Beginner


leuro

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2019
Berichten
72
Leeftijd
46
Hallo allemaal,

Ik ben Michael, 42 jaar en woonachtig in Zuidholland.

Ik ben sinds anderhalve week in het bezit van een Juwel Rio 240, compleet met bijbehorend
filter, verwarmingselement en verlichting.

Heb ook gelijk alle spullen gekocht om hem helemaal in te richten, alles behalve de vissen!

Hij draait nu dus al zo'n 10 dagen en alles gaat naar tevredenheid.

Hoop op dit forum wegwijs te worden in het hele reilen en zeilen van een aquarium houden.

Met vriendelijk groet

Michael

HomeAquarium.jpg
 
Welkom Michael, zeer mooi begin :thumbs:
 
Welkom Michael. Erg mooie stukken hout heb je gevonden.
Veel plezier op het forum.
 
Welkom, mooie start zo :thumbs:
Gezien de plantenkeuze zou ik de verlichtingssterkte aan de lage kant houden, zeker in het begin.
 
Welkom! Ziet er leuk uit, foto-album is altijd leuk om vorderingen bij te houden
 
Welkom :) Wat een begin zeg,, dat ziet er erg goed uit.

Ik wens je heel veel plezier met je mooie nieuwe aquarium :)
 
Welkom, mooie start zo :thumbs:
Gezien de plantenkeuze zou ik de verlichtingssterkte aan de lage kant houden, zeker in het begin.
Heb de verlichting ook niet langer dan 5 a 6 uur aan per dag.. of is dat nog te veel?
 
Heb de verlichting ook niet langer dan 5 a 6 uur aan per dag.. of is dat nog te veel?
Het gaat niet zo zeer om de tijd maar de intensiteit van het licht, ook een plant die graag wat donkerder staat heeft een bepaalde lichttijd nodig, maar zijn daar best tolerant in, zelf zou ik naar de 8 uur gaan.
 
of is dat nog te veel?
Nee dat is zeker niet teveel, minimaal 6 toch wel aanhouden, maar ik doelde meer op de sterkte van de verlichting.
 
Als ik uitga van de standaard juwel led verlichting die je denk ik hebt? dan hangt er ruim 6000 Lumen boven je circa 220 liter bak, en dat is wel wat veel voor de planten die je hebt.
Deze layout is dan ook zeer geschikt voor een flinke deken drijfplanten, Anubiassen kunnen absoluut niet tegen zoveel licht, Javarens wel iets beter maar nodig hebben ze het niet.

Wellicht zou je zelfs met één buis uit de voeten kunnen, de ''Nature'' is dan de beste optie.
 
Leuk dat er weer een enthousiaste aquariaan is aangemeld! Ziet er goed uit. Is nog wat kaal en wat snelgroeiers kun je nog wel toevoegen - ook al gezien de hoeveelheid licht die er standaard in je bak zit.

Maar laat eerst maar eens gaan en kijk goed wat er gebeurt. Succes!
 
Als ik uitga van de standaard juwel led verlichting die je denk ik hebt? dan hangt er ruim 6000 Lumen boven je circa 220 liter bak, en dat is wel wat veel voor de planten die je hebt.
Deze layout is dan ook zeer geschikt voor een flinke deken drijfplanten, Anubiassen kunnen absoluut niet tegen zoveel licht, Javarens wel iets beter maar nodig hebben ze het niet.

Wellicht zou je zelfs met één buis uit de voeten kunnen, de ''Nature'' is dan de beste optie.
Net even geprobeerd om die "Day Light" buis er uit te halen, vond vanaf het begin al dat er veel licht boven hing, maar tot mijn verbazing/teleurstelling doet die andere het dan ook niet meer ?! Het is dus beide buizen aan, de day light & nature buis... of niets..!!
 
Hoe mooi ook sommige plantenbakken zijn, dat is niet mijn bedoeling. Wil een bak waar toch echt de vissen de hoofdrol spelen en niet de planten. Er kunnen nog wel wat planten bij maar niet te veel.
Waar zou ik in deze opstelling dan aan moeten denken?
 
Geen idee trouwens of dit de bedoeling is bij deze post... aangezien ik mij enkel even wilde voorstellen... :thumbs: ;);)
 
Ik heb her en der gelezen dat mensen de Day light buis hebben 'bedekt' met bakpapier dan wel aluminiumfolie. denk dat ik hier 60% van de Day light buis heb afgedekt. Weet niet of dit een permanente oplossing is, zal de temperatuur in de gaten houden. De Led-buizen worden warmer dan je denkt!
20191009_001521.jpg
20191009_001825.jpg
 
Ik heb her en der gelezen dat mensen de Day light buis hebben 'bedekt' met bakpapier dan wel aluminiumfolie. denk dat ik hier 60% van de Day light buis heb afgedekt. Weet niet of dit een permanente oplossing is, zal de temperatuur in de gaten houden. De Led-buizen worden warmer dan je denkt!Bekijk bijlage 281332Bekijk bijlage 281333
Aluminiumfolie is GEEN optie.. de ledbuis wordt veel te warm!! Heb het al verwijderd.
 
Wat misschien een optie is dat je de Led buis omdraait. In de originele configuratie schijnen de leds naar beneden, als je de buis omdraait schijnen de leds naar boven. Je moet dan niet, als je de klep open doet, direct in de bak kijken want dan zie je even helemaal niets meer... :cool::cool::cool:

20191009_003627.jpg
 
Als je nu mijn allereerste foto in deze post bekijkt en je focust op het grind en je kijk nu naar deze foto is er duidelijk een verschil te zien...ben benieuwd.


Wie weet in de toekomst een Helialux spectrum 1200... maar zit er nu even niet in.:juggle::juggle:
20191009_004317.jpg
 
Lekker aan het hobbyen al zie ik, Michael! :D Die standaardverlichting van de 240 is inderdaad alleen per 2 buizen te gebruiken. Kwam ik een tijdje geleden ook achter bij dezelfde bak.

Mooi begin in elk geval! Goed voorbereid. Succes! :)
 
maar tot mijn verbazing/teleurstelling doet die andere het dan ook niet meer ?!
Ja dat klopt, kan wel aangepast worden met een beetje kennis van zaken, anders een PVC buisje over de buis schuiven (meerdere stukjes van 10 cm bijvoorbeeld)
 
Mooie opzet Patrix. Erg gave stukken hout tot helemaal bovenaan in de bak!

Drijfplanten wat eerder is geroepen heeft niet jouw voorkeur? Kan mooie schaduwplekken creëren in je bak.
Heb je overigens niets aan de achterwand gedaan of enkel dat zwarte gedeelte achter het hout? Ik kan het niet goed zien, dat kan ook zomaar de muur zijn? Persoonlijk zou ik de achterwand egaal donker maken (met folie aan de buitenkant of zwarte schoolverf). Dat komt rustiger over en brengt in veel gevallen je vissen beter in beeld.
 
Of bestel idd een paar mosselplantjes. Die groeien vanzelf, en als er te veel zijn gewoon de vuilbak in. Is nog goed voor de waterkwaliteit ook.
 
Ja dat klopt, kan wel aangepast worden met een beetje kennis van zaken, anders een PVC buisje over de buis schuiven (meerdere stukjes van 10 cm bijvoorbeeld)
Heb de video's gezien op youtube hoe ze lichtbakken aanppassen zodat deze wel gedimd kunnen worden maar daar waag ik mij niet aan.
 
Mooie opzet Patrix. Erg gave stukken hout tot helemaal bovenaan in de bak!

Drijfplanten wat eerder is geroepen heeft niet jouw voorkeur? Kan mooie schaduwplekken creëren in je bak.
Heb je overigens niets aan de achterwand gedaan of enkel dat zwarte gedeelte achter het hout? Ik kan het niet goed zien, dat kan ook zomaar de muur zijn? Persoonlijk zou ik de achterwand egaal donker maken (met folie aan de buitenkant of zwarte schoolverf). Dat komt rustiger over en brengt in veel gevallen je vissen beter in beeld.
Drijfplanten is ook een overweging. Er komen nog wel wat planten bij, ben er nog niet uit wat precies.
Ik heb er nog geen achtergrond achter, ben van plan om er een stuk hardboard achter tegen het glas te plaatsen zodat ik makelijker van achtergrond kan wisselen.
 
Ga denk ik de Day light lichtbuis vervangen door nog een Nature buis, hopelijk geeft dat niet te veel licht samen?
Als ik uitga van de standaard juwel led verlichting die je denk ik hebt? dan hangt er ruim 6000 Lumen boven je circa 220 liter bak, en dat is wel wat veel voor de planten die je hebt.
Deze layout is dan ook zeer geschikt voor een flinke deken drijfplanten, Anubiassen kunnen absoluut niet tegen zoveel licht, Javarens wel iets beter maar nodig hebben ze het niet.

Wellicht zou je zelfs met één buis uit de voeten kunnen, de ''Nature'' is dan de beste optie.
Ik ga mss die Day light buis vervangen door nog een Nature light buis, hopelijk is dat samen niet alsnog te veel licht?
 
ben van plan om er een stuk hardboard achter tegen het glas te plaatsen zodat ik makelijker van achtergrond kan wisselen.
Dat heb ik ook, mat zwart gespoten.
 
Ik ga mss die Day light buis vervangen door nog een Nature light buis, hopelijk is dat samen niet alsnog te veel licht?
Dat veranderd niets aan de sterkte, enkel de lichtkleur veranderd daarmee.
Gewoon wat pvc buisje eroverheen schuiven, wel met spaties.
 
Ik heb er nog geen achtergrond achter, ben van plan om er een stuk hardboard achter tegen het glas te plaatsen zodat ik makelijker van achtergrond kan wisselen.
Hier de bakken zwart geverfd, is er vrij eenvoudig af te halen met zo'n paletmes/verfschraper zonder het glas te beschadigen. Heb het eerst getest op een kleine bak namelijk. Vind ik persoonlijk mooier dan folie, al ligt dat wellicht ook aan mijn plakskills. Ook de dubai heeft tegenwoordig de zijkant zwart geverfd namelijk, folie was niet zo mijn ding

edit; en de lampen iets verder naar achteren draaien? Of kan dat niet, dat je er niet inkijkt maar dat ze richting achterboven wijzen zeg maar
 
Laatst bewerkt:
Waar zou ik in deze opstelling dan aan moeten denken?
Een paar snelgroeiende planten zijn altijd welkom, denk daarbij aan Limnophila sessiliflora, Hygrophila polysperma, heteranthera zosterifolia.
Wat ook erg mooi zal zijn bedenk ik me nu, is de Hydrocotyle leucocephala, deze kan tevens fungeren als drijfplant, en anders is drijfbamboe ook een mooie als drijver


Hydrocotyle leucocephala
P1010877-se_1024x1024.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, kan wel aangepast worden met een beetje kennis van zaken, anders een PVC buisje over de buis schuiven (meerdere stukjes van 10 cm bijvoorbeeld)
Ik heb er PVC buisjes om heen gedaan.... stukjes van 8cm gezaagd, nu even kijken hoe veel ik er om doe.... afhankelijk van de hoeveelheid licht. Bedankt :thumbs::thumbs:
 

Terug
Bovenaan