Wat is er nieuw

Beginnersvraag: onderhoud filter rio 180

DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Leeftijd
51
Hallo,

Ik heb al wat door dit forum zitten grasduinen, maar het is toch niet altijd makkelijk daar een antwoord uit te halen op je eigen specifieke vragen. Dus stel ik ze toch maar hier, ook al is dat wellicht niet de eerste keer.

Ik ben op dit moment mijn eerste aquarium aan het indraaien, op dit moment tien dagen. Ik gebruik gewoon de juwel filter met bijgeleverd materiaal en een extra cirax filterpatroon. In de bijgeleverde documentatie staat wanneer je elk deel van de filter moet vervangen. Dat leek me vrij snel: de witte filterwatten bv. elke week. Totnogtoe heb ik dat niet gedaan. Ik heb ook nog geen water ververst of zo. Gisteren heb ik eens in het filter gekeken, en tot mijn verbazing waren de filterwatten geweldig vuil, bijna zwart.

Hoe doe ik dat nu best, zonder de opstart onnodig te verlengen? Ik meet nog altijd geen nitriet, al had ik bij de laatste meting de indruk dat het teststrookje voor de nitrietwaarde toch lichtjes verkleurde, maar dat kan wishful thinking zijn. Was ik die watten uit in aquarium water? Vervang ik ze netjes iedere week, zoals Juwel aanraadt? En doe ik dat ook met de andere componenten van de filter (sommige na een maand, na drie maanden,...)?

Alvast bedankt voor wat tips,

David

Gewoon onder de kraan ,even spoelen, en terug.

Sponzen die erin zitten, pas als ze uit elkaar vallen.
Nitriet meet je pas bij 14 -20 dagen .
Meet je Nitraat ,weet je dat de piek geweest is.
Dan in de derde week ,nog eens meten. Voor garnalen 4 weken.

Bedankt, dat is in elk geval al heel wat eenvoudiger (en minder kostelijk) dan wekelijks vervangen. Ik vermoed dat alleen de witte watten wekelijks (of vrij regelmatig) gespoeld moeten worden en de andere veel minder frequent?

Juwel wil graag geld verdienen, die aanwijzingen kloppen van geen kant.

Toen ik het interne filter nog gebruikte, deed ik de witte watten elke week met de waterwissel even uitspoelen onder de kraan.
Als die echt op was deed ik er een nieuwe in.

al de andere sponzen kunnen jaren meegaan. Als je merkt dat je stroming minder word (te voelen door je hand voor de uitstoom te houden bijvoorbeeld) kun je de vieste spons eruit pakken en deze even uitknijpen in een emmer aquarium water.

In ieder geval nooit alle sponzen tegelijk schoonmaken.

Een filter mag trouwens gerust wat vies zijn. Hoe viezer het filter hoe beter die zijn werk doet. Alleen als door de vervuiling in je filter de pomp minder hard stroomt moet je even wat schoonmaken.

Ps: water wisselen doe je het beste niet tijdens het indraaien. Alleen 2 dagen voordat je je 1e vissen koopt zou ik 1/3 verversen.

Zo heb ik het in ieder geval altijd gedaan en is zo altijd goed gegaan.

Heel klein beetje vlokvoer verkruimelen in de bak helpt je bak ook beter op te starten, dan hebben de bactierieen alvast wat om te "eten" om te groeien.

Laatst bewerkt:
En waar ik bij juwel ook altijd op let is het soort sponzen. Zij hebben ook ``nitraat vretende`` sponzen en sponzen met actief kool. Allemaal geldklopperij. Nitraat hebben je planten nodig om te groeien dus dat moet je helemaal niet weg filteren. En actief kool alleen gebruiken als je bepaalde stoffen zoals medicijnen weg wil filteren.

dat zijn dus de groene en de zwarte sponzen, deze zou je best kunnen vervangen voor een normale blauwe spons ja.

Het witte watje bovenaan spoel ik om de twee weken uit en moet je pas vervangen als je ziet dat het echt nodig is. Nu bij het indraaien gewoon eventjes met rust laten.
Nooit alle sponzen tegelijk uitspoelen.

Ok, dat vind ik ook al heel wat logischer klinken. De nitraatfilter heb ik er ondertussen al uitgehaald en vervangen door een blauwe. Ik verbaasde me er al over dat het hout het water helemaal niet meer kleurde. Ik had het wel een hele tijd laten weken voor ik het in het aquarium zette, maar op het einde gaf het nog steeds een beetje af. Misschien werd dat dan vooral door dat carbon-filter opgevangen. In elk geval bedankt voor de tips, hier ben ik weer wat verder mee.

Voor de witte watten aan de bovenkant gebruik ik vellen met filtermateriaal voor afzuigkappen die ik op maat knip.
Deze koop je bij Action voor iets van 1 a 2 euro en je haalt er heel veel velletjes voor het filter uit, werkt perfect, het is aleen 1 keer 10 minuutjes knippen.
In ieder geval stukken goedkoper dan de Juwel filterwatjes.

Ik haal gewoon een grote zak aquariumwatten bij de LFS. Er zijn vast goedkopere oplossingen maar een paar euro voor een zak waar ik 2 jaar mee doe gun ik ze daar dan wel weer 😉
Ik heb de blauwe en groene spons van Juwel erin zitten. Nitraatvreten geloof ik niet zo erg in, het is gewoon een spons. Misschien dat hij de eerste maanden wat doet maar na een tijd zal er weinig nitraat meer gevreten worden. Mijn bak zit altijd rond de 10 volgens de teststrip, wat voldoende moet zijn voor de plantjes. Ze groeien prima, zonder extra voeding 😉

Dan zullen het op termijn goedkope filterwatten, of dampkapwatten worden 🙂 .

Ik vraag me af of het kwaad kan de koolfilter nog wat te laten zitten, omdat ik vermoed dat die er op dit moment voor zorgt dat mijn water niet bruin kleurt van het hout?

opzich kan het niet veel kwaad, behalve dat het voedingstoffen voor de planten ook wegneemt.

je kan het eruit halen kijken hoe het water kleurt. meestal zijn die sponzen na 1-2 maand wel uitgewerkt.

als je water weer gaat kleuren zou je beter een klein zakje seachem purigen in je filter kunnen stoppen om de verkleuring tegen te gaan.

Dan zullen het op termijn goedkope filterwatten, of dampkapwatten worden 🙂 .

Ik vraag me af of het kwaad kan de koolfilter nog wat te laten zitten, omdat ik vermoed dat die er op dit moment voor zorgt dat mijn water niet bruin kleurt van het hout?

Ik zou absoluut geen dampkap watten gebruiken!!!!! WAARSCHUWING!!!
Deze zijn niet pharma grade of foodgrade.
Er zitten restanten chemicalien in. En daarnaast zijn deze geimpregneerd met vlamvertragers.
GIFTIG GIFTIG.

Dus houd het gewoon bij watten voor aquaria, of op zijn minst cosmetica. Deze zijn zuiverder, zitten geen restanten chemicalien in.
Bij cosmetica opletten dat er geen balsam of lotion in zit verwerkt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de waarschuwing. Ik vermoed dat ik sowieso de aquariumwatten had gekozen, maar dat is nu wel wat zekerder geworden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan