Beplanting goudvis aquarium


H

Hoefsje

Guest
Beste mensen van het forum,

Ik heb ondertussen de goudvissen al n maand en alles draait lekker behalve de planting. Ik heb al n paar keer n bosje gekocht wat elke keer uit elkaar valt na ong anderhalve week. Ik duw altijd alle steeltjes onder het grind en die blijven goed zitten totdat ze weer helemaal week zijn en los komen. Wat kan ik doen zodat ik een groeiend bosje waterpers krijg bijvoorbeeld?

Ook heb ik een plantje gekocht uit een potje waarbij verteld werd dat die de goudvissen kon weerstaan. Kunnen jullie zien welk plantje dit is?

Zijn er andere planten die goed kunnen gaan in koudwater (20 graden) met goudvissen?

Hoop n paar plantjes te kunnen houden zodat er en meer leven is en ook meer schuilplekken voor de vissen. Alvast bedankt.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Ik bundel planten samen met een elastiekje en druk ze onder een steen. Planten wie goed samengaan met de vissen in mijn Aquarium zijn ludwegia, hoornblad, waterpest. Met goudvissen is het belangrijk dat je de wortels beschermt want ze graven ze uit. Voor goede planten groei zul je wel voedingsstoffen moeten toevoegen. Check mijn fotoalbum maar eens voor voorbeelden.

Hoe groot is je Aquarium trouwens? Voor komeet staart goudvissen heb je echt een grote bak nodig liefst een vijver. Voor sluiers min een meter wordt aangeraden met 50L per vis.
 
Waarom staat je aquarium maar voor 1/3 gevuld met water?

Je hebt verschillende varianten waterpest. Koude en warme. Bij de Intratruin liggen ze vaak buiten in bakken, dat is in ieder geval de koude variant. Maar houd in gedachte dat hier vreselijk veel pesticiden op zitten.
 
Je plantje lijkt me een Hygrophilla corymbosa te zijn. Wel een plantje dat licht nodig is en een temperatuur zo tussen 20 en 28 graden. Jij hebt een koudwaterbak, toch? Hopelijk houdt dit, overigens wel sterke, plantje het vol.
 
Ik zou deze bak snel vullen tot 5cm onder de rand. Goudvissen als deze horen in een vijver thuis, en niet in een aquarium. Nu kan deze situatie tot het voorjaar wel, maar geef ze dan nu wel optimaal de ruimte die in jou bak mogelijk is.
 
Op het moment van de foto was ik water aan het wisselen vandaar de lagere waterstand. Het waterpest wat erin zit is de elodea densa, het plantje wat altijd in het typische goudvissenkom bosje zit. Is dit dan de juiste of de verkeerde.
Zouden de groene bladeren javavaren kunnen zijn? Zo ja dan moet ik ze zeker niet onder het substraat steken?
Het andere plantje lijkt idd veel op de hygrophila corombosa, alleen dan een heel stuk kleiner. Dus als iemand anders het nog denkt te weten, zou fijn zijn.

De goudvissen zitten hier inderdaad tijdelijk in wat jullie ook kunnen lezen in mijn andere gestarte topics.
 
Het andere plantje lijkt idd veel op de hygrophila corombosa, alleen dan een heel stuk kleiner. Dus als iemand anders het nog denkt te weten, zou fijn zijn.
Jij kunt het het best vergelijken maar is het geen Hygrophila siamensis?
 
Jij kunt het het best vergelijken maar is het geen Hygrophila siamensis?
Een 'Siamensis' is een Hygrophila corymbosa. Ofwel een Hygrophila corymbosa ‘Siamensis’. Er bestaan nog wel meer varianten van deze plant. Er is bijvoorbeeld ook nog een 'Thailand' of een
'Stricta'. Maar er is ook een compact die inderdaad kleiner blijft. (Zo'n 15 cm. hoog dacht ik.)
 
Laatst bewerkt:
is javavaren inderdaad maar zijn het geen lossebladeren zonder wortels? zo zien ze er een beetje uit.
 
De kleinere javavaren bladeren zijn inderdaad alleen het blad zonder wortelstam. Op een van deze bladeren zijn nu wel meerdere stekjes aan het groeien. Ben benieuwd of ik deze kan laten uitgroeien. De grotere bladeren zijn wel met stam gekomen en hier is ook groei te zien. Na de ontdekking dat het javavaren is heb ik de wortels ook vastgebonden ipv in het substraat gezet. Dus iedereen nog bedankt voor de info.
 

Terug
Bovenaan