Belangrijkste water tests om te hebben


NO3 zou ook goed kunnen. NO2 die verdwijnt kán in nitraat omgezet zijn, maar kan in ook zijn opgeslurpt door planten of bacteriën, of weer zijn omgezet in ammonia. Pas als je NO3 meet (uitgaande van 0 NO3 in het kraanwater) weet je zeker dat de cyclus werkt tot aan die stap. :)

Dat laatste geldt enkel voor bakken zonder planten , in een plantenbak waar kraanwater al bijna geen nitraat bevat , ga je mijn inziens nooit NO3 meten als gevolg van de nitrificatiecylus + voergedrag . Das allemaal zo opgesnoept door de planten .
 
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. :) Ook met planten kan je een werkende cyclus hebben.
 
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. :) Ook met planten kan je een werkende cyclus hebben.

Ja kan zeker , maar denk zwaar overschat , ik zou het meer zoeken in een mineralisatiecyclus (ook belangrijk , want die brengt veel elementen terug in de waterkolom waar je planten terug van profiteren .
 
Nu we het toch over nh3 en nh4 hebben, wat is het grote en eventueel belangrijke verschil tussen dees 2? Heb dat nooit begrepen eigenlijk. Besef me nu pas dat er 2 zijn 🤔
 
Ja kan zeker , maar denk zwaar overschat , ik zou het meer zoeken in een mineralisatiecyclus (ook belangrijk , want die brengt veel elementen terug in de waterkolom waar je planten terug van profiteren .
Klinkt niet als een gek idee. Alleen hoe zie je dat voor je? Moeten we dan bijv denken aan dode bladeren in de bak laten zodat de planten daar weer voeding aan hebben? (Hopelijk niet ook nog eens dode vissen laten liggen. :sick:)

Nu we het toch over nh3 en nh4 hebben, wat is het grote en eventueel belangrijke verschil tussen dees 2? Heb dat nooit begrepen eigenlijk. Besef me nu pas dat er 2 zijn 🤔
NH3 is het gas ammoniak, een stikstofverbinding. Het komt o.a. vrij bij de afbraak van eiwitten. In water opgelost kan het ofwel in deze vorm blijven (dat is met name bij een hoge pH), ofwel in meer of mindere mate reageren tot ammonium: NH4. Meestal is er in een aquarium sprake van een pH die in de buurt van neutraal ligt, en zijn beide typen aanwezig. NH4 is niet giftig, NH3 wel.

Een doorsnee test voor ammonia (ammonium/ammoniak) meet beide vormen tegelijk. Stel dat je een waarde van 5 mg/L meet, dan hangt het van de pH af hoe erg die uitslag is. pH van 6,5 - 7,0? Niks aan de hand. pH van 8,5? Water verversen, of je vissen zijn binnen een dag dood...
 
Laatst bewerkt:
Klinkt niet als een gek idee. Alleen hoe zie je dat voor je? Moeten we dan bijv denken aan dode bladeren in de bak laten zodat de planten daar weer voeding aan hebben? (Hopelijk niet ook nog eens dode vissen laten liggen. :sick:)
Dode vissen er wel uithalen ja , dat is vlees .
Gewoon zweefvuil laten verwerken tot een mooie bruine fijne drap .
Op zich kan je dat wel zien wanneer het geheel helemaal is verteerd .
Ik heb onlangs mijn bak terug opgestart en ik ben nog steeds niet op het niveau van een goede mineralisering .
Hetgeen ik afzuig uit de filter wordt onvoldoende verwerkt . En dat zie je terug aan het uitzicht van je aquarium .
In mijn vijvers zie ik trouwens ook hier grote verschillen in , diepe stukken , slechte mineralisatie , ondiepe stukken <70cm) , perfecte .
 

Terug
Bovenaan