Bengaalsvuurtje man of vrouw?


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Heey, ik kom er zelf niet helemaal uit dus vandaar mijn vraag.
Heb ik een mannetje of een vrouwtje?
Ik heb nu ruim een jaar 2 Dario Dario's. 1 duidelijk de man en de andere, ging ik vanuit, een niet dominante man.
Nu is ongeveer 2 weken geleden de dominante man dood gegaan. Alleen blijft de andere net zo bleek als die altijd was.
Ben ik nu de gelukkige eigenaar van een van de weinige vrouwtjes of heb ik gewoon een niet zo mooi mannetje?

Ik heb een 125L aquarium. Ik dacht dat dat in principe groot genoeg moest zijn voor meerdere kleine territoriums. Weet iemand toevallig of dit zo is? Want in dat geval zou je toch verwachten dat indien het mannetjes zijn deze allebei een territorium zouden hebben en daarom ook (een beetje) kleuren??

Ik ben benieuwd of iemand hier iets meer over kan vertellen!

MVG Jasper
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.51.49 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.51.49 (1).jpeg
    38.5 KB · Weergaven: 67
  • WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.51.49.jpeg
    WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.51.49.jpeg
    54.1 KB · Weergaven: 64
  • WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.51.48.jpeg
    WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.51.48.jpeg
    58.8 KB · Weergaven: 63
  • WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.28.35 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.28.35 (1).jpeg
    40.3 KB · Weergaven: 66
  • WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.28.35.jpeg
    WhatsApp Image 2022-09-19 at 15.28.35.jpeg
    63 KB · Weergaven: 69
Ik (en iemand die ik ken) heb ze in het verleden gehad, en toen waren de mannetjes gewoon allemaal rood. Je zag ze af en toe wat strijden/pronken, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit mannetjes kleurloos heb zien worden, laat staan dat dat permanent zo was.

Iets anders waar je naar kan kijken (van deze site) :

Females are smaller, less colourful (they do not have any red or blue pigmentation on the flanks and only indistinct bars or none at all) and possess a noticeably shorter, stumpier-looking body profile then males. In addition, males develop extended pelvic, dorsal and anal fins as they mature.

Vergelijk jouw vis maar met het mannetje op de foto:

dario-dario-DSC_3764.jpg

De buikvinnen zijn bij jouw vis ronder en minder lang. Het lichaam lijkt ook wat minder langwerpig van vorm. Ik zou dan denken: vrouw. :)
 
Ik denk inderdaad dat je geluk hebt en een vrouwtje hebt.

Enig idee waar de man aan is overleden? Het zijn vrij sterke vissen namelijk.
 
De buikvinnen zijn bij jouw vis ronder en minder lang. Het lichaam lijkt ook wat minder langwerpig van vorm. Ik zou dan denken: vrouw. :)
Ja dat klopt inderdaad. Ik kan me alleen niet herinneren dat het mannetje groter was dan degene die ik nu nog heb. Al zal grootte ook altijd wat meer verschillen misschien
Enig idee waar de man aan is overleden? Het zijn vrij sterke vissen namelijk.
Ik denk dat hij niet genoeg eten heeft kunnen meepakken. We zijn 2 weken op vakantie geweest en toen heeft mijn vader het aquarium verzorgd. Het zijn lastige eters, ze pakken vaak wel mee van de rest, maar ik voer ze zelf ook wel met een lange pincet wat bij. Mijn vader heeft dat niet gedaan, die is niet bepaald geduldig zal ik maar zeggen. Ik vermoed dat het daar mis is gegaan, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Zou wel leuk zijn als het een vrouwtje is! Denken anderen er hetzelfde over? Kan altijd nog meer foto's maken indien nodig.
Als het echt een vrouwtje is haal ik er binnenkort weer een mannetje bij. Ook een leuk idee om dan eens wat meer over de kweek van dit visje op te zoeken.
 
Kweken gaat vanzelf. Zo moeilijk zijn ze niet. Licht zacht water en pH rond de 7, dan verschijnen jongen vanzelf mits er voldoende schuilplaatsen zijn. Plukken javamos zijn daarbij erg handig.
 
Kweken gaat vanzelf. Zo moeilijk zijn ze niet. Licht zacht water en pH rond de 7, dan verschijnen jongen vanzelf mits er voldoende schuilplaatsen zijn. Plukken javamos zijn daarbij erg handig.
Ook in een gezelschapsaquarium? Dan zullen de jongen ook wel levend voer worden neem ik aan?
 
Ook in een gezelschapsaquarium? Dan zullen de jongen ook wel levend voer worden neem ik aan?
Dan ligt het er inderdaad aan wat erbij zwemt. Met voldoende schuilplaatsen zullen een paar het waarschijnlijk wel overleven. Wil je er meer, dan heb je een aparte bak ervoor nodig.
 
Ik (en iemand die ik ken) heb ze in het verleden gehad, en toen waren de mannetjes gewoon allemaal rood. Je zag ze af en toe wat strijden/pronken, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit mannetjes kleurloos heb zien worden, laat staan dat dat permanent zo was.
Ik heb ze ook gehad maar bij de lfs zie je haast nooit het verschil en zijn de mannen ook vaak gekleurd als een vrouw.
 
Ik heb ze ook gehad maar bij de lfs zie je haast nooit het verschil en zijn de mannen ook vaak gekleurd als een vrouw.
Dat valt mij ook telkens op inderdaad. Heb dan wel het idee dat er een heel klein beetje rood in zit nog
 

Terug
Bovenaan