Wat is er nieuw

Behandeling tegen wormen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Roos74
  • Startdatum Startdatum
R

Roos74

Guest
Ik heb afgelopen donderdag een wormkuur van colombo dactycid in mijn aquarium gedaan.
Tot op heden zie ik nog niets veranderen bij de vissen.
Is het normaal dat ze na een behandeling blijven schuren? Of krijgen ze extra jeuk omdat ze herstellen of willen ze zich ontdoen van dode wormen?
Ik vraag me af hoe snel zo'n medicijn verdwijnt uit het water, want met 2 kleine pompen of 1 grote die gemiddeld 3 tot 4 keer het hele aquarium filtert per uur, is het zo weg lijkt me.
En overal hoor ik tegenstrijdige verhalen over filters en medicijnen.
De 1 zegt alles moet eruit en er moeten alleen watten of kiezels in en de ander zegt je kunt je inhoud laten zitten in dit geval keramische pijpjes.
De inhoud laten zitten is verstandiger vanwege de goede bacteri�n maar het schijnt de medicijnen sneller te verwijderen volgens de fabrikanten.
Wie heeft ervaring en tips?
 
Het is normaal,dat de vissen meer last krijgen van de wormen tijdens de kuur. 3 dagen later,zou dat niet meer het geval moeten zijn.
Filtermateriaal laat je beter zitten tijdens deze kuur,zodat ook evt eitjes of wormen in het filter doodgaan.
Mogelijk moet de kuur herhalen.
Om welke wormen gaat het?
 
Ik denk sterk aan kieuwwormen omdat bij sommige vissen de kieuwen open staan en ze hangen in de stroming naar lucht te happen.
 
Ik heb wel mijn zakje clearmec plus van jbl even vervangen door watten, omdat clearmec plus fosfaat en nitraat bind.
Maar verdwijnt zo'n medicijn niet snel? Ik heb 1 dopje afgemeten erin gedaan en ik merk niets verder.
Wat me alleen opviel was dat 2 grote guppen vrouwtjes gisteren de hele tijd om elkaar heen hingen helemaal donker kleurden en elkaar om de beurt aan het pluizen waren leek het, ze hapte elkaar helemaal af.

Gr roos
 
Als je geen aktieve kool in je filter hebt,zal een medicijn niet snel uitgevangen worden.
Als je het middel niet ziet,wil niet zeggen dat het er niet meer in zit.
Voor kieuwwormen zou Sera Tremazol,of Lernex pro een betere optie zijn btw.
Echter dien je huidige kuur nogeens te herhalen,ivm evt uitkomende eitjes.
 
De kuur van dactycid moet inderdaad herhaald worden na 14 dagen.
Dat ga ik doen.
Actieve kool gebruik ik niet, maar dit is de eerste keer dat ik zoiets heb met vissen en daarom weet ik niet wat ik moet verwachten en hoe snel iets werkt en wat goed werkt.
Winkels smeren me van alles aan maar niets heeft geholpen tot nu toe.
Daarom vind ik het fijn om reacties te horen op dit forum van mensen die ervaring hebben.
Bedankt Alex voor je reactie,
Gr van roos
 
Een behandeling valt of staat met de juiste diagnose,en dat is soms knap moeilijk.
Een foto en iets meer info over bv verversingsbeleid filtratie,bied leden op het forum meer kans op een juist antwoord.
Ik hoop dat de behandeling aanslaat.
 
Roos, er is veel van internet af te halen, googel maar eens op kieuwwormen.
Ik heb toen ook 2 weken gewacht met de herhaalkuur, maar dat was voor mij toen te lang gewacht, want de eitjes waren inmiddels al weer uit gekomen. Maar ik had andere wormen die zichtbaar waren.
Op googel kan je heel veel informatie inwinnen over wormen en hun behandeling 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan