Wat is er nieuw

Behandeling schimmel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Laan
  • Startdatum Startdatum
L

Laan

Guest
Ik zit een beetje met een dilemma. Rosie heeft af en toe last van wat schimmel (tenminste, dat denk ik. Ze heeft af en toe wat kleine pluisjes op haar lijf en staart) Ik heb haar van de week al een zoutbadje gegeven, maar het uitvangen levert bij haar zoveel stress op, dat ik me afvraag of dit het probleem niet alleen maar erger zal maken. Na het zoutbad heeft ze de rest van de dag op de bodem gelegen met haar rugvin plat. Is er misschien nog een andere behandeling waarbij ik haar niet hoef uit te vangen? Of zou ze dit uit zichzelf van zich af moeten kunnen schudden?

dan vraag ik me af waar die pluisjes vandaan komen? Schimmel ontstaat toch niet zomaar, daar moet een reden voor zijn.
Komt het elke keer weer terug?

Hmmm, goede vraag, Kim 😉 Heb ik ook al mijn hoofd over zitten breken.
Ik heb het idee dat het vooral na waterverversing tevoorschijn komt. Het zijn ook maar hele kleine plekjes, vaak een of twee. Bij mensen is, dacht ik, een verstoord evenwicht vaak de oorzaak van schimmel. Misschien doordat het evenwicht in de bak verstoort raakt door de waterverversing dat het dan opduikt. Rosie raakt ook altijd behoorlijk in de stress van water verversen. Misschien heeft dat er iets mee van doen. Kan totale onzin zijn, hoor. Zit een beetje te brainstormen.

Het zou natuurlijk zomaar kunnen, de ene vis is nu eenmaal wat gevoeliger dan de ander.

En stel dat je met het verversen iets toevoegt wat de vis minder gestrest maakt?
Volgens mij zijn er wel van die producten, zeker op vijvergebied. Ik gebruik wel eens
Shinji Sakan Ni, dat is ook voor na waterverversingen.

Misschien is dat wel iets wat ik zou kunnen proberen. Is Easy Life VFM hier ook voor te gebruiken? Dat heb ik nog staan, maar gebruik het niet meer sinds ik Biorex gebruik. Volgens de website van Easy Life werkt het stressreducerend.

Oeh dat zou ik niet weten, misschien wel hoor, heb geen ervaring met easy life.

Ow ik lees net nog iets over 'Voogle', dat is ook van Easy life. Dat zou ook stressreducerend moeten werken.

Ik heb net Voogle besteld. Ga ik samen met VFM gebruiken. Kijken of het helpt.

Als Voogle samen met VFM niet werkt zou je eSHa 2000 kunnen proberen.

Je kunt ook meteen kiezen voor een middel dat zijn werking nog niet dramatisch verloren heeft, iets van JBL of Colombo/Cerpofor.

~ Ivo

Is Easy Life minder geworden qua werking, Ivo?

Dit ging puur over de Esha 2000, dat is steeds weer op het forum terug te lezen. De easylife weet ik niet van. Excuus voor de verwarring.

~ Ivo

Mijn ervaring is dat Esha 2000 prima tegen schimmel werkt (maar verder nergens anders tegen). Ik zou alleen niet alle vissen er onnodig aan blootstellen. Als uitvangen voor Rosie zo stressvol is zit je wel met een dilemma.

Gaat het vanzelf over als je er niets aan doet of wordt het steeds erger?

Wij hadden een tijd geleden eens een schimmel waar het niet meer tegen werkte. Schimmels verschillen natuurlijk ook. Misschien was ik wat kort door de bocht.

Ivo

Bedankt voor het meedenken 🙂
De schimmel wordt vooralsnog niet erger. Er zijn zelfs dagen dat ik er helemaal niets van zie. Ze schuurt ook niet o.i.d. Ik ga eerst proberen of het weg wil gaan met de eerder genoemde stressreducerende middelen. Mocht het erger worden ga ik Rosie toch maar apart behandelen met een kuurtje.

Ik zou het idd ook eerst proberen met de stressreducerende middelen en wellicht aanvullen met een lichte continue zouttoevoeging van 1 gram per liter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan