Wat is er nieuw

Beginner: bak blijft troebel

YvonneB

Well-known member
Lid geworden
4 november 2021
Leeftijd
58
Hai Iedereen,

Ik, beginner, heb een bak van 1.20x0.60x0.50(Volga 350) en deze is aan het opstarten sinds 24 mei. Na +/- 5 dagen kwam er een witte waas in de bak en het water werd ook troebel.
Heb veel gelezen en me laten informeren: geduld was het advies; Ondertussen wel AquaClear toegepast wat niet hielp. Ook waterpest toegevoegd. Helaas blijft de bak troebel.
Ik wil het uiteraard perfect hebben voordat ik vissen in de bak doe, maar dit ontmoedigd wel .
Morgen ga ik, weer 🙂, naar de aquraiumzaak om hulp te vragen (neem watermonster mee)maar wellicht kom ik er hier ook uit.
Ik heb een extern filter/pomp: Biomaster 350 thermo, een co2 tank, voedingsbodem en verlichting aangestuurd middels Luminus(app). Een aantal planten doen het heel goed en groeien de bak uit (met name de cryptocoryne bullosa/snoeien?) en een aantal zie ik het niet echt goed doen.
Voordat ik het aquarium ging vullen is alles uitgebreid gewassen en gespoeld.
Verder volg ik de adviezen v/d aquariumzaak op en voeg 1x pw (i.pv 2x per week maar dan 1/2 dosering)voeding toe:Floracell en Ferrocel.

Wat kan ik nu nog meer doen/wat gaat er fout?

Heb je een foto van de bak en verkruimel je af en toe ook wat voer om de opstart te bevorderen? Veelal is een witte waas bacteriebloei omdat de bacteriecultuur nog niet op orde is.

Hai John,
Nee, ik heb nog geen voer in de bak omdat er nog geen vissen inzitten. Is ook niet geadviseerd..(?)
Foto's toegevoegd. Geprobeerd de foto's te nee=men zonder teveel lichtweerkaatsing. Krijg de woonkamer niet donker(der). Ook een foto van de maar doorgroeiende Cryptocoryne Bullosa...🙂

Bijlagen

• 20220610_201055.jpg
    20220610_201055.jpg
    320.3 KB · Weergaven: 112
  • 20220616_202246.jpg
    20220616_202246.jpg
    337.1 KB · Weergaven: 116
  • 20220616_202427.jpg
    20220616_202427.jpg
    334 KB · Weergaven: 109
  • 20220616_202502.jpg
    20220616_202502.jpg
    262.4 KB · Weergaven: 107
  • 20220616_202604.jpg
    20220616_202604.jpg
    248.4 KB · Weergaven: 103
  • 20220616_202851.jpg
    20220616_202851.jpg
    352.1 KB · Weergaven: 108
Herstel: supergroeiende plant is NIET de bullosa.. Ik zoek even verder welke dit is

De waas zoals ik die op de foto's zie, is een beetje gelig. Dan is dat afkomstig van je hout. Veelvuldig water verversen kan dat verbeteren, maar het kan geen kwaad en op den duur (maar dat duurt echt lang) trekt dat wel weg. En door veel water te wisselen in de beginsituatie geef je je indraaiend aquarium niet de rust dat het nodig heeft, dus dat laat je beter zo.

Er zit erg veel verschil tussen de kwaliteit van het advies dat aquariumzaken geven, het varieert van die adviezen die hen zoveel mogelijk geld opleveren tot adviezen die oprecht gericht zijn op lange termijn verbetering.
Voer verkruimelen in je bak levert hen nauwelijks geld op, extra potjes en producten verkopen wél.

Wat een aanschaf is waar je -zeker op termijn- veel profijt van gaat hebben, is de aanschaf van een Colombo testkoffer. Géén strips, die zijn een stuk onnauwkeuriger!

P.S. dat is waarschijnlijk een echinodorus soort. je kunt de bladeren die te groot zijn er af knippen, maar je kunt m ook meer op de achtergrond plaatsen.

Ok!
Dus nog even aankijken of het hout eruit(wel goed gewassen voor ik het plaatste)?
De echinodurus staat helemaal achterin maar groeit nu verticaal verder...
Welk voer raad jij aan voor het verkruimelen en kan dit al zonder vissen?
En dat dit nu bijna 3 weken zo is maakt niet uit?

Ik weet het: veel vragen 🙂!

Je hout hoef je er niet uit te halen, het zijn (onschadelijke) kleurstoffen die langzaam aan oplossen in het water. Sommigen willen die kleur juist graag, het kan dus ect geen kwaad. Het voer dat je later aan je vissen gaat geven is prima. Het hoeft niet meer dan een snufje te zijn, zodat je bacteriën iets te eten hebben en dus kunnen groeien.

Enne...wie veel vraagt, zal veel antwoorden krijgen. in ieder geval méér antwoorden dan wie niets vraagt😛

De waas zoals ik die op de foto's zie, is een beetje gelig. Dan is dat afkomstig van je hout
Inderdaad en afhankelijk van het hout kan dat lang aanblijven en wordt wel minder door te verversen. Zelf verkruimel ik wekelijks een beetje voer zodat de bacterien ook te eten hebben en een goede cultuur kunnen opbouwen.

Ok!
Op zoek naar vissenvoer dus. Nog aanbevelingen?

NB: blij met de antwoorden en ook blij met deze nieuwe hobby. Het uitzoeken, lezen, fouten maken(al veel!!) maakt deel uit van het proces waar ik veel van leer en dus net zo leuk vind.
Kan niet wachten met de vissen, maar voorlopig eerst de bak in balans krijgen

Welk visvoer ideaal is verschilt per vis. Bodemvissen willen zinktabletten, anderen eten liever van het oppervlak. Sommige vissen hebben meer plantaardig voedsel nodig anderen dierlijke eiwitten.

In het kort: wat is je beoogd visbestand?

Ah! Heb ik nog niet goed over nagedacht, te druk met de bak...
Wil wel vissen in zowel in de onderste-, midden-, en bovenste zone en evt garnaaltjes e.d Zat aan schooltjes(max 12 vissen per school) en paartjes te denken,. Misschien ook wat solo vissen.
Ga ik me dan ook maar eens in verdiepen.

Ik zie op de foto dat de co2 checker erg donkergroen lijkt en die mag wel lichtgroen worden hoor.

Ja, gewoon geduld hebben. Niets doen. Eigenlijk is visvoer erin ook niet nodig, maar dat is verder prima als je dat wel doet. Dat is gewoon een keuze, wel of niet, is verder prima. Maar geen waterwissels. Ik zie zowel de bruine verkleuring door het hout die onschuldig is en een lichte bacteriebloei die gewoon de tijd nodig heeft om weg te trekken. Mooi ingericht overigens!

Je Echinodorus moet je niet afknippen maar als ze snoei behoeft dicht bij de bodem het gewenste blad afscheuren. Wat we zien is bacteriebloei, een witte waas die wanneer je bak gestabiliseerd is wel verdwijnt. Dat kan snel zijn, een paar dagen maar ook kan het wel weken duren. Zelf heb ik wel eens bij een opstart de temperatuur ietwat hoger gezet om het proces te versnellen maar noodzakelijk is het niet. Waterpest is een tijdelijke snelgroeier die je bij stabilisatie kan helpen. Even geen waterwissels want dan begint het weer van voren af aan. Wat ik zelf ook deed en zeker hielp om het proces te versnellen is filtermateriaal uit een ingedraaid aquarium in het te herstellen filter stoppen zodat gesettelde bacterien je helpen. Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt. Wat ik zeker niet zou doen is om allerlei middeltjes in je bak te gooien. Gewoonlijk helpt dit alleen je Lfs.

Denk je niet dat het gewoon verkleuring van het hout is Ben want het oogt vrij bruin en na enkele weken zie je vaak ook geen bacteriebloei meer.

Ik zie op de foto dat de co2 checker erg donkergroen lijkt en die mag wel lichtgroen worden hoor.
Goed dat je het zegt. De eerste week was deze groen en wordt steeds donkerder, nu blauw Moet ik de toevoer opvoeren? Is nu afgesteld op +/- 37 x per minuut. was 30 op advies . Iets opgeschroefd dus. Is dat goed of juist minder toevoer?

Ja, gewoon geduld hebben. Niets doen. Eigenlijk is visvoer erin ook niet nodig, maar dat is verder prima als je dat wel doet. Dat is gewoon een keuze, wel of niet, is verder prima. Maar geen waterwissels. Ik zie zowel de bruine verkleuring door het hout die onschuldig is en een lichte bacteriebloei die gewoon de tijd nodig heeft om weg te trekken. Mooi ingericht overigens!
Dank! Ook voor mijn eerste compliment 🙂

Je Echinodorus moet je niet afknippen maar als ze snoei behoeft dicht bij de bodem het gewenste blad afscheuren. Wat we zien is bacteriebloei, een witte waas die wanneer je bak gestabiliseerd is wel verdwijnt. Dat kan snel zijn, een paar dagen maar ook kan het wel weken duren. Zelf heb ik wel eens bij een opstart de temperatuur ietwat hoger gezet om het proces te versnellen maar noodzakelijk is het niet. Waterpest is een tijdelijke snelgroeier die je bij stabilisatie kan helpen. Even geen waterwissels want dan begint het weer van voren af aan. Wat ik zelf ook deed en zeker hielp om het proces te versnellen is filtermateriaal uit een ingedraaid aquarium in het te herstellen filter stoppen zodat gesettelde bacterien je helpen. Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt. Wat ik zeker niet zou doen is om allerlei middeltjes in je bak te gooien. Gewoonlijk helpt dit alleen je Lfs.
Temperatuur staat nu op 25C. Waterpest heb ik 1,5 week gelden toegevoegd maar waterkleur blijft hetzelfde. Ander filtermateriaal heb ik helaas niet.
Waterwissels heb ik gelukkig nog niet gedaan; veel gelzen dus wist al dat dat niet gaat helpen, integendeel.

Denk je niet dat het gewoon verkleuring van het hout is Ben want het oogt vrij bruin en na enkele weken zie je vaak ook geen bacteriebloei meer.
Hm...dus wat anders?

Natuurlijk kan ik het mis hebben maar eigenlijk denk ik toch aan bacteriebloei. Dat zie je altijd hoog in de bak het meest en dat meen ik hier ook op te merken. En dat kan toch ook lang duren. Mogelijk is er ook wat kleur afgifte van het hout wat zich kan mengen en door het licht een nog wat versterkte aanblik geeft. Maar die kleurafgifte verdwijnt ook vanzelf. Misschien is het beste advies hier toch: Geduld!

Na het vele leeswerk denk/hoop ik dat dat het ook is; kwestie van geduld.
Ik kan misschien nog iets doen aan de co2 toevoer en het water, laten, testen..

Heb de Co2 toevoer verhoogd. Kijken wat dit gaat doen 🙂

Even een vraag in de groep gooien. Zou het @YvonneB helpen als er in het filter actieve kool zit?

Btw...leuk ingericht aquarium!

Simpelste advies: geen waterverbeteraars e.d. toevoegen, de filters niet aanraken (enkel doen bij verstopping) en de bak de tijd geven. Die witte waas gaat echt vanzelf wel weg. Het is wachten tot de filterbacteriën voldoende ontwikkeld zijn. Daar kan een dierenwinkel niet bij helpen. Behalve dan door ingedraaid filtermateriaal mee te geven, wat niet veel gebeurt.

(Integendeel, men geeft nog wel eens middeltjes mee die even werken, maar eigenlijk juist de voedingsstoffen van je bacteriën weghalen en het hele proces daarmee vertragen. Nettowinst voor jouw aquarium: 0.)

Ik deed het met een uvc lamp opklaren.

Nou, ik vind het geen witte waas. Lijkt meer een verkleuring van het hout. Ik zie nml. een stuk Manopiwood liggen.
Een keer een gote waterwissel en een zakje Purigen in het filter zal een stuk schelen. (of het manopi eruit)

Oja, de Floracell en Ferrocel de kliko in en een goede bemesting kopen zoals een 'basis' van aquariumbemesting.nl

Hm...dus wat anders?
Nee hoor, dat kan lang duren, bij mij duurde het een maand of 3, 4 voordat het echt weg was. Ik had op een gegeven moment al vissen en bij elke waterwissel kwam het weer terug, totdat ik een week oversloeg waarna de bacteriebloei ook verdween. Vandaar mijn advies om het gewoon te laten gaan.

Dank jullie voor je tips.
Allereerst ga ik mijn huidige plantenvoeding vervangen voor een 'basis' van aquariumbemesting.nl en verder geduld hebben. ... 🙂
Bezoek aquariumzaak stel ik nog even uit.

De vraag is nu of het verkleuring is of echte waterbloei.

Als het van het hout afkomt dan zal het een bruine tint hebben en met echte bacterie/waterbloei is dat wittig. Natuurlijk kan het ook waterbloei zijn met een tint bruin door het hout dus het is soms best lastig denk ik.
Ben schreef ook al over vermenging en die kans bestaat dus ook zeker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan