Belichting

D

Dennnis1783

Guest
Hallo wil even een mening vragen over mijn verlichting ik begin vroeg in de morgen te werken ben half 3 klaar nu heb ik mijn verlichting 8 uur verdeeld smorgens 2 savonds 6 is dat een goede keuze want ik wil wel er wel van kunnen genieten tot heden gaat het best oké er mee of zou het toch anders moeten graag jullie mening gr dennis
 
Pauzes in de verlichtingduur wordt wel meer toegepast. Het nut zie ik er niet direct van in hoewel het, geloof ik, ook niet echt kwaad kan.
 
Pauzes worden vaker gedaan idd en Dennerle adviseert het zelfs maar weet verder ook het fijne er niet van.
Dacht dat 2 uurtjes te kort was en een lichtduur van minimaal 3 uur het beste was voor of na een pauze.
 
Oké zou ik dan smorgens een uurtje er bij moet plakken en namiddags een uurtje op schuiven?wat zijn daar de voordelen van ?
 
Wat ik zeg,weet niet meer het fijne ervan maar was iets vanwege de planten en hun slaapstand oid.
Denk alleen dat jij er beter aan doet om gewoon het licht in de morgen uit te laten en dan vanaf 14.00 tot 22.00 bv te laten branden.
 
Ik doe het in blokken van 3 en 5,5 uur maar enkel zodat ik het s avonds wat langer aan kan hebben zonder de duur gelijk te verlengen. Ik heb een pauze van 12-14 uur.
 
Ik doe het in blokken van 3 en 5,5 uur maar enkel zodat ik het s avonds wat langer aan kan hebben zonder de duur gelijk te verlengen. Ik heb een pauze van 12-14 uur.
Maar waarom die pauze, John? Als eerder gezegd gebeurd dit wel meer maar wat is het nut? In de natuur komen er toch ook geen pauzes voor? Je zou dus ook een geheel tijd blok kunnen schuiven naar de tijd die jou past? Of mis ik hier wat?
 
Deze pauze word vaak ingevoerd met gebruik van bio Co2 om de concentratie Co2 in de bak weer wat op te voeren, omdat dit veelal wat ontoereikend is.
 
Denk dat het wijzer is om gewoon van 14uu tot 22uu onaf gebroken de planten te belichten wat hier ook al is gezegd.
Je kan een pauze inlasten maar ik ben daar al jaren mee gestopt omdat ik nagenoeg geen verschil ziet in algen vorming, nu kan het zijn dat het in een beplant aquarium zonder Co2 toevoegen wel effectief kan zijn om even in die pauze weer Co2 op te bouwen die de vissen afgeven en daarmee baardalgen weg houd.
Maar bijv in de morgen 2uur belichten en dan 4uur uit en dan weer 6uur aan is geen goede optie, planten starten eerst op in die 2uur en dan stoppen ze weer en vervolgens 4 uur later worden ze weer wakker geschud door licht, denk niet dat dit biologische goed is voor de ontwikkeling van planten.
 
Ik voeg idd easycarbo toe en profito samen vind dit super gaan ik zal dit zeker gaan testen 14-22 lijkt mij best een goed plan
 
Met easycarbo heeft die pauze inderdaad geen nut voor de planten en zou ik ook voor 14:00 - 22:00 gaan. Of misschien zelfs 14:00 - 22:30
 
Mijn klok is ingesteld;)k waneer is dan het beste om toe te voegen welk tijdstip gewoon naar mijn werk?
 
Als je licht om 14uur aan gaat en jij komt in de middag thuis dan kan je 15uu of later gewoon alles toevoegen, planten hebben minstens 1uur nodig om wakker te worden en pas na 4uur belichting zijn planten op hun hoogtepunt aan hun fotosynthese begonnen.
Dus als je rond die periode voeding geeft nemen ze het meten op, ik werk ook op de dag dus hier gaat het licht pas om 14uu aan en meestal ben ik pas rond 17uu thuis en geef dan pas de voeding.
Vissen krijgen al om 15uu hun eerste voeding door een voerautomaat gevuld met granulaat en begin avond geef ik ze diepvries.
En hier gaat dat prima en kan je heel de avond genieten van je aquarium tot 22:00 dan gaat hij bij mijn dimmen met zonsondergang en is om 22:30 uit.
 
Wow super dankje voor deze info heb je de helialux van juwel?in maart moeten mijn lampen weer vervangen worden en ben sterk aan denken over die helialux met controler
 
Terug
Bovenaan