Wat is er nieuw

Belletjes aan de oppervlakte

shutnoshut

Active member
Lid geworden
2 augustus 2020
Sinds de start van m'n nieuwe bak voeg ik CO2 toe (3 weken geleden). Ik zit op ongeveer 60 bellen per minuut. De dropchecker is mooi groen. Daarbij heb ik een pH van 7 en een KH van 7, beiden constant. Maar ik zie enorm veel bellen aan de oppervlakte. Zou het kunnen dat de CO2 niet goed oplost? De diffuser zit helemaal onderaan in de bak met helemaal boven een spraybar die iets naar beneden is afgesteld. Zover ik kan zien gaan de belletjes alle kanten op. Zie foto hieronder:

IMG_1378.jpg

De foto is niet heel duidelijk maar het lijkt erop dat je een (flinke) kaamlaag hebt? En dat de (niet opgeloste) co2 niet kan ontsnappen/ontgassen door die kaamlaag.

Je zal wat meer info moeten geven om een juist antwoord te krijgen denk ik.
bijvoorbeeld:

-Hoe groot is de bak?
-Welke diffuser gebruik je?
-Wat voor bodem? Soil of zand/grind?
-Welke vloeistof gebruik je in de dropchecker (25 of 30mg/l?) Heb je een foto (van de kleur)?
-Schakelt je co2 vroeger aan en uit dan de verlichting?
-Hoe hoog is de ph zonder co2?
-...

wat kan helpen is de spraybar zo afstellen dat je iets meer oppervlaktebeweging krijgt en zodoende een kaamlaagje voorkomt ,en dan zullen de belletjes verdwijnen

Waarschijnlijk heb je een dunne kaamlaag op het water.
die belletjes kunnen ook zuurstof zijn die komen namelijk uit je planten omhoog als je co2 toevoegd

die belletjes kunnen ook zuurstof zijn die komen namelijk uit je planten omhoog als je co2 toevoegd
Eh, dat doen ze ook als je geen co2 toevoegt hoor; dat heet fotosynthese - het proces waarbij de plant zuurstof aanmaakt. Toegevoegde co2 is gewoon een kickstarter voor dat proces zogezegd.

@ TS hou er rekening mee dat als je je spraybar aanpast om je kaamlaag verwijdert (of een skimmer inzet), dat je gaswisseling verbetert en er dus ook wat meer co2 aan het wateroppervlak zal ontsnappen. Het co2-gehalte in je bak zelf zal dan dus iets dalen en zul je dus wellicht moeten corrigeren met het aantal bubbels dat je toevoegt.

Nog even de gevraagde specs:

De foto is niet heel duidelijk maar het lijkt erop dat je een (flinke) kaamlaag hebt? En dat de (niet opgeloste) co2 niet kan ontsnappen/ontgassen door die kaamlaag.

Je zal wat meer info moeten geven om een juist antwoord te krijgen denk ik.
bijvoorbeeld:

-Hoe groot is de bak?
-Welke diffuser gebruik je?
-Wat voor bodem? Soil of zand/grind?
-Welke vloeistof gebruik je in de dropchecker (25 of 30mg/l?) Heb je een foto (van de kleur)?
-Schakelt je co2 vroeger aan en uit dan de verlichting?
-Hoe hoog is de ph zonder co2?
-...

- 140 L
- Colombo Diffuser (L)
- Zand
- Onbekend
- 1 uur eerder dan verlichting aan en uit
- nog niet gemeten

Dat zie ik inderdaad ook, de bladeren hangen vol met luchtbellen die richting de oppervlakte gaan. Maar zie ook dat wanneer je het CO2 uitzet een uur later de bellen aan de oppervlakte voor een groot deel weg zijn.

Die kamlaag, kan die kwaad?

Dat zie ik inderdaad ook, de bladeren hangen vol met luchtbellen die richting de oppervlakte gaan. Maar zie ook dat wanneer je het CO2 uitzet een uur later de bellen aan de oppervlakte voor een groot deel weg zijn.

Die kamlaag, kan die kwaad?

De belletjes aan je planten geven aan dat ze assimileren. De koolstofdioxide wordt omgezet in zuurstof en glucose. Op zich kan een dunne kaamlaag niet zoveel kwaad. Moet echter ook weer niet te dik worden. Beter is het om te zorgen dat de laag niet ontstaat. Dat doe je onder meer door je bak goed te onderhouden. Zorg ervoor dat je losse bladeren verwijderd zodat er geen rotting is. Bemest je planten voldoende, ook CO2. Er mogen in geen geval tekorten optreden. Je filter moet goed in orde zijn zodat hij z'n werk op een juiste manier kan doen.

De belletjes aan je planten geven aan dat ze assimileren. De koolstofdioxide wordt omgezet in zuurstof en glucose. Op zich kan een dunne kaamlaag niet zoveel kwaad. Moet echter ook weer niet te dik worden. Beter is het om te zorgen dat de laag niet ontstaat. Dat doe je onder meer door je bak goed te onderhouden. Zorg ervoor dat je losse bladeren verwijderd zodat er geen rotting is. Bemest je planten voldoende, ook CO2. Er mogen in geen geval tekorten optreden. Je filter moet goed in orde zijn zodat hij z'n werk op een juiste manier kan doen.

Dit zou zomaar eens te maken kunnen hebben dat het filter nog maar 22 dagen draait. Daarbij heb ik veel planten uit een oud aquarium overgezet waarbij wat wortels boven het oppervlak gebleven zijn. Waarschijnlijk komt het daardoor, omdat die wortels gaan afsterven.

Voor de rest draait de bak eigenlijk prima. Planten groeien flink, voldoende CO2 en de vissen hoor ik ook niet klagen.
Zou ik die kamlaag bijvoorbeeld ook kunnen openbreken en op te lossen dmv beluchting?

Dit zou zomaar eens te maken kunnen hebben dat het filter nog maar 22 dagen draait. Daarbij heb ik veel planten uit een oud aquarium overgezet waarbij wat wortels boven het oppervlak gebleven zijn. Waarschijnlijk komt het daardoor, omdat die wortels gaan afsterven.

Voor de rest draait de bak eigenlijk prima. Planten groeien flink, voldoende CO2 en de vissen hoor ik ook niet klagen.
Zou ik die kamlaag bijvoorbeeld ook kunnen openbreken en op te lossen dmv beluchting?
Nee, daarvoor gebruik je een skimmer. Die je bijvoorbeeld ook zelf kan maken. Met een petfles en wat watten en een luchtpompje. Google er maar eens op. (Youtube) Voorbeelden zat!

Eh, dat doen ze ook als je geen co2 toevoegt hoor; dat heet fotosynthese - het proces waarbij de plant zuurstof aanmaakt. Toegevoegde co2 is gewoon een kickstarter voor dat proces zogezegd.

Dat weet ik maar bij mij is dat proces veel effectiever als er co2 wordt toegevoegd
zonder co2 zie ik bijna nooit belletjes opstijgen van de planten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan