas fout - of in ieder geval onvolledige - info. Ze komen uit Zuid-Brazilie, Uruguay en Paraguay. Daar wordt het 's winters koud: op twee van de vindplekken maar 12 en 15 graden (watertemperatuur). 's Zomers erg warm: richting 28 is niet gek. Je houdt ze het dus het beste in een onverwarmde bak waar het overdag door de lampen en s' zomers wat warmer wordt dan 's nachts en 's winters en zeker niet continu op 24 of 25.

Ook ik ben geen fan van de combinatie van Apistogramma en Corydoras in 80cm (zie bericht Saskia). Het kan weliswaar zonder kleerscheuren gaan, maar wil je Apistogramma's die op hun rust gesteld zijn blootstellen aan lekker overal doorheen banjerende Corydoras? Ik nadat ik het heb gezien in ieder geval niet meer.

SaskiaZ zei:
De combi corydoras en bodemgerichte cichliden in 80cm gaat niet goedkomen... Beter kiezen voor het ��n of het ander.

Vind je een honinggoerami wat?
Honinggourami's kunnen volgens de huidige inzichten ook het beste niet al te warm: 22/23 is warm zat. Dat is fijn voor de Corydoras julii (die waarschijnlijk trilineatus is) en de otocinclus, maar weer net wat te koel voor kardinaaltetra's en Corydoras sterbai.

~ Ivo

Je leest inderdaad dat de cichlides territoriaal kunnen zijn, maar ik lees ook dat ze in het algemeen "vredelievend" zijn tegenover andere vissen. Hebben de corydoras echt last/stress van ze?
Is een 80 cm bak met voldoende schuilplaatesen echt te klein om ze gezamelijk te houden? Zou jammer zijn, want ik vind de ciclides erg mooi maar wil de corydoras niet missen - erg leuke levendige visjes.

Honinggoerami vind ik persoonlijk niet zo'n hele mooie vis om te zien.
Dwerggoerami en diamantgoerami vind best mooi, maar heb ik nog niet echt goed bekeken. Diamantgoerami vraagt denk ik een grotere bak? Zijn dwerggoerami geschikte vissen voor beginners, en passen deze qua waterwaardes bij m'n overige vissen?

Andere alternatieven zijn ook welkom.

Michel85 zei:
Je leest inderdaad dat de cichlides territoriaal kunnen zijn, maar ik lees ook dat ze in het algemeen "vredelievend" zijn tegenover andere vissen.
Als je het mij vraagt schuilt hierin een innerlijke tegenstrijdigheid. Een erritorium erop nahouden betekent territorium verdedigen. Ik kan dat niet rijmen met vredelievend.
Oke, er zijn soorten waarbij het buiten de paartijd allemaal wel meevalt, maar vroeg of laat komt er een nestje en dan is het bingo.

Michel85 zei:
Hebben de corydoras echt last/stress van ze?
Ze hebben last van elkaar: zoals ik al zijn zei Apistogrammas zeer op hun rust gesteld. Die verdienen de bodem van een 80cm bakje voor zich alleen. Corydoras die zonder blikken of blozen door territoria banjeren zorgen voor stress.
Andersom: als Apistogramma's een nestje hebben zijn ze enorm fel en kunnen ze de Corydoras met gemak aan verwondingen helpen als ze het op hun heupen hebben.

Is een 80 cm bak met voldoende schuilplaatesen echt te klein om ze gezamelijk te houden?
Ik noem het altijd een risico: het gaat ook vaak genoeg zonder kleerscheuren zoals ik al zei, maar dan nog heb ik de indruk dat bijna altijd een van de soorten niet helemaal op zijn gemak is. Wij hebben de combinatie helaas ook gehad in een 80cm bak en na een achttal weken was voor ons duidelijk dat we dat niet meer wilden. Zodra de kans zich voordeed een tweede bakje geregeld en ze uit elkaar gehaald. De Apistogrammas fleurden werkelijk op.

Michel85 zei:
Dwerggoerami en diamantgoerami vind best mooi, maar heb ik nog niet echt goed bekeken.
Diamantgourami vraagt inderdaad een grotere bak.
Dwerggourami's hebben erg vaak last van een virus: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153551

~ Ivo

Oke, bedankt voor jullie adviezen zover.
Ik denk dat ik de dwergcichlides voorlopig maar even uit m'n gedachten ga zetten.

Ik denk dat ik binnenkort eerst een klein schooltje bijlzalmpjes ga toevoegen en dan eens rustig bekijken hoe de balans uitpakt en of de bak echt wel behoefte heeft aan een echte "blikvanger".

Is er naar jullie mening uberhaubt nog wel ruimte voor een "centraal paartje" als blikvanger na toevoeging van een 6-tal bijlzalmpjes, of moet ik dan tocht echt de guppen opruimen?

Michel

Dat je dwergcichliden mooi vindt kan ik goed begrijpen. Maar dwergcichliden zijn nou eenmaal territoriale vissen, de ene soort wat meer dan de ander en soms heb je geluk of pech (ja, het is echt waar, ze hebben ieder een eigen karakter).

Zo heb ik de ervaring dat de Mikrogeophagus Altispinosa wel wat vreedzamer is, zowel naar elkaar toe als de andere vissen.. Al kunnen ze elkaar soms ook haast afmaken, zeker als ze te klein worden gehouden. Een nadeel van de Altispinosa is dat het geslacht zo moeilijk herkennen is,zeker als ze jong zijn. Maar als ze jongen hebben dan zullen ze er alles aan doen om alles wat in hun ogen een bedreiging vormt weg te houden, ofwel, iedereen krijgt er van langs die te dichtbij komt. Vind persoonlijk dat de Altispinosa ook iets te groot wordt voor een bak van 80 cm.

Heb dan wel een heel andere ervaring bij de Mikrogeophagus Ramirezi, want die zijn ook agressief als ze geen eieren/jongen hebben. Die deinzen er niet voor terug om grotere vissen aan te vallen. Een bak voor 80 cm lijkt mij te klein voor de corydorassen om te vluchten voor eventuele aanvallen. Zowel de Ramirezi als de Altispinosa hebben wel een hogere temperatuur nodig, wat voor je huidige vissen niet al te fijn is denk ik zo maar.

Bij mij waren Apistogramma cacatuoides erg fel en reageerde wel sterk op de bodembewoners die ik toen tijdelijk had, met name het mannetje.

Vind zelf dat het met de bijlzalmen je bak wel aardig vol is. En wat bedoel je met guppen opruimen?

Sterbai's doen het net zo goed op goerami-kamertemp als in waterkokers voor rondvormige vrienden. Zo niet beter. Alleen zit je met die kardinalen wel aan de koude kant idd.

Mocht je mooie goeramies (persoonlijk weinig verstand van, sorry) vinden die op een graad of 24* kunnen lijkt me dat zeker optie.

6 bijlzalmpjes is wel erg weinig. Het zijn scholenvisjes dus die houd je beter met 10 exemplaren of meer.

visstisck zei:
Vind zelf dat het met de bijlzalmen je bak wel aardig vol is. En wat bedoel je met guppen opruimen?
Jones zei:
6 bijlzalmpjes is wel erg weinig. Het zijn scholenvisjes dus die houd je beter met 10 exemplaren of meer.
Acara zei:
Alleen zit je met die kardinalen wel aan de koude kant idd.
Als ik bovenstaand advies zou volgen dan zijn 6 bijlzalmpjes te weinig en is met 6 de bak al te vol. Kortom geen bijlzampjes toevoegen...?
Met guppen opruimen bedoel ik een nieuw baasje of een nieuw onderkomen voor ze zoeken om ruimte te maken voor de bijlzalmpjes...

Als ik terug ga na mijn huidig vissenbestand... en even de guppen buiten beschouwing laat... is er dan ruimte voor een schooltje bijlzalmpjes en zo ja hoe groot mag dit schooltje dan zijn? 10 vissen (6 was immers te weinig)..?

Vissenbestand op dit moment:

Bodem:
5x Corydoras Sterbai
3x Corydoras Julii / Luipaard Pantsermeerval
4x Otocinclus Affinis / dwerg algeneter

Midden:
11x Cheirodon Axelrodi / kardinaal tetra

Boven:
leeg

Zit ik met 24-25C echt te koud voor kardinaal tetra's..? Ik dacht dat dit juist prima voor ze was..?
Welke temp zouden je dan adviseren voor mijn huidig vissenbestand en de eventuele bijlzampjes.

Alle begin is moeilijk... gelukkig helpen jullie me behoeden voor de grootste beginnersfouten. Bedankt.

Bovenin een schooltje van 8 bijlzalmpjes, in het midden de kardinaaltjes en op de bodem corydorassen. Dat is een mooi bestand en zit de bak ook wel vol. Zou er geen dwergcichliden bij zetten.
temp van 24/25 is prima voor de kardinalen, heb ik ze zelf ook op gehouden en heb zelf 1 jong gehad en groot gekregen.

visstisck zei:
Wat vind je van garnalen?
Met een coctailsausje vind ik garnalen best lekker hoor...
Nou, ik heb niet echt iets met garnalen. Trekken me niet echt.

Bij nader inzien wordt een school van 8-10 bijlzalmen misschien toch wat te veel van het goede. Ik wil de bovenste waterlaag niet al te druk bevolken.

Ik denk om misschien het schooltje kardinaaltertra's maar uit te breiden van 11 naar 15 ofzo zodat dit een mooie school wordt die de centrale blikvanger wordt.

Dan zou ik alleen voor de bovenlaag nog een oppervlakte visje willen die in een paartje of klein groepje van zeg maar 4-5 visjes gehouden kan worden. Enig idee hiervoor?

Zijn die honinggoerami's trouwens oppervlakte vissen, of leven deze voornamelijk in de middenlaag?

Sorry voor de vele zijsprongen... ik ben duidelijk nog "zoekende".

Michel85 zei:
Zit ik met 24-25C echt te koud voor kardinaal tetra's..? Ik dacht dat dit juist prima voor ze was..?
Welke temp zouden je dan adviseren voor mijn huidig vissenbestand en de eventuele bijlzampjes.

Bedoelde dat de temperaturen van net boven de 20 graden die men adviseert voor bepaalde goerami soorten erg aan de koude kant is voor kardinalen. En ook andere vissen die voorbij komen.

Jouw temp is nu prima!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan