Bemesting, houdbaarheids datum


V

VVNiels

Guest
Hallo,

Ik ben een nieuwe bak aan het klaarmaken. Na hier en daar al heel veel gelezen te hebben over welk materiaal etc aan te schaffen, denk ik alles in huis te hebben om binnenkort achter plantjes te gaan.

De bak heeft een inhoud van 350l. Wil er graag veel planten in. Heb voordien al enkele kleine (nano) bakjes gehad, maar hier groeiden de planten niet goed in. Dus deze keer wil ik kosten nog moeite sparen, zodat ik een echt mooie bak krijg.

Hiervoor heb ik onder andere aangeschaft :
* Co2 set met externe atomizer en 2kg fles
* uv lamp
* 2 led strips (=105w, ingebouwd in de kap)

Nu wil ik de ei methode gaan gebruiken, aangezien ik vermoed hier het meeste succes mee te behalen. En wil mijn producten gaan bestellen bij aquariumbemesting.nl

Iemand ervaring met deze website? Indien ik mijn producten zelf wil gaan mengen (wil ze kopen in poedervorm), hoelang is deze oplossing houdbaar ongeveer? Op hun website kan je een week schema genereren die je zegt wat en hoeveel je moet doseren. Indien ik mij hier aan houd en zorg dat mijn co2 stabiel is, heb ik dan verder nog iets nodig van bemesting?

Alvast bedankt,
Niels
 
Aquariumbemesting is een goede firma, wordt alleen lof over gesproken.
Het aangemaakte kan je lang genoeg bewaren en de droge stoffen zolang als je wilt.
In principe heb je dan alles wat nodig is.
 
Prima zaak inderdaad en je kan het beste de stockoplossing koel en donker bewaren. Ik doe dat in de koelkast.

In principe heb je enkel kaliumnitraat en kaliumfosfaat nodig en de sporen. Ik maak het aan in flesjes van 500ml en voeg dan op 500 ml 83 gram nitraat toe en 4 gr fosfaat (in 2 flesjes). Daarvan voeg je 20 ml toe van de nitraat en 40 van de fosfaat om met 20/2 mg te verhogen op 100 liter.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij staat het nooit langer dan een maand, nog nooit iets van schimmel bemerkt..
Enige wat ik heb gedaan is de hoeveelheid water verhoogd als in een bezinksel kreeg in mijn oplossingen, maar verder ook niet

Bij een aantal planten mest ik de wortels bij met osmocote, maar als je een soil of akadama gaat gebruiken is dat niet nodig
 
Prima spul.

Ik bewaar de cms+b oplossing in de koelkast de andere oplossing in de kast onder het aquarium.
Werkt goed.
 
Allen bedankt voor de info. Bestelling inmiddels geplaatst. Enkel voedingstabletten om aan de wortels te steken moet ik nog halen bij mijn lfs.
 
Allen bedankt voor de info. Bestelling inmiddels geplaatst. Enkel voedingstabletten om aan de wortels te steken moet ik nog halen bij mijn lfs.

Ik heb gister ook een bestelling geplaatst, ik heb juist ook de bodem voeding en soil bij aquariumbemesting gehaald.

Zelf heb ik Gilles gemailed en op de bodem moet ik lateriet strooien ( dan de soil er over ) en na 6 maanden de vitasubs gebruiken, zelf ga ik ook via de ei methode werken.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/lateriet

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/vitasub

20 vitasubs voor 5 euro is goedkoper dan waar dan ook.
 
Normaliter is Backplay goedkoop met voedingscapsules maar die is jammer genoeg niet actief op het moment mar volgens mij kan Tuinkabouter je in de toekomst er misschien ook aan helpen;)
 
Die vitasub zal ook wel iets in de strekking van osmocote zijn...

Als je interesse hebt kan je me altijd een pm sturen
25ct per capsule is redelijk prijzig alsnog...

Maar je bent denk ik de eerste die capsules gaat combineren met een soil.
De soil was in staat de voedingstoffen uit het water op te nemen als ik het goed begreep
 
Ikzelf gebruik geen soil als bodem, maar zand. Van zodra mijn bak opgestart is, zal ik een update plaatsen.
 
Vergeet de flow niet ! Een goede stroming/circulatie is ook belangrijk om de co2 en bemesting bij de planten te krijgen. Ben zelf ook aan het kijken om de flow te verbeteren in mijn bak d.m.v. powerheads/circulatie pompen.
 

Terug
Bovenaan