Wat is er nieuw

Belangrijkste water tests om te hebben

Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Hoi allemaal!

Ik heb momenteel druppel tests om de volgende waardes te kunnen meten: PH, GH, KH, NO2.

Wat zijn naast deze waardes nog belangrijke waardes om te kunnen testen? Mocht er iets mis zijn met het aquarium (planten hebben problemen of vissen worden ziek/overlijden), wat zijn dan de tests die goed zijn om te doen om te kunnen achterhalen wat er mis is? Ik denk zelf aan NH3 en eventueel PO4.
 
Hoi allemaal!

Ik heb momenteel druppel tests om de volgende waardes te kunnen meten: PH, GH, KH, NO2.

Wat zijn naast deze waardes nog belangrijke waardes om te kunnen testen? Mocht er iets mis zijn met het aquarium (planten hebben problemen of vissen worden ziek/overlijden), wat zijn dan de tests die goed zijn om te doen om te kunnen achterhalen wat er mis is? Ik denk zelf aan NH3 en eventueel PO4.
NO3 (Nitraat) en PO4 (Fosfaat). Ik kan trouwens de set van Colombo aanbevelen omdat die gewoonlijk verkocht wordt voor een redelijke prijs en compleet is. De kwaliteit is voor de gemiddelde aquarist voldoende.

 
NO3 (Nitraat) en PO4 (Fosfaat). Ik kan trouwens de set van Colombo aanbevelen omdat die gewoonlijk verkocht wordt voor een redelijke prijs en compleet is. De kwaliteit is voor de gemiddelde aquarist voldoende.

Dank! Ik zal eens kijken of ik voordeliger uit kom als ik de testjes die ik nog niet heb los aanschaf, maar dit is al een zeer redelijke prijs!
 
Het is een beetje afhankelijk van wat je met je bak wilt. 🙂 Voor een "pro" plantenbak is zoals Ben al zegt fosfaat en nitraat handig om te monitoren, en eventueel nog testen voor andere dingen die je toevoegt. Iemand als @Cornelius kan daar vast iets over kwijt.

Voor een simpele bak die vooral om vissen draait, kun je al volstaan met af en toe een nitraattest. Verder (afhankelijk van je kraanwater + de frequentie van waterverversen) evt pH nog en KH.

NH3/NH4 en NO2 zijn naar mijn mening vooral nuttig in de opstartfase van een bak. In een stabiel draaiend aquarium van enige omvang is het zeldzaam om daar schadelijke pieken van te krijgen. Zeker met meerdere filters moet er wel iets geks gebeuren wil daar een issue ontstaan.
 
Ik ben het met ben eens en die koffer staat ook hier.
 
Iemand als @Cornelius kan daar vast iets over kwijt.
Een complete testkoffer is veelal gunstiger geprijst dan individuele testen, dus de meeste mensen hebben een koffer in huis.
Persoonlijk gebruik ik alleen Fe, NO3, PO4, K, Mg, SIO2 voor plantenbakken.
Als je veel vissen/ garnalen hebt zijn NO2, NO3, NH4, Cu ook belangrijk . Maar die zitten veelal in een standaard testkoffer
 
Een complete testkoffer is veelal gunstiger geprijst dan individuele testen, dus de meeste mensen hebben een koffer in huis.
Persoonlijk gebruik ik alleen Fe, NO3, PO4, K, Mg, SIO2 voor plantenbakken.
Als je veel vissen/ garnalen hebt zijn NO2, NO3, NH4, Cu ook belangrijk . Maar die zitten veelal in een standaard testkoffer
Welk merk test gebruik je dan voor K en Mg ?
 
, Cu ook belangrijk . Maar die zitten veelal in een standaard testkoffer
Kopertest heb ik nog niet in een koffer aangetroffen. Hoewel koper zeer schadelijk is is daarvoor testen eenmalig doorgaans voldoende.(Zolang je water pH 7 of hoger is. Volgens mij is dat in Nederland overal, anders zou men geen koperen leidingen kunnen gebruiken.) Als er nu geen koper in je water zit zal dat er over tien jaar ook niet in zitten, tenzij je het zelf in grote mate toevoegt.

In mijn ogen zijn dde belangrijke tests de volgende:

Bij opstart: NH3 (+NH4), NO3
Ingedraaide bak: NO3, NO2, PO4

Met die tests weet je in 99% van de gevallen genoeg.
 
No2 bedoel je denk ik😉
NO3 zou ook goed kunnen. NO2 die verdwijnt kán in nitraat omgezet zijn, maar kan in ook zijn opgeslurpt door planten of bacteriën, of weer zijn omgezet in ammonia. Pas als je NO3 meet (uitgaande van 0 NO3 in het kraanwater) weet je zeker dat de cyclus werkt tot aan die stap. 🙂
 
Klopt Gino maar je had het over de opstart dus ik dacht dat je dan naast de nh3/4 de no2 had bedoeld omdat je dit vaak juist ziet bij de opstart.
Zelf meet ik dan ook juist bij de opstart de nh3/4 en de no2 regelmatig. Meestal na de 2e week.
 
Klopt Gino maar je had het over de opstart dus ik dacht dat je dan naast de nh3/4 de no2 had bedoeld omdat je dit vaak juist ziet bij de opstart.
Zelf meet ik dan ook juist bij de opstart de nh3/4 en de no2 regelmatig. Meestal na de 2e week.
Ik had het niet over de opstart, dat was @EmotionalSupportPuppy. Ik ben zijn assistent maar. 😛
 
Ik had het niet over de opstart, dat was @EmotionalSupportPuppy. Ik ben zijn assistent maar. 😛
Ach dan blijft het in de familie in elk geval en op de vroege ochtend ben ik minder scherp met namen. Ik reageerde op ESP zijn post en jij op mijn reactie en ja dan ben ik helemaal ontregeld🤣🤣
 
Welke testen belangrijk zijn, hangt af van de fase waarin je bent.

Opstartende bak, of flinke verbouwing, of toevoeging van veel vissen.

Dan is NH3/4, Nitriet (NO2) en pH wel handig om te hebben.


Een ingedraaide plantenbak met vissen.
Dan is NO3 (nitraat), PO4 (fosfaat) en Fe (ijzer) wel handig. Hiermee controleer je of je planten genoeg voeding hebben.

Een ingedraaide bak, met veel vissen en weinig tot geen planten.
Dan NO3, PO4 en NH3/4, NO2.
Dit om te monitoren of filters voldoende werken. En water niet te vuil wordt.

En dan komt er een stuk ervaring na het vele meten. En dat is observeren.
Ik heb een plantenbak met veel vissen (7 maanvissen).
Maar mijn testkoffer staat hier nog ongeopend!
Ik ben overgestapt op EI bemesting en 50% verversen. Ik zie geen tekorten, ik zie geen rare dingen bij vissen. Het water ruikt gezond.
Dus ik zie geen reden om te testen.
Ik stuur op 15, 1,5 en 0,15 NO3, PO4 en Fe.
 
De no3 kan je alleen correct meten als je de no2 waarde weet. Deze moet je er namelijk vanaf trekken :x no3 word eerst naar no2 omgezet voordat het meetbaar is dus als je no3 meet meet je eigenlijk de no2 + de no3
 
De no3 kan je alleen correct meten als je de no2 waarde weet. Deze moet je er namelijk vanaf trekken :x no3 word eerst naar no2 omgezet voordat het meetbaar is dus als je no3 meet meet je eigenlijk de no2 + de no3
Maar als je NO2 meet is NO3 niet belangrijk. Want dan behoor je een waterwissel uit te voeren.
 
Wat zeg je nou? In een goed ingedraaide bak meet je geen no2 dus als je meet om bv no3 toe te voegen dan kun je er normaliter niets aftrekken.
 
Maar als je NO2 meet is NO3 niet belangrijk. Want dan behoor je een waterwissel uit te voeren.
Tenzei je met osmose, ei werkt. Of een aquarium met planten hebt 😛 dan kan no3 ook heel belangrijk zijn voor balans. Maar doorgaans is no2 belangrijker te meten vanwege het risico wat het zich mee brengt.
 
Tenzei je met osmose, ei werkt. Of een aquarium met planten hebt 😛 dan kan no3 ook heel belangrijk zijn voor balans. Maar doorgaans is no2 belangrijker te meten vanwege het risico wat het zich mee brengt.
NO3 is belangrijk. Maar als je NO2 waarneemt niet meer. Want bij meetbaar NO2 in de bak is er iets goed mis en hoor je toch al een waterverversing te doen. Dus NO3 als nog meten is op dat moment totaal overbodig.
 
Ja no2 is vaak schadelijk in bepaalde hoeveelheden maar iemand die een ingedraaide bak heeft en wekelijks ververst en wat nitraat toevoegt kan er geen nitriet aftrekken want dat heb je als het goed is niet en dat meet je dan dus ook niet.
Als je dan no2 zou meten dan is er iets niet pluis in de bak.
 
De no3 kan je alleen correct meten als je de no2 waarde weet. Deze moet je er namelijk vanaf trekken :x no3 word eerst naar no2 omgezet voordat het meetbaar is dus als je no3 meet meet je eigenlijk de no2 + de no3
Dit is voor mij nieuw. Waar heb je dat vandaan? :-o Dat ik een beetje begrijp hoe dat dan werkt.

Denk verder dat NO3 meten het simpelst is. NO2 is zoals John al zegt normaal gesproken niet in grote hoeveelheden aanwezig.
 
Ja no2 is vaak schadelijk in bepaalde hoeveelheden maar iemand die een ingedraaide bak heeft en wekelijks ververst en wat nitraat toevoegt kan er geen nitriet aftrekken want dat heb je als het goed is niet en dat meet je dan dus ook niet.
Als je dan no2 zou meten dan is er iets niet pluis in de bak.
Het isniet iets wat nuttig is voor ingedraade bakken maar als je met hogere nitrietwaardes wilt werken in een planten bak kan het volgens mij pittig bruikbaar zijn 😁 i dunno vond het gewoon een leuk weetje om te delen 😂 no3 is niet meetbaar in iedergeval (niet met druppeltest) en het word eerst omgezet naar no2. Vandaar die 3 stappen met druppeltesters 😋
 
Dit is voor mij nieuw. Waar heb je dat vandaan? :-o Dat ik een beetje begrijp hoe dat dan werkt.

Denk verder dat NO3 meten het simpelst is. NO2 is zoals John al zegt normaal gesproken niet in grote hoeveelheden aanwezig.
NO3 wordt bij de NO3-test door het poeder ontleedt naar NO2 en O2, en de NO2 wordt dan gemeten. Daarom hebben de vloeistoffen na de test dezelfde kleur.
 
Dit is voor mij nieuw. Waar heb je dat vandaan? :-o Dat ik een beetje begrijp hoe dat dan werkt.

Denk verder dat NO3 meten het simpelst is. NO2 is zoals John al zegt normaal gesproken niet in grote hoeveelheden aanwezig.
Heel veel youtube en onderzoek over druppeltesten. En contact gehad met een fabrikant. Staan best interessante videos over hoe zn test nou eigenlijk werkt stap voor stap en wat er nou eigenlijk in zit 😁
 
Het isniet iets wat nuttig is voor ingedraade bakken maar als je met hogere nitrietwaardes wilt werken in een planten bak kan het volgens mij pittig bruikbaar zijn 😁 i dunno vond het gewoon een leuk weetje om te delen 😂 no3 is niet meetbaar in iedergeval (niet met druppeltest) en het word eerst omgezet naar no2. Vandaar die 3 stappen met druppeltesters 😋
Waarom zou je met hoge nitriet waardes willen werken?
Planten doen er niets mee. Moet eerst nitraat worden.
 
Waarom zou je met hoge nitriet waardes willen werken?
Planten doen er niets mee. Moet eerst nitraat worden.
Weet niet ze nemen ook nh3 op. Maar dat terzijde ik wilde alleen maar even slim doen 😂 of het nuttige informatie is dat begin ik me ook steeds meer af te vragen 😂
 
Weet niet ze nemen ook nh3 op. Maar dat terzijde ik wilde alleen maar even slim doen 😂 of het nuttige informatie is dat begin ik me ook steeds meer af te vragen 😂
NH3/4 dat klopt.
Daarom ook het advies om bij opstart en snel vissen moeten toevoegen om er heel veel snelgroeiers bij te doen.

Dat 2e zwengelt alleen maar een discussie aan, en dat houd het levendig hier.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan