Wat is er nieuw

Beluchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rodelotus
  • Startdatum Startdatum
R

Rodelotus

Guest
Hoi beste lezers. ik heb sinds vandaag een luchtpompje gekocht.. omdat ik Co2 gebruik wil ik snachts gaan beluchten.

Maar hoelang moet ik beluchten ?

Moet dit de hele nacht een deel of een paar uur ?

Ik heb een Rio125 en een Eheim 100 luchtpompje.

Alvast bedankt voor het meedenken.

In principe niet nodig. De co2 die je overdag toevoegt wordt omgezet door de planten in zuurstof.
Dus het water zal voldoende zuurstof bevatten.
Als het donker is doen de planten het andersom, maar dit is niet noemenswaardig.

Mits je overdag niet extreem veel co2 doseert, heb je ook geen echt overschot. Dus ook 's nachts geen problemen.

Tevens ga je door te beluchten veel co2 uitdrijven, wat je aan het begin weer extra moet toevoegen. Dit geeft pH schommelingen.

Als uw vissen gewoon 's ochtends actief rondzwemmen, en niet aan het oppervlak hangen, dan is er niets om u zorgen over te maken.

Een paar vissen zwemmen wel aan de.oppervlakte overdag. ik gebruik een diffuser en spuitbus voor co2 dus ik kan ook niet heel precies doseren.

Ik belicht 8 uur per dag met een tussenpozen van 4 uur. En in die tussenpoze een test gedaan met de beluchting en na de beluchting van ca 1.5 uur zwommen de vissen niet meer boven aan de oppervlakte.
Ik denk dus dat het aan de hoeveelheid co2 ligt dat de vissen boven zwemmen. Maar hoe kan ik dat doseren met een diffuser en een spuitbus. of moet ik aan een ander co2 systeem gaan denken die precies in te stellen is.

gewoon minder Co2 toevoegen is een veel goedkopere oplossing.
wat meer info over je bakje zou welkom zijn. Hoeveel en welke vissen zwemmen er in? Welke planten heb je? post eens een foto van je aquarium.
een mooi aquarium draait helemaal om de balans, die zal je zelf moeten zoeken. om er nu overdag een Co2 installatie aan te hangen om dan 's nachts te beluchten lijkt me niet de oplossing, wat gaat dan het volgende zijn? "Dat is een straatje zonder eind" zoals we dat hier zeggen.

Bij een spuitbus, heb je toch een koker in het aquarium. Welke je vult met CO2, en dan lost dit geleidelijk op in het water.
Eigenlijk kun je met zo'n systeem nouwelijks overdoseren.
Je vult de koker 1x per dag.

Als je met CO2 gaat werken, zou ik zeker een CO2 indicator aanraden. Hier kunnje heel makkelijk zien of je voldoende of teveel CO2 in de bak hebt.

Dan kun je CO2 ook uitsluiten als oorzaak.

Bijlzalmen zwemmen aan het oppervlak, dat hoort bij de vis. Maar ook andere vissen zwemmen wel eens aan de opppervlakte.
Maar als ze stilletjes aan het oppervlakte hangen en druk happen en de kieuwen bewegen snel, dan is er wel een probleem.
Wat zeer zeker uitgezocht moet worden.

In luchtpompje kan dan helpen, maar is symptoom bestrijding. De echte oorzaak moet gevonden worden.

Zoals Marcel al aangeeft zo ik ook een continutest aanschaffen zodat je er zicht op hebt.

20161103_081521.jpg
20161102_082902.jpg

Dit zin de.foto's van mijn bakkie.. planten groeien prima tot snel. wel zijn het jonge planten . ik heb ze 3 weken geleden geplant.(het andere spul wat erin zat was al aardig oud dus heb ik mijn bakkie opnieuw bepland). daarom snap ik niet dat ik nu ineens last hebt van happende vissen omdat ik daarvoor geen last had. pas na het toevoegen van co2 , ook 3 weken geleden gingen ze happen naar lucht.
Welke vissen weet ik de naam niet van. maar op de foto's zie je ze zwemmen. het aantal is misschien 15 stuks.
ik zie ook regelmatig luchtbelletjes op de bladeren van de planten en soms komen er heel veel belletjes uit de planten.
Dus mijn idee is dat er wel genoeg zuurstof overdag in de bak zit.

Het zijn vooral de Gondeltjes die boven aan de oppervlakte zwemmen. En als het ware dansen ze met hun bek aan het oppervlakte . ziet er echt uit als happen naar lucht.
De rest van mijn vissen zwemmen af en toe naar boven voor wat lucht. wat mij normaal lijkt.

20161103_081454.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar kan ik die vinden?

Hieronder staan er een aantal, kun je bijna in iedere aquazaak wel kopen.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?CO2-LANGETERMIJNTEST=&categoryID=801&laatallemerkenzien=1

Ik zou de java varen wel uit het grind halen. En op de steen binden, of op een stukje kienhout.

Voor de rest een mooi aquarium.

Als je planten belletjes maken, is er zeker voldoende zuurstof.
Gondels happen af en toe wel naar lucht, maar niet constant.

Ik denk dat je met gondels de corydoras bedoeld?
Die horen zeker niet aan het oppervlak te blijven zwemmen/luchthappen.

Ik denk dat je met gondels de corydoras bedoeld?
Die horen zeker niet aan het oppervlak te blijven zwemmen/luchthappen.

Wat mij wel opvalt is dat in de tijd dat het licht uit is. de vissen rustig op de bodem liggen of normaal zwemmen.

Ik belicht 8 uur met tussenpoze van 4 uur

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan