Bellen op het wateroppervlak


amanda27

Well-known member
Lid geworden
27 april 2012
Berichten
1,038
Hallo ben ik weer met een vraag:

Sinds 21 mei staat mijn aquarium in te draaien
Ik heb een aquatlantis elegance led 80 met biobox 2 filter. Ik heb zand als bodem, 2 stukken mopani hout en 2 stukken decoratie.

Planten zijn:
Vallisneria spiralis red
Hygrophila compacta mini
Cryptocoryne becketti

Filteruitstroom staat op het wateroppervlak gericht.

Na het toevoegen van waterpest een aantal dagen geleden, heb ik flink wat bellen op het oppervlak, komt dit door de waterpest? Of hoort dit gewoon bij het proces vh opstarten?

Ik heb er uiteraard nog geen vissen in

Groetjes Amanda
 

Bijlagen

  • IMG-20200530-WA0007.jpeg
    IMG-20200530-WA0007.jpeg
    98.7 KB · Weergaven: 96
Bellenvorming aan het oppervlakte is vaak door een te hoge ammoni(ak/um) waarde en tijdens het opstarten zou dit goed kunnen. Wat voor opstart manier gebruik je?
 
Bellenvorming aan het oppervlakte is vaak door een te hoge ammoni(ak/um) waarde en tijdens het opstarten zou dit goed kunnen. Wat voor opstart manier gebruik je?
Euhm.... hoe bedoel je dat precies?
 
Wat voor manier van opstarten / indraaien gebruik je? Voeg je ammoniak toe bijvoorbeeld of verkruimel je voer? Heb je middelstjes gebruikt die het opstarten zouden versnellen etc?

Indien je de mogelijkheid hebt kun je altijd de ammoniak meten (NH3/4 test) en ik vermoed dat die wat verhoogt is. Dat is opzich niet erg en nodig voor het indraaien, al kan het wel wat alg veroorzaken i.c.m de verlichting.
 
Iets met teveel oppervlaktespanning meende ik.
 
Wat voor manier van opstarten / indraaien gebruik je? Voeg je ammoniak toe bijvoorbeeld of verkruimel je voer? Heb je middelstjes gebruikt die het opstarten zouden versnellen etc?

Indien je de mogelijkheid hebt kun je altijd de ammoniak meten (NH3/4 test) en ik vermoed dat die wat verhoogt is. Dat is opzich niet erg en nodig voor het indraaien, al kan het wel wat alg veroorzaken i.c.m de verlichting.

Oh zo bedoel je ?. Ik verkruimel om de dag een klein beetje voer. Verder heb ik kleibolletjes in de grond voor de hygrophila en de cryptocoryne. Ik voeg 1x Pw sera florena toe vd vallisneria en de waterpest. Verder gebruik ik geen middeltjes om het proces te versnellen. Ik heb nu wel sinds 5 dagen wat schimmel op het mopanihout maar ik las dat dat normaal is. Verder nog geen last van alg. Ik heb het licht 8,5 uur aan per dag, ook niet aan het filter gezeten qua uitspoelen of iets dergelijks. Temp is 24 graden.
 
Wat schimmel op het hout is normaal en dat rekt wel weg en kan geen kwaad verder.
 
Iets met teveel oppervlaktespanning meende ik.
Hoe bedoel je? Dat het filter te hard staat? Als ik hem zachter zet, komt de stroming niet tot aan de andere kant vd bak
 
Even ter illustratie
 

Bijlagen

  • 20200531_162257.jpg
    20200531_162257.jpg
    152.8 KB · Weergaven: 102
Ja dat lijkt mij de eerder geschreven ammoniak. Het voer wat je er in gooit is aan het ontbinden, vormt ammoniak en dat gaat je filter weer verder omzetten. Dat is wat we met het indraaien van een aquarium bedoelen en hoort er bij. Met andere woorden.. Geen zorgen om maken en gaat vanzelf weg.
 
Ja dat lijkt mij de eerder geschreven ammoniak. Het voer wat je er in gooit is aan het ontbinden, vormt ammoniak en dat gaat je filter weer verder omzetten. Dat is wat we met het indraaien van een aquarium bedoelen en hoort er bij. Met andere woorden.. Geen zorgen om maken en gaat vanzelf weg.
Toppie! Zag net met het maken vd foto dat er ook wel een wat olie achtig laagje op het water lijkt te zitten, is dat ook normaal? Planten groeien trouwens als kool!
 
Toppie! Zag net met het maken vd foto dat er ook wel een wat olie achtig laagje op het water lijkt te zitten, is dat ook normaal? Planten groeien trouwens als kool!
Ja hoort er ook bij hoor. Komt ook door processen van bijvoorbeeld het voer dat afbreekt of planten die verslijmen (van emers naar submers gaan). Trekt ook vanzelf weer weg als het goed is :)
 
Ja hoort er ook bij hoor. Komt ook door processen van bijvoorbeeld het voer dat afbreekt of planten die verslijmen (van emers naar submers gaan). Trekt ook vanzelf weer weg als het goed is :)
Oke dank je wel!
 
geduld , niets doen en wachten
komt goed
je bent pas 10 dagen bezig
nog 21 te gaan
 
geduld , niets doen en wachten
komt goed
je bent pas 10 dagen bezig
nog 21 te gaan
Jaja geduld is een schone zaak! 1e grote aquarium dus wil het graag goed doen
 
Toppie! Zag net met het maken vd foto dat er ook wel een wat olie achtig laagje op het water lijkt te zitten, is dat ook normaal? Planten groeien trouwens als kool!
Heet een kaamlaag, googled wat makkelijker :D

Waarom trouwens niet je filter aan de zijkant vh aquarium? Hangt ie een stuk minder in het zicht en zonder het knietje op de uitstroom blijft de richting hetzelfde toch?
 
Heet een kaamlaag, googled wat makkelijker :D

Waarom trouwens niet je filter aan de zijkant vh aquarium? Hangt ie een stuk minder in het zicht en zonder het knietje op de uitstroom blijft de richting hetzelfde toch?
Ja das een goeie vraag ?. Ga ik morgen aanpassen! Denk dat ik die nepsteen eruit ga halen en nog wat hout erin doe met mos, want dat was ik al van plan. Dan ook nog even wat plantjes verplaatsen! Het huisje van octo moet erin blijven, want ja die heeft zoonlief van 6 uitgekozen ?. Blijft zich afvragen waarom er nog geen visjes inzitten want er zit water in toch mama? Tja lastig uitleggen aan een kind van 6 ??
 
Na het indraaien ga ik de 1e bewoners erin doen.

Dit komt erin:

Hara jerdoni
Goerami's (harem)
Nannostamus beckfordi
Blauwe garnalen.

Welke kan ik dan als 1e toevoegen? Ik dacht zelf aan de garnalen?

Ik wil dan iedere keer een week wachten met volgende toe te voegen
 
Garnalen zou kunnen maar die hebben met vissen veel schuillekken nodig dus ik zou de bak dan voorzien van veel planten en wat mos waar ze in kunnen schuilen. Alles wat in de bek van een vis past is in potentie een prooi ;)
 
Garnalen zou kunnen maar die hebben met vissen veel schuillekken nodig dus ik zou de bak dan voorzien van veel planten en wat mos waar ze in kunnen schuilen. Alles wat in de bek van een vis past is in potentie een prooi ;)
Welke gouramis?
ik heb diamantgoeramis bij vuurgarnalen zitten, als ze met genoeg zijn in het begin en genoeg schuilplekken hebben blijft de groep ongeveer stabiel tot een licht toename hier
 
Welke gouramis?
ik heb diamantgoeramis bij vuurgarnalen zitten, als ze met genoeg zijn in het begin en genoeg schuilplekken hebben blijft de groep ongeveer stabiel tot een licht toename hier
Elke vis die een garnaal kan eten zal dit doen. Wat in de bek past wordt vaak opgegeten. Gelukkig kweken vuurgarnalen, als ze eenmaal in de bak een beetje gewend zijn, vaak snel genoeg om de populatie in stand te houden. Dit is echter ook wel afhankelijk van het karakter van je vissen. Heb ze met bijvoorbeeld betta's gehad die er niet naar omkeken, maar heb ook al eens een man die in een paar dagen zo goed als alles uitgeroeid had.
 
Welke gouramis?
ik heb diamantgoeramis bij vuurgarnalen zitten, als ze met genoeg zijn in het begin en genoeg schuilplekken hebben blijft de groep ongeveer stabiel tot een licht toename hier
Trichogaster lalia zat ik aan te denken ?
 
Hou er rekening mee dat dwerggourami s nogal gevoelig zijn voor het Iridovirus en je vaak problemen daarmee hebt. De Honinggourami is er weer niet gevoelig voor.
 
Elke vis die een garnaal kan eten zal dit doen. Wat in de bek past wordt vaak opgegeten. Gelukkig kweken vuurgarnalen, als ze eenmaal in de bak een beetje gewend zijn, vaak snel genoeg om de populatie in stand te houden. Dit is echter ook wel afhankelijk van het karakter van je vissen. Heb ze met bijvoorbeeld betta's gehad die er niet naar omkeken, maar heb ook al eens een man die in een paar dagen zo goed als alles uitgeroeid had.
Ik dacht als ik eerst de garnalen doe, kunnen ze alvast de bak verkennen. Denk als ik ze later toe voeg, de vissen dit aan zien voor voer
 
Heet een kaamlaag, googled wat makkelijker :D

Waarom trouwens niet je filter aan de zijkant vh aquarium? Hangt ie een stuk minder in het zicht en zonder het knietje op de uitstroom blijft de richting hetzelfde toch?

Dit ziet er al een stuk beter uit he ?. Straks nog ff wat plantjes bij halen en mos
 

Bijlagen

  • IMG-20200601-WA0004.jpeg
    IMG-20200601-WA0004.jpeg
    93.9 KB · Weergaven: 80
Zo is het geworden
 

Bijlagen

  • 1591009335679440064561636178312.jpg
    1591009335679440064561636178312.jpg
    94.4 KB · Weergaven: 73

Terug
Bovenaan