Wat is er nieuw

Bellen per minuut

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
In mijn 110 liter (netto) bak zit ik nu op 40 bellen per minuut. Hiermee kleurt de dropchecker al lichtgroen. Hoe kan dit en geeft dit bepaalde risico’s?
Kan dit met het zachte water te maken hebben wat hier uit de kraan komt (3,8 dh)?
Ik ga overigens straks een KH test kopen en heb een digitale PH meter besteld. Deze waarden heb ik nu dus nog niet.
Is GH meten daarnaast ook zinvol?

Met een lage kh heb je minder co2 nodig dan met een hoge kh en dat heeft wel degelijk invloed. Ik moest altijd 75 bellen geven op 125 liter maar ja dat was ook een kh van 9.
Zolang de dc mooi lichtgroen is hoef je je geen zorgen te maken.

Met een lage kh heb je minder co2 nodig dan met een hoge kh en dat heeft wel degelijk invloed. Ik moest altijd 75 bellen geven op 125 liter maar ja dat was ook een kh van 9.
Zolang de dc mooi lichtgroen is hoef je je geen zorgen te maken.
Maar loop je met een te lage KH (onder de 4) niet het risico dat je PH te ver terugzakt? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.

De kh is een buffer maar dan moet je wel een erg lage kh hebben als je daardoor ellende zou kunnen krijgen. KH van zeg maar 4 is niks mis mee hoor en ik heb dat ook een tijdje gehad in de bak omdat ik met osmose werkte destijds.

De kh is een buffer maar dan moet je wel een erg lage kh hebben als je daardoor ellende zou kunnen krijgen. KH van zeg maar 4 is niks mis mee hoor en ik heb dat ook een tijdje gehad in de bak omdat ik met osmose werkte destijds.
Ik heb zojuist het water getest met een druppeltest en zit op 5 KH. Prima dus.
Edit: Op zich wel lekker dat ik met 40 bellen uitkan. Scheelt weer met CO2 fles vullen.

Laatst bewerkt:
Ja dat scheelt inderdaad en ik weet niet wat voor fles je hebt maar een van 2 kilo is vaak nog goedkoper om te vullen ook.

Maar loop je met een te lage KH (onder de 4) niet het risico dat je PH te ver terugzakt? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.
Met een kh van 4 dan is het meer wiebelig dan een hogere kh waarde. De dropchecker meet eigenlijk de ph geen co2, dus als de dropchecker verkleurt weet je dat iets is met de ph is dus je ziet het altijd gelijk.

Ik begrijp eindelijk sinds kort hoe het werkt, co2 is het zuur, ph is het zuur gebonden met water en kh is het zuurbindend vermogen, dus hoe goed de co2 met het water kan binden. Dit klopt toch? Want co2 stijgt naar boven als bellen, het is h2co3 wat er uiteindelijk toe doet

Ja dat scheelt inderdaad en ik weet niet wat voor fles je hebt maar een van 2 kilo is vaak nog goedkoper om te vullen ook.
Heb de 2 kg inderdaad. Ga ik wel een jaar mee doen verwacht ik.

Ja ik deed op de 125 liter en 75 bellen er zo n 6 mnd mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan