Wat is er nieuw

Beginner advies dwergcichlide

• Onderwerp starter Onderwerp starter Michel85
  • Startdatum Startdatum
M

Michel85

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben een beginner, en heb sinds een paar weken een aquarium -een Aqualantis Evasion 80x40x50 / 135 liter.

Nadat het aquarium eerst een week of 4 heeft ingedraaid zitten de eerste vissen er nu een paar weken in en lijken het allemaal goed te doen. Vissenbestand op dit moment:

Bodem:
5x Corydoras Sterbai
3x Corydoras Julii / Luipaard Pantsermeerval
4x Otocinclus Affinis / dwerg algeneter

Midden:
11x Cheirodon Axelrodi / kardinaal tetra (niet mijn 1e keus, maar m'n vrouw wilde ze zo graag...)
3x gupjes vrouw (overblijfsel uit de vissenkom van m'n zoontje)

Graag zou ik dit bestand willen uitbreiden met een centrale blikvanger en een visje voor de bovenste waterlaag.

Als blikvanger denk ik aan een paartje dwergcichlides. Apistogramma Borellii Opal, Apistogramma Ramirezi of Mikrogeophagus Altispinosus vind ik erg mooi. Ik weet alleen niet of dit geschikte beginnersvissen zijn, en of deze bij mijn vissenbestand passen.

Als bewoner voor de bovenste waterlaag denk ik aan een klein schooltje (van ca. 6 visjes) bijlzalmpjes.

Welke dwergcyclide is een geschikte beginners vis die bij mijn vissenbestand past? Of hebben jullie misschien andere ideeen voor een mooie "blikvanger"?

Is er nog voldoende plaats voor een klein schooltje bijlzalmpjes, of raakt de bak dan wat te overbevolkt?

Groet,

Michel

Welkom, ramirezi is mooi maar erg teer. Geen beginnersvis.

Een paartje appistogramma cacatuoides zijn dat al veel meer.

Apistogramma borellii is een soortje dat een stuk koeler moet dan voor sterbai, guppen, bijlzalmen (als je die zou nemen) en kardinaaltetra's. De cacatuoides die Alex noemt is dan een stuk geschikter.