Wat is er nieuw

Bekschimmel

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marcia
  • Startdatum Startdatum
M

Marcia

Guest
Zoals in mijn voorstelbericht geschreven ben ik net opgestart met mijn aquarium. Er zit nu een schooltje van 13 kegelstaartbarbeeltjes in.
Bij een aantal zie ik dat er een wit pullekje onder aan hun lip zit. Bij de een is het wat groter dan bij de ander, maar het groeit en krimpt niet. Ik zag het een week geleden na zoeken op internet leek mij dat het om bekschimmel ging. Ik ben toen meteen begonnen met Sera Baktopur.
Maar nu na 6 dagen, en de tweede rond baktopur, zie ik geen verandering. De plek blijft hetzelfde, er komen ook geen plekjes bij. De kleur blijft goed, ze worden zelfs mooi feller van kleur, ze eten goed en zijn levendig.
Ze botsen ook niet tegen het glas, maar ik zie ze wel vaak tegen het glas van boven naar onder zwemmen. Misschien zou het een beschadiging van de lip kunnen zijn?

Wie weet hier iets van of herkend dit?

Waterwaardes heb ik nog niet. Testkoffer is besteld, maar tot nu toe liet ik mijn water testen bij de dierenwinkel. Dat was steeds goed, maar goed, het hoeveel van dit of dat weet ik nu niet.

Ik zal even kijken of foto's plakken lukt, dan kunnen jullie het zien.

832931marcia_0_82_20131225_145355.jpg


561529marcia_0_82_20131225_145704.jpg


812726marcia_0_82_20131225_145449.jpg


Nou, dat lukt dus, hoewel wat wazig. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.
Alvast bedankt!
 
Lijkt idd op bekschimmel. Je probeert dat te bestrijden met BACTOPUR, dat is vrij onzinnig, bactopur is een soort antibiotica.
Beter in dit geval is ESHA2000 of Flubenol (wel in goede verhouding!!) Gebruik in je filter uitsluitend witte watten. Als de aandoening weg is, nog 3-4 dagen doorgaan met de filtering.
Daarna kun je waterwisselen ( ong. 40%) en kool aan je filter toevoegen na 14 dagen haal je dit eruit en gooi je alles weg.
Dan zou het probleem opgelost moeten zijn!

Het "langs het glas racen" kan voorkomen worden door in het wisselwater een waterbereider toe te passen.
Mijn eigen ervaring met Sera aquatan is erg goed. Ik gebruik dit al vele jaren.
Het water uit de kraan is bewerkt, zodat het maar heel weinig organische deeltjes bevat, het water is vrij agressief (voor vissen en zo) en tast in meer of mindere mate de slijmhuid van de vissen aan, deze krijgen dan een soort van "jeuk" en gaan schuren of langs het glas racen.

Greetzz BigSmoke
 
Bekschimmel wordt veroorzaakt door een bacterie, de naam is misleidend. Bactopur is een prima middel daartegen.
 
Flavobacterium columnaris wordt veroorzaakt door een Aeromonas bacterie.
Levenscyclus Door slechte waterkwaliteit, stress of andere weerstandverlagende invloeden kan deze bacterie toe slaan en schadelijk worden voor de vis
Ziekteverschijnselen lusteloosheid
verminderde eetlust
ingevallen ogen
witte plekken op kop, in de kieuwen en uitbreiding op de rest van het lichaam
wit tot gele watachtige huid (vooral rondom de kop)
door de schimmel afsterven van weefsel rondom de bek (necrose verschijnselen)

Oorzaak Verminderde weerstand van de vis, door bijvoorbeeld slecht waterkwaliteit. Bacterie is praktisch altijd in het aquarium te vinden, vooral als je levend voer of dierlijk voer geeft. Ook bij hard water of water met een hoog nitraat gehalte kan deze bacterie gevaarlijk worden.
Behandeling Colombo : bactyfec
HS products Unicell/Flexicell
Sera Ectopur/Baktopur/Baktopur direct
Esha 2000
 
Dank jullie wel alvast voor de antwoorden. Maar nu weet ik het eigenlijk nog niet.
Ik als leek, lees overal dat bekschimmel idd geen schimmel is maar dat het veroorzaakt wordt door een bacterie. En dat deze te bestrijden is met baktopur.

Nou zitten mijn visjes nog geen week of drie in mijn aquarium, dus dat ze nog wat van de stress zijn vind ik wel logisch klinken. Ook zal mijn water nog niet optimaal zijn, ben natuurlijk nog maar kort begonnen. Dus 'de diagnose bekschimmel' zou ik niet gek vinden.
Ik ga morgen meteen weer naar de dierenwinkel met mijn bakje water om te testen (en hopelijk komt mijn scheikunde lab snel binnen, dan kan ik het zelf doen).

Maar ja, heel veel sites schrijven dat baktopur daar bij helpt, BigSmoke vind van niet. En het helpt bij mij ook niet. Want ik zie geen verbetering, of verslechtering. En al die andere symptomen waarover Bertus schrijft, die hebben ze ook niet. Of komt dat pas in een later stadia?

In elk geval heb ik vandaag een liter of 20 water ververst, en daarbij heb ik Sera bio nitrivec bijgedaan. Soms easylife fitermedium, en soms allebei. Maar dit keer alleen nitrivec. En ik ben begonnen met het filteren over kool. Ik had zoiets van als dat baktopur het niet doet, dan doe ik in elk geval maar even een fris bakje.

Morgen maar weer even verder kijken dus, wat de waterwaardes zijn, en wat er te koop is in de dierenwinkel. Ik begin zo'n beetje op een vissen-apotheek te lijken 😉.
 
Trouwens, ik heb de vissen ongeveer een halve week voordat ik die witte dingetjes zag, een zakje met rode muggenlarven gegeven. Zou dat er nog te maken mee kunnen hebben?
 
Ik ben niet zo actief, eigenlijk vooral een stille meelezer 🙂
De reden om te reageren is dat ik het bij mijn kegels ook ooit gezien heb, ze zaten toen met 6 in ongeveer 55 liter, aangeplant, fijn grint, hout etc.
Houd de vissen eens in de gaten, bij mij kwam en ging het, het was steeds en wit bultje op de onderlip.
Bij Aquaworld in Geleen zag ik het ook bij de kegels voor de verkoop en ik heb hen gevraagd wat het was. Volgens hen kwam het door beschadigingen.
Inmiddels is mijn school uitgebreid en zitten ze in een veel grotere bak, sinds die tijd kan ik me niet herinneren nog gezien te hebben.
Ik heb nog steeds de eerste kegelvlekbarbelen en nooit uitval onder hen gehad, dus ook niet door die witte bultjes op de lip dit destijds af en toe kwamen maar ook weer snel spontaan verdwenen. Het waren meestal 1 of 2 vissen met dit probleem, nooit de hele school. Ik heb het nooit met medicatie behandeld.
 
Kijk eens voor een UV-C filter.
Dood alles wat in de bak niet thuis hoort.
Ook die bacterie,denk ik.
 
Grappig dat je dat schrijft Roundabout, want ik zie nu bijna niks meer bij de visjes.
Ik ben nu twee dagen over kool aan het filteren, ik ga het er straks uit doen, en heb 20 liter water ververst. En de volgende dag, gisteren dus, moest ik goed zoeken om de witte bultjes te zien. Het zit er nog wel, maar minimaal
Het zal dat idd wel iets van een beschadiging geweest zijn.

Ik ga wel voortaan eerst eens hier lezen en/of vragen voor ik iets ga kopen in de dierenwinkel. Toch zonde van het geld. En het lijkt me ook niet geweldig voor de vissen, een medicijnenkuur voor niks.

UV-C filter heb ik even op zitten googelen, lijkt me op den duur best een goeie investering.

Oh ja, misschien een beetje achteraf, maar mijn scheikundelab is binnen. Waardes zijn
pH 8
GH 9
KH 8
No2 0
No3 0,5/1
NH3 0,0

Redelijk toch? Of nog wat te hard water?
 
Iets , 7 zou beter zijn. voor PH.
No3 omhoog naar 10.
Po4??? fosfaat? mag 1 zijn.

Uv-c,kijk bij www.Aquaplantsonline.nl
Aquael UV-C 500. Nu goedkoper.�41,35
 
Over je waterwaardes durf ik niks te zeggen hoor, dat laat ik aan anderen over 🙂 Ik ken ook de rest van je bestand niet.
Tja beschadigingen of wat anders, ik weet het echt niet. Frapant vind ik het dat ze het in de grotere bak niet meer gehad hebben en waar beschadigingen bij hen vandaan hadden kunnen komen, ik weet het echt niet. Niet aan onderling gedrag lijkt me, niet door medebewoners, niet door ergens tegen op te zwemmen leek me... Misschien dat het toch een andere oorzaak heeft?
Ik heb er destijds macro foto's van gemaakt om het beter te kunnen zien. Helaas heb ik die niet meer. Het was niet pluizig, ik zou het bijna omschrijven als een ei-tandje 🙂
Fijn dat het bij jou nu ook spontaan lijkt te verdwijnen. In mijn bakje kwam het regelmatig terug om dus altijd weer spontaan te verdwijnen.
 
Dank je voor je snelle antwoord Bertus.

Aangezien ph gh en kh allemaal een beetje te hoog zijn dan zou filteren over turf goed zijn denk ik?
No3 naar 10? Bedoel je 1?
Po4 zat niet in de koffer. Die zou ik niet weten. Ik heb wel nog een cassette phorax liggen hier om in het filter te doen. Dat is fosfaat verlagend. Hoewel ik dan dus eigenlijk niet eens weet of die te hoog is. Het leek me wel wat omdat ik wat bruine alg in mijn bak heb.
 
Idd Roundabout, het is niet pluizig. Meer en soort wit pukkeltje. Misschien is het wel een pukkel. Soort koortslip ofzo 😉 Vond dat er bij een vis op dat pukkeltje een soort parelmoer-achtige glans op zat.
 
Nee,Marcia,doe niets ,zonder dat je de waarde weet.
Welke koffer heb jij dan?
Sera en Jbl zit er wel bij.

En No3 wordt standaart 10 mg/l gerekent.
En po4 1-12 mg.
Dat hebben je planten nodig.

Dat bruine in de bak,zou best kunnen,maar is niet zeker.
Meten is weten,he..
 
Koffer is van Colombo, voor een tientje gekocht op marktplaats.
Ik weet nog van mijn vorige aquarium, 10 jaar terug, dat ik alleen de no3 en de ph testjes had. Vond dit al een hele upgrade haha. Maar goed, po4 moet dus ook.....

Ik dacht toch altijd dat hoe lager het nitraat, hoe beter het is? No3 o,o is dus helemaal niet goed? Hoe krijg ik dat hoger dan? Want ik zat er al stiekem steeds een ietsjes meer spulletje in te doen na de waterverversing voor een hogere bacteriecultuur. Heb zelfs nog een cassette cirax in het filter gedaan, voor nog meer bacteri�n. Dus...
 
Oh nee, ik haal het nu geloof ik door elkaar. Die bacteri�n zijn voor de omzetting van nitriet naar nitraat. Toch?
 
Ik voel me nu even zo'n verstrooide Professor met van dat ontplofte haar boven pruttelende reageerbuisjes.
 
😀 Komt vanzelf,je zult termen steeds vaker horen en begrijpen.
 
Marcia zei:
Oh nee, ik haal het nu geloof ik door elkaar. Die bacteri�n zijn voor de omzetting van nitriet naar nitraat. Toch?
Klopt, maar eerst is de stap ammonium/ammoniak > nitriet. Dat zijn andere bacteri�n.
 
Ik merk in het hele topic toch 1 grote verwisseling.

Sera baktopur :

Werkt desinfecterend en bevordert de genezing. Waterbehandelingsmiddel voor gebruik in zoetwater bij typisch bacteri�le aandoeningen, zoals de Columnaris-ziekte, vinrot, kieuwrot evenals bij infecties met Aeromonas- of Pseudomonasbacteri�n. Het middel kan verder gebruikt worden bij een aantasting door ectoparasieten, zoals de visbloedzuiger, karperluis of kieuwkreeftjes om infecties als gevolg van de aantasting op de betreffende plekken op de huid te voorkomen.

Sera baktopur direct :

Een effectief werkzaam waterbehandelingsmiddel tegen bacteri�le infecties bij zoet- en zeewatervissen � ook in een gevorderd stadium. Hiertoe behoren b.v. de Columnaris-ziekte, vinrot, kieuwrot, Aeromonas- of Pseudomonas-bacteri�n, ontstekingen en open zweren evenals buikwaterzucht.



Als aanvulling: Bactopur is een middel wat breedwerkend is voor uitwendige kwaaltjes, zie het als een verbeterde versie van esha 2000

sera baktopur bevatten:
acriflavine 209,7 mg
methyleenblauw 4,95 mg
fenylglycol 0,6 g
aqua purificata ad 100 ml


Bactopur direct is Nifurpirinol, een antibiotica.

Dus kort gezegd, denk ik dat de medicatie wellicht erger leed voorkomen heeft en ervoor gezorgt heeft dat devissen konden herstellen.
Want zelfs als het beschadigingen waren door stoten, werk bactopur prima preventief tegen ontstekingen.
 
Ik vind het toch wel netjes om te melden hoe het nu gaat. Soms lees je een topic en daar is dan geen eind aan. Vind ik altijd zo jammer.

Dus, het gaat nog steeds hetzelfde. Nadat de witte pukkeltjes wel wat wegtrokken waren kwamen ze weer terug. Heb me door de dierenwinkel toch weer over laten halen om een ander medicijn te kopen, Omnipur van Sera. Maar thuis zat ik er maar tegenaan te kijken, en te twijfelen. Had geen zin in weer een medicijntje in de bak te doen. En heb het flesje dus maar gewoon dicht gelaten en de boel de boel gelaten.
Wel heb ik mijn aquarium een zoutbad gegeven. Las dat dit voor vissen een heilzaam iets was om hun slijmlaag sterker te maken.

Dit was twee weken terug en alles is nog precies zoals het was. De visjes doen het leuk, zijn levendig, kleuren goed, geen gekke plekjes buiten het pukkeltje om.

Het enige wat ik me nog kan bedenken waardoor het eventueel zou kunnen komen is de voeding. Ze snoepen nog wel eens van de pallets van de algenhappers. Misschien dat dat irriteert. Net zoals bij mij als ik teveel chips eet, Dorito Sweet Chilli 😉
Ik vind het dus wel best zo.

Dank jullie wel voor alle antwoorden. Het is erg fijn om met je vragen ergens heen te kunnen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan