Benauwde vissen


W

WillemB.

Guest
Dag allemaal,

Ik loop nog steeds te tobben met de CO2 in mijn bak.
Ik had nu ongeveer 60 bellen per minuut met een reactor, en dan kwam de PH op 7 en de KH op 8.
Naar mijn idee erg nette waardes, en de vissen gedijen er goed bij.

Nu zat ik deze ochtend eens te kijken, en waren de vissen snel aan het happen naar adem, en hingen boven in de bak. Heb er gelijk maar een luchtsteentje in gehangen.
Toch waren de waardes prima, PH 6,5 en KH 8.
Zou het misschien schelen als ik de CO2 eerder uitschakel voor het laatste licht? Dat zit nu op een uur voordat de verlichting naar 50% gaat verminderen en 2 uur voordat de verlichting helemaal uit gaat.
Heb er nu maar een uur extra bij getelt.

Ik kan natuurlijk ook een luchtsteentje snachts aanzetten, maar liever niet.

Heeft er iemand tips, of ideeen om dit te voorkomen in de toekomst?
 
Noem jij een PH van 6.5 bij een KH van 8 prima? Dat zou betekenen dat je 75,9 mg/l aan co2 hebt opgelost in het water. Dat is zeker wel een probleem en de reden van het snel ademen. Een veilige marge zou dan zijn sturen op een CO2 niveau van tussen de 15 en 25 mg/l.

Ik ben geen expert met CO2 dus wellicht dat andere hier nog op kunnen inhaken maar volgens mij zou je PH in de ochtend hoger moeten zijn, en die zou gedurende de dag (als je CO2 toevoegt) iets moeten dalen. Zoals je het nu beschrijft lijkt het alsof je CO2 snachts helemaal niet uit gaat en gewoon door blijft gaan.
 
Ik had het idee dat de PH snachts wat kon zakken maar dat dat geen probleem was als de CO2 uit staat.
Overdag is dit een 7,0 PH en 8,0KH, wat uit komt op een 23,7mg/L
Nu is he wel lastig te zien met de testsetjes om een verschil te zien van 6,5 en 7 in de PH.
Allereerst ga ik de CO2 naar beneden brengen tot dat ik duidelijk heb hoe het hoort, en wat de goede instelling is.

Wat is nu de beste manier om continu (dag/nacht) in de gaten te houden hoe hoog de waarde is?
 
De pH moet in de nacht juist stijgen doordat je geen Co2 meer toevoegt.
Een pH controller, op je vraag.
 
Dus met een PH controller zou dan de verhouding van de CO2 altijd goed zijn? Vind het namelijk wel weer veel geld om dat uit te geven als er ook een andere manier is. Als een goede afstelling ook voldoende is zou dat perfect zijn.
En anders, waar moet ik op letten bij de aanschaf van zoiets? Is dat ook nog via marktplaats te doen, en welk merk is dan betrouwbaar?
 
Er zijn er hier genoeg die zonder controller werken.
Maar je pH moet niet nog meer zakken in de nacht, dat is dus gewoon co2 overschot.
 
Ik ga voorlopig dan eerst het volgende proberen:
- De CO2 iets terug brengen naar een lagere waarde waardoor ik overdag een hogere PH of een lagere KH heb.
- De CO2 een uurtje eerder uitzetten waardoor er hopelijk meer zuurtsof blijft voor de nacht.

Zal dit enkele dagen proberen en dan de waterwaardes met en zonder licht gaan meten.
 
Je KH hoort niet te veranderen.
Althans niet meetbaar door CO2 te veranderen. Alleen je pH
 
Ah, vandaar. Dus die zal altijd op de 8 blijven?
Waar heeft dat mee te maken? Is dat net hoe het uit de leiding komt?
 
Ah, vandaar. Dus die zal altijd op de 8 blijven?
Waar heeft dat mee te maken? Is dat net hoe het uit de leiding komt?
Indien je zelf er niet aan gaat rommelen (osmose, KH+ etc) dan is het inderdaad zoals het uit de kraan komt, dus 8 blijft 8.
Maar niet altijd, KH kan best afgebroken worden maar dat is te ingewikkeld voor nu, dus ga er maar vanuit dat die niet veranderd.
 
Helemaal prima. Dan ga ik daar ook niet over na denken.
Nu zou een waarde van 7,0 tot 7,2 perfect zijn. Wel lastig te meten met mijn setje, maar eens kijken of ik een digitale meter kan vinden ergens.
Dat is toch een stuk goedkoper dan een ph controller, en preciezer dan een druppelsetje.
 
En bij een KH van 8 zou je ideaal gezien dus een PH van 7 willen hebben. Gaat de PH onder de 7 dan geef je te veel CO2.

Ik zou eerst maar eens controleren of je CO2 toevoer snachts wel echt uit gaat want daar heb ik m'n twijfels bij.

Een PH pen zou een makkelijke oplossing zijn.
 
De toevoer gaat snachts uit, tenzij het nu net een nacht was dat het magneetventiel niet werkte.
Maar meestal check ik het regelmatig, en sluit het goed af.

Zie dat er bij bol.com een ph pen is van 20 euro, dus dat is een stuk preciezer meten.
Kan je het snel in de gaten houden.
Ben benieuwd hoe het gaat, wil toch wel de CO2 houden aangezien er erg veel plantjes in de bak staan.
 

Terug
Bovenaan