Wat is er nieuw

beinvloeden proces van (de)nitrificatie.

D

doejfa

Guest
Ik heb wat vragen die ik bij het indraaien van nieuwe bakken gehad heb en waarop ik graag een antwoord zou krijgen:
Als de pH laag is, bv 6, dan ontstaat er geen bacteriecultuur om ammonium om te zetten in nitriet en nitriet in nitraat.Dan moet je dus bij indraaien zorgen dat de pH boven 6.5 is? Klopt dat?
Als je vervolgens geen nitraat meet, dan bevestigt dat dat er geen bacteriecultuur gevormd is?
En als je toxivec toepast om ammoniak en nitrietpeil te verlagen, dan ontneem je de bacterien het voedsel om te groeien. Klopt dat?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Bij een lagere ph is het zo dat de bacteriën zich minder snel vermenigvuldigen maar het gebeurt wel hoor. Ik heb bakken met ph verlagende bodems bij de garnalen en daar krijg je ook gewoon dit proces wel. In je redenering zit wel een kern van waarheid want ik lees dat dit de ammoniak bijvoorbeeld eruit haalt.
Maar het zal denk ik niet alle ammoniak eruit halen. Maar dit is een aanname hoor. Ik zou gewoon de natuur zn gang laten gaan en een klein beetje voer verkruimelen bij de opstart. De garnalenbakken met een ph van ook zo rond de 6 laat ik meestal zo n 4-5 weken indraaien.

Bij een lagere ph is het zo dat de bacteriën zich minder snel vermenigvuldigen maar het gebeurt wel hoor. Ik heb bakken met ph verlagende bodems bij de garnalen en daar krijg je ook gewoon dit proces wel. In je redenering zit wel een kern van waarheid want ik lees dat dit de ammoniak bijvoorbeeld eruit haalt.
Maar het zal denk ik niet alle ammoniak eruit halen. Maar dit is een aanname hoor. Ik zou gewoon de natuur zn gang laten gaan en een klein beetje voer verkruimelen bij de opstart. De garnalenbakken met een ph van ook zo rond de 6 laat ik meestal zo n 4-5 weken indraaien.
Oké, dus bij pH van 6 ligt niet alles stil.

Als dat zo was dan zou ik in mijn garnalenbakjes met een ph van 5.5-6 geen bacteriecultuur krijgen😉. Maar zoals je in de link kan lezen gaat de vermenigvuldiging bij een hoge ph wel sneller.
Je hebt erg veel soorten bacterien dus dat zal ook per soort wel weer anders liggen.

Er wordt inderdaad ook gedacht dat verschillende soorten bacteriën bij verschillende waterwaarden hun werkingssfeer en optimum hebben.

Er wordt inderdaad ook gedacht dat verschillende soorten bacteriën bij verschillende waterwaarden hun werkingssfeer en optimum hebben.

Ja dat is ook iets wat bij mij bekend was en dat is dan ook de reden dat het enten met een ingedraaide spons niet altijd even goed lukt.

Ja dat is ook iets wat bij mij bekend was en dat is dan ook de reden dat het enten met een ingedraaide spons niet altijd even goed lukt.
Dat lukte bij mij dus ook niet zo goed en nu weet ik waarom: spons was ingedraaid bij pH7 en kwam in bak met pH6.

geen nitraat meten lijkt mij ook geen bevestiging dat er geen bacterie cultuur is.

misschien hebben je planten het allemaal al wel opgemaakt.

Ik heb wat vragen die ik bij het indraaien van nieuwe bakken gehad heb en waarop ik graag een antwoord zou krijgen:
Als de pH laag is, bv 6, dan ontstaat er geen bacteriecultuur om ammonium om te zetten in nitriet en nitriet in nitraat.Dan moet je dus bij indraaien zorgen dat de pH boven 6.5 is? Klopt dat?
Als je vervolgens geen nitraat meet, dan bevestigt dat dat er geen bacteriecultuur gevormd is?
En als je toxivec toepast om ammoniak en nitrietpeil te verlagen, dan ontneem je de bacterien het voedsel om te groeien. Klopt dat?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Zoals ik dit lees bedoelt de Ts Aquariums nog niet voorzien van enige fauna?

Als de pH laag is, bv 6, dan ontstaat er geen bacteriecultuur om ammonium om te zetten in nitriet en nitriet in nitraat.Dan moet je dus bij indraaien zorgen dat de pH boven 6.5 is?
Dit klopt niet, ondanks de tabellen die je soms op aquarium websites tegenkomt waaruit zou moeten blijken dat bijna alles stilvalt bij een lage pH.
Je moet al heel laag gaan om nitrificatie te doen stoppen of, op een punt te brengen waar het niet meer voldoende zou zijn om een aquarium te laten draaien.
Zou me dus geen zorgen maken om je stikstofkringloop.

Dit klopt niet, ondanks de tabellen die je soms op aquarium websites tegenkomt waaruit zou moeten blijken dat bijna alles stilvalt bij een lage pH.
Je moet al heel laag gaan om nitrificatie te doen stoppen of, op een punt te brengen waar het niet meer voldoende zou zijn om een aquarium te laten draaien.
Zou me dus geen zorgen maken om je stikstofkringloop.
Dank voor de reacties. de link naar het natuurhuis geeft de volgende info:
  • Voor Nitrosomonas is de beste pH 7,8 — 8,0 De groei stopt bij pH kleiner dan 6,5.
  • Voor Nitrobacter is de beste pH 7,7 – 8,2 De groei stopt bij pH kleiner dan 6,0.
Maar ik begrijp dat deze mededeling niet zo absoluut is al hier staat vermeld.
Gr

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0113515

En hier hebben ze onderzoek gedaan dat het grootste deel van de ammonia omzet gedaan wordt door archaea in plaats van bacteriën. Zo zwart op wit is het dus nog niet.
Wat ik daarmee wil zeggen: het heeft weinig zin om je te focussen op twee soorten bacteriën en hun optimale waarden. Er zijn namelijke diverse soorten die dit proces kunnen laten verlopen. Je cyclus zal dus ook echt wel op gang komen bij een lagere pH.

@doejfa
Kan goed zijn dat als je de bacteriën waarover ze het hebben in een testbuisje steekt, dat de groei stagneert bij die pH.
Maar in een biofilm in het aquarium zijn de omstandigheden niet hetzelfde als wat wij in het aquarium water meten. Er bevind zich daar een micro klimaat wat het gevolg kan zijn van externe factoren, of van een samenspel van verschillende bacteriën.
De natuur zal altijd wel een weg vinden om zijn ding te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan