Wat is er nieuw

Beginnersvraag pomp en filter

Steffie115

New member
Lid geworden
18 januari 2025
Leeftijd
43
Goedendag,

Voor mijn dochter, (uiteraard ben ik degene die ze gaat verzorgen, ik weet het 🙂 ) heb ik een aquarium aangeschaft, de Super fish 50, op marktplaats.
Hij is helemaal nieuw in de doos. Mijn vraag is:
Er zit een pomp bij, de SF Aqua-flow 200.
Volgens de verpakking is deze voor aquaria van 100-200 L. Die van mij is echter 40 liter. Is de pomp dan niet te sterk?
De bewoners worden een x aantal guppen (indien mogelijk 5), een paar garnalen en een slakje.
En dan de vraag, ik wilde het koolfilter vervangen door een sponsje, ik had al begrepen dat dat beter is. Ik zag in de winkel een grover sponsfilter en een fijne. Wat zou het beste zijn en waarom?
Alvast bedankt!

Filter is idd wat aan de ruime kant voor die bak, maar als het goed is zit er ook een schuifje op waarmee je hem wat zachter kan zetten.
Koolfilter zou ik persoonlijk laten zitten. Dat zit in een stuk schuimfilter, dus je hebt de voordelen van beide.

Ik zou het koolfilter wel verwijderen, en vervangen voor een sponsfilter. Het koolfiter verwijderd chemische stoffen uit het water, en dus ook de noodzakelijke meststoffen voor je planten. Active kool gebruik je alleen na een behandeling met medicijnen voor de vissen.
Als vervanging zou ik een fijn sponsfilter nemen, omdat deze een groter oppervlak heeft waar bacterien zich op kunnen hechten. Met meer bacterien werkt het biologisch firter beter.

Mijn aquarium heeft ook aquaflow 200, maar ik heb de superfish 70 (ondanks dat de naam 70 is, is hijmaar 60 liter). Ik vind die filterpomp te sterk en niet geschikt voor garnalen en vissen.
Mijn vissen werden toen ik ze nog had ook alle kanten opgeblazen. De garnalen lopen nu soms te spelen in de stroming, maar ze gaan er liever met een boogje omheen.
Ik heb de gaten van de spraybar die er bij zat al vergroot, dat helpt wel wat, maar nog steeds sterkte stroming en ik vind dat dat ding vanaf het begin al een hoop herrie maakt.
Actieve kool heb ik verwijderd, aangezien ik las dat dat ook voor problemen kan zorgen als je dat niet op tijd vervangt.

Mij werd hier ook verteld dat een spons filter beter is
Zelf heb ik deze gekocht: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ebi-bob-sponsfilter.html en die is aan het indraaien naast de aquaflow200

Ik zou eerst de garnalen erin doen en dan de guppen, zodat de guppen de garnalen niet als voer gaan zien. Hou er wel rekening mee dat sommige slakken zelf bevruchtend zijn, dus dat het niet bij een slakje blijft 😉
Zelf had ik 4 posthornslakken er in gedaan.
Ik heb er laatst ongeveer 70-80 babyslakken verwijderd, terwijl mijn bak ook nieuw is.

De Filter is inderdaad vrij sterk en je kan ook een Aquaflow 100 overwegen. Ik zou ook alles van kool eruit halen want dat kan voedingsstoffen uit je water halen dmv de chelaten.

Nog een stem voor kool eruit. 🙂 Het raakt vrij snel uitgewerkt en het nut in een bak is beperkt. Medicatie breekt in de meeste gevallen vanzelf af en verkleuringen, geurtjes e.d. (waar mensen het ook voor gebruiken) zijn beter op andere manieren aan te vliegen. Bij zo'n klein filter is het slimmer om de ruimte gewoon voor filtermateriaal te gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan