Bemesting en dosering.


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,339
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Hallo allemaal.

Zoals sommigen van jullie zullen weten heb ik een plantenbak waarin tot nu toe bemest werd met producten van ons medelid, Backplay.
Hij blijkt onbereikbaar dus heb ik nu, gezien sommige reacties op dit forum, gekozen voor producten van Aquariumbemesting.nl.
Het gaat om zelf te mengen poeders, Kaliumfosfaat, Kaliumnitraat en CSM+B sporenelementen. Ferro heb ik nog genoeg van Backplay.
Mijn vraag:
Uitgaande van de aanbevolen mengverhouding wat zijn jullie ervaringen v.w.b. de dosering? Moet er b.v. voor een ruim beplantte bak meer aangehouden worden en wat raden jullie aan; hoeveel meer?
Of menen jullie, weer op basis van ervaring, dat de mengverhouding ook aangepast zal moeten worden?
Mijn doseringen zullen dagelijks, automatisch via de eigenbouw doseerder, zijn.
Voor zoveel mogelijk ervaringen zou ik dankbaar zijn!
 
Zelf heb je voldoende ervaring in dit soort zaken, ik zou beginnen met de standaard aanbevolen dosering en meten wat je bak hier op doet, elke is anders zoals je weet.
 
Ik zou eens gaan meten hoeveel je wekelijkse verbruik is en daar de toevoeging op af gaan stemmen Ben.
 
Ik snap Ben ergens wel.

Voor nitraat en fosfaat, geen probleem. Dit valt te berekenen en zelf te meten.

De sporen daarentegen. Dat is heel lastig verhaal. Iedere leverancier zegt immers. Mijn sporen zijn compleet.

Echter de verhoudingen zijn compleet anders.

Het enige wat met regelmaat wordt gemeten is ijzer. Dit zou dan tevens een maat zijn voor de overige elementen.

Echter, ga je ijzer apart doseren. Tja dan weet je het helemaal niet meer.

Dus de sporen zullen echt opnieuw uitgevonden moeten worden. Wat voor jou het beste werkt.

Hou alle waardes zoveel mogelijk hetzelfde. En gebruik de csm+b als enige variabele, als je planten afwijkingen gaan vertonen.
 
Je kent mijn Fusion wel, redelijk wat makkelijke planten, staat best erg vol, maar ik gebruik geen CO2.
De 1 ml/50 liter CSM+B waren hier duidelijk te weinig, te zien aan de Hygrophila polysperma.
 
Dank voor jullie reacties.
Inderdaad heb ik natuurlijk wel wat ervaring met bemesting. Maar het probleem is dat er behoorlijke verschillen kunnen zijn in de verhoudingen zoals die bij diverse producenten worden toegepast. Bovendien is wat een producent aangeeft vaak een mooie voorstelling van de werkelijkheid. Als voorbeeld noem ik de flessen die ik meekreeg op het Vivarium. Hetgeen aangegeven was op de flessen bleek, althans bij mij, totaal niet te kloppen met de werkelijkheid. Mijn planten zagen er slechter uit en metingen, hetgeen je kan meten, wezen dat ook uit. Vandaar mijn vraag over de ervaringen met deze producten.
 
Hallo allemaal.

Zoals sommigen van jullie zullen weten heb ik een plantenbak waarin tot nu toe bemest werd met producten van ons medelid, Backplay.
Hij blijkt onbereikbaar dus heb ik nu, gezien sommige reacties op dit forum, gekozen voor producten van Aquariumbemesting.nl.
Het gaat om zelf te mengen poeders, Kaliumfosfaat, Kaliumnitraat en CSM+B sporenelementen. Ferro heb ik nog genoeg van Backplay.
Mijn vraag:
Uitgaande van de aanbevolen mengverhouding wat zijn jullie ervaringen v.w.b. de dosering? Moet er b.v. voor een ruim beplantte bak meer aangehouden worden en wat raden jullie aan; hoeveel meer?
Of menen jullie, weer op basis van ervaring, dat de mengverhouding ook aangepast zal moeten worden?
Mijn doseringen zullen dagelijks, automatisch via de eigenbouw doseerder, zijn.
Voor zoveel mogelijk ervaringen zou ik dankbaar zijn!

Ik had ongeveer twee maanden terug hetzelfde probleem. Bijna identiek hetzelfde zelfs want ik had ook nog genoeg ferro van Backplay in voorraad! ;)
Omdat ik zeer tevreden was met deze voeding had ik ook wat stress door de gedwongen omschakeling dus ik herken je situatie.

Ook ik heb gekozen voor poeders van aquariumbemesting.nl. Enige verschil is dat ik ook nog K2SO4 heb gekocht om de K apart te sturen.
En dat ik nu en dan wat MgSO4.7H2O (epsom salt) in poedervorm toevoeg voor wat extra magnesium... :rolleyes:

Ik had nog een kleine hoeveelheid voeding (nitraat en micro, enkel de fosfaat was compleet op) van Backplay maar heb toch besloten om alles (behalve het ijzer want daar heb ik nog vrij veel van) in één keer te veranderen.
Met achterliggend idee dat de planten zich dan maar één keer moeten aanpassen aan eventuele wijzigingen.
De meeste oplossingen heb ik (apart) aangemaakt met behulp van de Rotala Nutriënt calculator (=aanrader!).
De micro-oplossing heb ik aangemaakt volgens de bijsluiter.

In mijn plantenbak (140l netto, vrij veel planten---- link 'kind of blue' met meer info staat in mijn handtekening) doseer ik dagelijks. Van de micro-oplossing zou ik in mijn bak 0,8ml per dag moeten toevoegen volgens de bijsluiter maar ik voeg sinds de start dagelijks 1,1ml (tot 1,2ml) toe. (Better safe than sorry-gewijs ;))
Voor de overige voeding stuur ik naar de waardes die ik wil, met oplossingen aangemaakt via de calculator.

Ik moet zeggen dat ik echt geen merkbare veranderingen in groei heb gezien. (En ik was natuurlijk extra aandachtig tijdens de eerste weken).
Eigenlijk draait mijn bak zelfs opvallend stabiel de laatste maanden (maar dat is eerder door een combinatie van maatregelen).

Samenvattend: de omschakeling was enigszins met tegenzin, ik was zoals gezegd zeer tevreden van (en vertrouwd met) de voeding van Backplay, maar nood breekt wet! Ook al was het onvrijwillig en met terughoudendheid moet ik zeggen dat het zeer vlot verlopen is, quasi onmerkbaar zelfs!
Maak je niet teveel zorgen zou ik zeggen. Extra opletten tijdens de overgangsperiode blijft natuurlijk een must (maar dat weet je ongetwijfeld wel ;))
 

Terug
Bovenaan