Wat is er nieuw

beginnersvraag, hoe verzorg ik mijn planten ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter michelhabets
  • Startdatum Startdatum
M

michelhabets

Guest
ik heb door een ongewone situatie een bestaand aquarium overgenomen. ben een totale leek op het gebied van aquariums en heb dit nu plotseling in mijn huiskamer staan.

ik heb nu geprobeerd in te lezen over hoe dit allemaal werkt en ik kom alleen niet wijs uit hoe ik de planten moet verzorgen.

sterker nog . ik weet niet eens wat voor een planten het zijn.
ik heb foto's gemaakt van het aquarium voor jullie deze zijn hier te vinden :

https://www.dropbox.com/sh/x8qs94kbwsj2o6k/-vfSRENLZw

nu is dus de vraag hoe ik die planten doe verzorgen.
wat ik wel weet :

juwel vision 260
externe pomp 1200 liter per uur, gevuld met: jeoliet , keramische pijpjes , sponzen ( geen kool ) , plastic balletjes
bodem bestaat uit filterzand

bij sommige planten zit een bolletje aqua plant grow danwel duplarit k

water is getest

ph 8
kh 7
gh 10

ik heb er ook profito en easy carbo bij gekregen.

en voor de rest is mijn kennis nul.

welke planten heb ik ?
hoe ga ik ervoor zorgen dat dit blijft groeien ?
wat moet ik veranderen en wat moet ik aan bemesting etc toevoegen en in welke hoeveelheden ?

de reden waarom ik het hier vraag is omdat google me zoveel tegenstrijdige antwoorden geeft dat ik liever de mening heb van jullie.

bvd

Nou welkom op het AF.

Ik zie in je bak een Echinodorus en een reuze Vallisneria dacht ik en volgens mij een Crypto.
Opzich allemaal vrij langzame groeiers op de Vallisneria na dan. Die willen graag een kleibol bij de wortels hebben. Verder zijn het geen planten die je snel zult moeten snoeien. Het zou ook misschien mooi zijn als je tzt wat waarden kan meten zoals de nitraat en de fosfaat.'

Dat zijn belangrijke voedingsstoffen voor een plant.
Profito en de carbo zou ik gewoon doseren zoals is aangegeven op de fles. De carbo kun je vergelijken met co2. En de porfito is een planten bemesting met de belangrijke sporenelementen.
Maar als de planten verder het goed doen en je geen algen hebt of krijgt dan lijkt het best goed.
Ik wil als tip meegeven dat je misschien de verlichting niet al te lang moet laten branden. hoe langer dat brandt des temeer voeding er nodig is namelijk.
Ik denk dat een uurtje of 9 wel voldoende is. Zelf heb ik tussen de middag een pauze van 12 tot 2 en dan is het licht dus uit.
Nou als je nog vragen hebt dan laat je het maar weten.

In de filter zit denk ik Zeoliet. Zal wellicht een tikfout zijn.
ook even oppassen dat er geen groene spons inzit want die haalt de voeding er ook uit en de zwarte spons dus ook.
Deze 2 kun je er beter dus niet inhebben.
Kijk even op de doos of op google voor de zeoliet. Dit kan ook nog wel iets eruit filteren.

edit:
Ik heb even gekeken voor je en het haalt ook de fosfaten eruit. Dan kun je beter denk ik dit tzt vervangen door bv Eheim substrat. dat is ook een grote korrel waar de bacterien zich goed in kunnen hechten.
ook andere merken verkopen wel een substraat voor een goede bacteriecultuur hoor.
Ik deze link kun je lezen wat Zeoliet doet:
http://www.dekoi.info/zeoliet.html

Als je dit laat zitten is er een kans dat alle fosfaat eruit wordt gefilterd en dat is niet de edoeling van de fosfaat.

Die planten heb ik minder verstand van, maar de vissen baren me wel zorgen. Wat ik daar namelijk zie zwemmen zijn malawi mbuna cichliden, midden amerikaanse cichliden en barbelen.

Vrijwel alle cichliden zijn territoriaal en licht tot zeer agressief. Malawi mbuna's zijn de rotsbewoners uit het afrikaanse malawi meer, en bevat soorten die ik zou omschrijven als matig tot zeer agressief. Voor malawi mbuna wordt een speciaalbak aangeraden, van 1.2m of groter, hard water (dus stenen die kalk bevatten zoals denk ik de jouwe kunnen niet zoveel kwaad) met als inrichting zandbodem, veel stenen met daartusen veel holen, in principe geen planten (dat is meer voor de planten dan voor de vissen), geen hout, heel veel mbuna vissen erin (zodat de agressie goed wordt verdeeld), voer alleen groenvoer met een toevoeging van kreeftachtigen (mysis, artemia, gammarus etc), in ieder geval geen 'standaard' visvoer geven dat is slecht voor ze (kunnen ze zelfs dood aan gaan).

Midden amerikaanse zebracichliden (Amatitlania nigrofasciata) zijn 1 van de agressiefste soorten kleinere/middelgrote cichliden. Fokken als konijnen, de jongen kun je maar heel moeilijk kwijt.

Je barbelen zijn leuke visjes voor in een gezeldschapsbak, ze kunnen wel wat hebben, maar moeten leven met constante agressie van cichliden vind ik wat teveel gevraagd.

Nou Saskia dan is het mooi dat jij op het vissenbestand hebt gelet dus.
Ik moet toegeven dat niet te hebben gedaan en enkel de planten heb gezien ivm de vraag van de TS.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan