Wat is er nieuw

Beluchten i.c.m. Co2 - Zin en onzin

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,700
Locatie
Groningen
Overdag voeg ik Co2 toe aan mijn bak, 's nachts zou ik een luchtpompje met steentje in kunnen programmeren om op die manier het "overschot" aan Co2 te verwijderen.

Wat is hier de zin of onzin van ?

Er is ook al eens aan mij geopperd om de lilypipe 's avonds hoger in de bak te zetten om op die manier mijn bak te beluchten, maar mij kennende vergeet ik dat 8 van de 10 keer. Daarom heb ik liever een "automatische" oplossing, mits het zinvol is natuurlijk.
 
heb je de indruk dat je in de nacht met overschot co2 zit?
 
Ik denk dat als je gewoon de co2 uitschakeld zoals iedereen doet zodra de lichten uitgaat dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Wat ook kan gebeuren als jij snachts het co2 eruit wil halen is dat de ph erg gaat schommelen en dat vinden de vissen niet fijn. Ook kan deze schommeling weer een oorzaak zijn voor algen, sommige algen ontstaan door geen stabiele Ph. Ook verspil je weer veel co2 als jij het snachts eruit gaat halen want dan moet die in de middag weer de heledag weer aanstaan, ook is het dan weer lastiger om je co2 op de gewenste waarde te krijgen.
ik werk zelf met een Ph controller, ik stel hem in op mijn gewenste Ph en dan heb ik soms dat die snachts wel eens even aangaat om het op pijl te houden. Maar ik zou zelf niet het co2 snachts verwijderen, zolang jouw vissen niet aan de oppervlakte aan het puffen zijn moet alles goedgaan naar mijn gevoel.
 
Als tijdens de nacht de toevoer van co2 doorgaat dan kun je deze toch uitschakelen met een tijdklok?? Zo doe ik dat ook namelijk.
 
jessicapilon zei:
Als tijdens de nacht de toevoer van co2 doorgaat dan kun je deze toch uitschakelen met een tijdklok?? Zo doe ik dat ook namelijk.

Ik heb er ook een magneetventiel tussen zitten hoor.

benlj zei:
heb je de indruk dat je in de nacht met overschot co2 zit?

Nee, maar ik heb wel de indruk dat mijn plantengroei wat stagneert terwijl er voor de rest (waardes/toevoegingen) niks veranderd is.
 
Maar dan gaat hij dus tijdens de nacht uit als je een tijdklok gebruikt en kan de co2 niet oplopen.
Je krijgt namelijk dat de co2 wordt verdreven tijdens de nacht met een steentje waardoor de ph s morgens flink hoger zal zijn en je wellicht schommelingen in de co2 waarde gaat krijgen en dat kan weer algen geven. Ik zou dus oppassen dat je niet te grote schommelingen gaat krijgen in de ph.

Zelf zou ik dus daarom geen steentje gaan gebruiken.
 
Als het wateroppervlak lichtjes beweegt, als je eroverheen kijkt. Dan is er voldoende gasuitwisseling.
Niet teveel, zodat CO2 in oplossing blijft. Maar voldoende om 's nachts de zuurstof te garanderen.

Als bij mij het licht uitgaat, zitten mijn planten nog vol met belletjes zuurstof. Deze belletjes verdwijnen gedurende nacht. Lost op in het water, of wordt door de plant verbruikt.

Mijn CO2 gaat 2 uur van tevoren uit. Licht gaat in die 2 uur van 100% naar 0%.
 
Overdag produceren de planten zuurstof en nemen Co2 op, in de avond verbruiken de planten zuurstof en geven Co2 af, dus het is geen vreemd idee om de planten zuurstof te geven wanneer deze dit nodig hebben, ook al is het alleen maar door de extra werveling in het water waardoor zuurstof uit de lucht word onttrokken.
 
Gezien de reacties zal ik het inderdaad uit mijn hoofd zetten.

Gevalletje "If it aint broken, dont try to fix it"

Misschien stagneert de plantengroei wel wat omdat deze (ADA) bodem natuurlijk al meer dan een half jaar dienst doet
 
TonHageraats zei:
Overdag produceren de planten zuurstof en nemen Co2 op, in de avond verbruiken de planten zuurstof en geven Co2 af, dus het is geen vreemd idee om de planten zuurstof te geven wanneer deze dit nodig hebben, ook al is het alleen maar door de extra werveling in het water waardoor zuurstof uit de lucht word onttrokken.

Dat was inderdaad ook mijn gedachtegang.
Hoeveelheid zuurstof wordt in deze bak wel "gegarandeerd" door een oxidator trouwens.
 
jessicapilon zei:
Maar dan gaat hij dus tijdens de nacht uit als je een tijdklok gebruikt en kan de co2 niet oplopen.
Je krijgt namelijk dat de co2 wordt verdreven tijdens de nacht met een steentje waardoor de ph s morgens flink hoger zal zijn en je wellicht schommelingen in de co2 waarde gaat krijgen en dat kan weer algen geven. Ik zou dus oppassen dat je niet te grote schommelingen gaat krijgen in de ph.

Zelf zou ik dus daarom geen steentje gaan gebruiken.

pH moet eigenlijk niet teveel schommelen. En zeker niet meer dat een hele pH eenheid.
1 pH eenheid is 10x zuurder!!

Als ik naar mijn CO2 checker kijk is deze eigenlijk altijd lichtgroen. Zowel in de ochtend als de avond.
Ik heb wel de 20 mg/l CO2 versie. Niet de gebruikelijke 30 mg/l.
 
Dan zal de oxidator de waarden op pijl houden en is extra zuurstof niet echt nodig denk ik. :juggle:

Hier nog even een Poll van een tijdje geleden.
 
Niwla zei:
Dat was inderdaad ook mijn gedachtegang.
Hoeveelheid zuurstof wordt in deze bak wel "gegarandeerd" door een oxidator trouwens.

Voordeel van een oxidator. Zuurstof blijft op pijl. En de CO2 wordt niet verdreven, door overmatige waterbeweging.

Aangezien je deze al gebruikt.
Snap ik eigenlijk de allereerste vraag niet. Wel of geen bruissteen. :S
 
TonHageraats zei:
Hier nog even een Poll van een tijdje geleden.

Dank je! Zal dat topic ook nog even doorlezen.

biljoenblik zei:
Voordeel van een oxidator. Zuurstof blijft op pijl. En de CO2 wordt niet verdreven, door overmatige waterbeweging.

Aangezien je deze al gebruikt.
Snap ik eigenlijk de allereerste vraag niet. Wel of geen bruissteen. :S

Het zal mijn gedachtekronkel geweest zijn dat het goed zou zijn met die bruissteen het Co2 snachts te verwijderen en dit de plantengroei misschien ten goede zou komen.
 
Ik vraag me met een oxidator af hoeveel zuurstof die in je bak brengt en denk dat dit van de waterwaarden af zal hangen. Misschien kan Marcel dat toelichten :S 😉.
De ene keer is hij namelijk sneller op dan de andere keer.
 
jessicapilon zei:
Ik vraag me met een oxidator af hoeveel zuurstof die in je bak brengt en denk dat dit van de waterwaarden af zal hangen. Misschien kan Marcel dat toelichten :S 😉.
De ene keer is hij namelijk sneller op dan de andere keer.

Klopt! dat is hier ook zo! Volgens mij loopt het proces sowieso sneller als de watertemperatuur hoger is, wat de laatste tijd natuurlijk wel eens voorgekomen is. Dus dan moet je ook eerder weer vullen.
 
Even een stukje van een website...

Oxydator medium (D)
De medium oxydator (D) van s�chting is geschikt voor aquariua tot 100liter. Deze oxydator zorgt er voor dat het aquarium wordt voorzien van pure zuurstof. Dit werkt onder de volgende reactie :
2H2O2 -----> 2H2O + O2

Deze reactie is volledig geluidsloos. Ook zorgt de reactie van de oxydator er niet voor dat CO2 uit het aquarium verdreven wordt. Doordat deze zuurstof puur is en vrij komt onder water, verpreid de zuurstof gemakkelijk en snel door het hele aquarium. Dit feit maakt de s�chting oxydator tot een uitstekend biologisch filter. De s�chting oxydator zet afvalstoffen om naar bruikbare stoffen onder de volgende reactie :
NH4+ + 2O2 -----> NO3- + H2O + 2H+

NH4+ zijn de uitscheidingsproducten van dieren, en NO3- is nitraat, die opgenomen kan worden door aquariumplanten.
Pure zuurstof verhoogt de redoxpotentiaal (het oxiderend vermogen) van uw aquarium en is zeer effectief tegen algen. Ook garnalen hebben hier baat bij, en zullen beter gaan kweken.

Werkingsduur
De operationele tijd hangt af van de watertemperatuur, concentratie oxidator oplossing en het aantal katalisatoren. Bij een hogere temperatuur, is de werkingsduur korter
 
Ik weet dat deze dingen regelmatig worden gebruikt, ook door garnalenhouders, maar op de 1 of andere manier zit het me niet lekker een apparaat + vloeistof te gebruiken bij mijn kwetsbare garnalen waarvan ik niet begrijp hoe het functioneert, zal alleen een biochemicus snappen waarschijnlijk 😉
 
Niwla zei:
biljoenblik zei:
Voordeel van een oxidator. Zuurstof blijft op pijl. En de CO2 wordt niet verdreven, door overmatige waterbeweging.

Aangezien je deze al gebruikt.
Snap ik eigenlijk de allereerste vraag niet. Wel of geen bruissteen. :S

Het zal mijn gedachtekronkel geweest zijn dat het goed zou zijn met die bruissteen het Co2 snachts te verwijderen en dit de plantengroei misschien ten goede zou komen.
Vind ik geen gekke gedachtekronkel.. vanuit de (al dan niet terechte) gedachte dat het geborrel van een luchtpomp in de nacht wat co2 zal verdrijven, en dus een te grote co2-schommel dag/nacht wordt voorkomen?
 
kellemes zei:
Ik weet dat deze dingen regelmatig worden gebruikt, ook door garnalenhouders, maar op de 1 of andere manier zit het me niet lekker een apparaat + vloeistof te gebruiken bij mijn kwetsbare garnalen waarvan ik niet begrijp hoe het functioneert, zal alleen een biochemicus snappen waarschijnlijk 😉

Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen (iets met bel horen luiden maar niet weten waar de klepen hangt):

De vloeistof in de oxidator is waterstofperoxide en is volgens mij (nu leg ik mn kop op het hakblok ;-) ) niet schadelijk. Ik heb zelfs video's op youtube gezien van iemand die met een plantenspuit gevuld met waterstofperoxide zijn planten en stromingspomp in zijn gedeeltelijk afgehevelde bak rechtstreeks bespoot tegen de alg.

Edit: Onder andere dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=geFDaOhCphA
 
TonHageraats zei:
Even een stukje van een website...

Oxydator medium (D)
De medium oxydator (D) van s�chting is geschikt voor aquariua tot 100liter. Deze oxydator zorgt er voor dat het aquarium wordt voorzien van pure zuurstof. Dit werkt onder de volgende reactie :
2H2O2 -----> 2H2O + O2

Deze reactie is volledig geluidsloos. Ook zorgt de reactie van de oxydator er niet voor dat CO2 uit het aquarium verdreven wordt. Doordat deze zuurstof puur is en vrij komt onder water, verpreid de zuurstof gemakkelijk en snel door het hele aquarium. Dit feit maakt de s�chting oxydator tot een uitstekend biologisch filter. De s�chting oxydator zet afvalstoffen om naar bruikbare stoffen onder de volgende reactie :
NH4+ + 2O2 -----> NO3- + H2O + 2H+

NH4+ zijn de uitscheidingsproducten van dieren, en NO3- is nitraat, die opgenomen kan worden door aquariumplanten.
Pure zuurstof verhoogt de redoxpotentiaal (het oxiderend vermogen) van uw aquarium en is zeer effectief tegen algen. Ook garnalen hebben hier baat bij, en zullen beter gaan kweken.




Werkingsduur
De operationele tijd hangt af van de watertemperatuur, concentratie oxidator oplossing en het aantal katalisatoren. Bij een hogere temperatuur, is de werkingsduur korter

Maar wanneer stopt het met het toevoegen van zuurstof of gaat dat op een zelfde frequentie door bij een gelijke temp??
Of is er een bepaald punt waar er geen of minder zuurstof wordt afgegeven?
 
Ik las vandaag nog ergens in een topic, dat een lid hier hetzelfde had gedaan met de waterstofperoxide als stootkuur tegen algen.
 
kellemes zei:
Vind ik geen gekke gedachtekronkel.. vanuit de (al dan niet terechte) gedachte dat het geborrel van een luchtpomp in de nacht wat co2 zal verdrijven, en dus een te grote co2-schommel dag/nacht wordt voorkomen?

Gelukkig! Ik lees ook in het topic van de eerder gelinkte poll ook dat er meer mensen zijn die op dit spoor zitten.
 
Niwla zei:
kellemes zei:
Ik weet dat deze dingen regelmatig worden gebruikt, ook door garnalenhouders, maar op de 1 of andere manier zit het me niet lekker een apparaat + vloeistof te gebruiken bij mijn kwetsbare garnalen waarvan ik niet begrijp hoe het functioneert, zal alleen een biochemicus snappen waarschijnlijk 😉

Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen (iets met bel horen luiden maar niet weten waar de klepen hangt):

De vloeistof in de oxidator is waterstofperoxide en is volgens mij (nu leg ik mn kop op het hakblok ;-) ) niet schadelijk. Ik heb zelfs video's op youtube gezien van iemand die met een plantenspuit gevuld met waterstofperoxide zijn planten en stromingspomp in zijn gedeeltelijk afgehevelde bak rechtstreeks bespoot tegen de alg.

Edit: Onder andere dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=geFDaOhCphA

Dat is helemaal juist maar en veel te hoge dosering zal wel degelijk schadelijk zijn denk ik. Ik ben bang dat er geen garnaal meer in leven is wanneer je het hele flesje om zou keren of zou laten vallen. Men gebruikt het ook om haren te bleken meende ik 🙁.
Maar bij juist gebruik is het helemaal veilig en ik gebruik ze dan ook in alle bakjes met garnalen. teveel erin doen kan niet omdat het in een flesje zit en het steentje verder hetr werk doet met de vloeistof.
Maar goed, dat is bij alles zo denk ik want als je een fles met 1 liter carbo in een bak van 60 liter laat vallen dan zal dat vast ook gevolgen hebben 😉.
 
TonHageraats zei:
Ik las vandaag nog ergens in een topic, dat een lid hier hetzelfde had gedaan met de waterstofperoxide als stootkuur tegen algen.

Klopt en daar heeft lid Catweazle een leuk stuk over geschreven met uitleg. Het werkt ook prima tegen algen, mits je het goed gebruikt.
 
TonHageraats zei:
Ik las vandaag nog ergens in een topic, dat een lid hier hetzelfde had gedaan met de waterstofperoxide als stootkuur tegen algen.

Precies! Ik had later in mijn bericht deze link nog toegevoegd van iemand die dat ook zo doet (al is het natuurlijk symptoombestrijding) :

https://www.youtube.com/watch?v=geFDaOhCphA
 
jessicapilon zei:
Men gebruikt het ook om haren te bleken meende ik 🙁.

Ik heb altijd al white pearl garnalen willen hebben :juggle:
 
Als je bij je TB een flinke schuit doet Alwin dan heb je die misschien wel sneller dan je denkt 😀 😉.
 
Waterstof peroxide is een krachtig oxidatie middel. Zo krachtig dat het je haren kan bleken.
Maar alles is relatief. De oplossingen welke in de aquaristiek worden gebruikt zijn dan ook wel veilig.
Theorethisch is het zo, dat als de correcte oxydator wordt toegepast.
Dus niet de grootste in een nano bakje, want dan hoef ik hem niet zo vaak te vullen.
Dan kan het geen kwaad als de inhoud van het ding rechtstreeks in het water komt.

Waterstofperoxide kan zeer nuttig zijn, bij de afbraak (reductie) van allerhande onrganisch afval.

Dat het apparaat de ene keer sneller op is dan andere heeft 2 of meer oorzaken.
1 de temperatuur. De katalytische reactie verloopt sneller bij een hogere temperatuur.
2 De vloeistof wordt deels in het flesje omgezet naar zuurstof, zodoende drukt de zuurstof de vloeistof naar buiten, richting de katalytische houder. Echter bij erg wisselvallig weer. Dus hoge en lage druk gebieden. Dan ontstaat er ook druk verschil, en zal de vloeistof eerder uit het flesje gedrukt worden.

De pure zuurstof lost ook veel beter op in het water.

Terwijl een luchtpomp het niet moet hebben van de oplosbaarheid van zuurstof in water, maar juist van de oppervlakte beweging en de opwellende stroming boven zo'n bruissteen.
 
Duidelijke uitleg Marcel! Dank! :thumbs:
 
biljoenblik zei:
Waterstof peroxide is een krachtig oxidatie middel. Zo krachtig dat het je haren kan bleken.
Maar alles is relatief. De oplossingen welke in de aquaristiek worden gebruikt zijn dan ook wel veilig.
Theorethisch is het zo, dat als de correcte oxydator wordt toegepast.
Dus niet de grootste in een nano bakje, want dan hoef ik hem niet zo vaak te vullen.
Dan kan het geen kwaad als de inhoud van het ding rechtstreeks in het water komt.

Waterstofperoxide kan zeer nuttig zijn, bij de afbraak (reductie) van allerhande onrganisch afval.

Dat het apparaat de ene keer sneller op is dan andere heeft 2 of meer oorzaken.
1 de temperatuur. De katalytische reactie verloopt sneller bij een hogere temperatuur.
2 De vloeistof wordt deels in het flesje omgezet naar zuurstof, zodoende drukt de zuurstof de vloeistof naar buiten, richting de katalytische houder. Echter bij erg wisselvallig weer. Dus hoge en lage druk gebieden. Dan ontstaat er ook druk verschil, en zal de vloeistof eerder uit het flesje gedrukt worden.

De pure zuurstof lost ook veel beter op in het water.

Terwijl een luchtpomp het niet moet hebben van de oplosbaarheid van zuurstof in water, maar juist van de oppervlakte beweging en de opwellende stroming boven zo'n bruissteen.

Dus als bij Alwin en mij, als voorbeeld maar even genomen, de temp precies gelijk is en we vullen de flesjes even vol dan zouden ze ook tegelijk zo n beetje leeg moeten zijn begrijp ik. De waterwaarden hebben daar dan verder geen invloed op? De katalytische reactie zal dan bij ons beiden gelijk zijn als ik het goed begrijp?
 
Volgens mij wel, want het is de catalist die in het flesje zit, die ervoor zorgt hoeveel waterstof peroxide er uit het flesje geduwd wordt. Dus hoeveel zuurstof er geproduceerd wordt.

Nadeel van dit topic. Nu wil ik ook zo'n ding gaan proberen in mijn nano bakje. :S

Wie gebruikt zo'n ding? En welke sterkte vulling doen jullie erin?
 
biljoenblik zei:
Volgens mij wel, want het is de catalist die in het flesje zit, die ervoor zorgt hoeveel waterstof peroxide er uit het flesje geduwd wordt. Dus hoeveel zuurstof er geproduceerd wordt.

Nadeel van dit topic. Nu wil ik ook zo'n ding gaan proberen in mijn nano bakje. :S

Wie gebruikt zo'n ding? En welke sterkte vulling doen jullie erin?

Precies, afhankelijk van de inhoud van de bak moet je 1 of 2 steentjes in het glaasje doen.

Ik heb er 3 in gebruik. De mini-variant. En vul ze bij met 6%-vloeistof

Edit: ik exact hetzelfde als John dus
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan