Beslagen dekplaat


A

Alabastine

Guest
Heyhey,

Laatst hebben we een paar plexiglas platen (2 mm dik) laten zagen voor wat dingetjes in huis en ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een plexiglas dekplaat voor mijn aquarium te maken.
Sinds ik een LED lamp heb was hij namelijk open en ik merkte wel dat de heater een stuk harder moest werken en 's ochtends zag ik een keer dat het water 2 graden kouder was dan de bedoeling is. Daarbij ga ik Killivisjes proberen op te laten groeien (heb eitjes besteld) en die springen er anders uit.

Allemaal leuk en aardig, dekplaat past prima, maar hij beslaat als een idioot, naast dat dit niet mooi is belemmert het misschien ook de lichtinval?
Ik zou hem in ieder geval liever niet beslagen zien en waarschijnlijk is dat nagenoeg onmogelijk maar ik vroeg me af of iemand hier trucjes kent om een dekplaat minder te laten beslaan. En bestaat er misschien een waterafstotende coating die veilig is voor vissen en enigszins goedkoop?

Als je suggesties hebt, laat maar horen! Bedankt alvast!
 
Boven al de nano s van mij zitten glazen of plexiglazen deksels en als je aan de randen wat ruimte hebt dan valt dat beslaan echt wel mee.
 
Boven al de nano s van mij zitten glazen of plexiglazen deksels en als je aan de randen wat ruimte hebt dan valt dat beslaan echt wel mee.

John heeft daar nog gloeilampen boven hangen!

Ik heb ook een nano met een glazen plaat. Met daarboven een LED lamp. Deze plaat is altijd behoorlijk beslagen. Maar deze druppels hinderen het licht niet echt.
 
Ja met gloeilampen kan ik het ook haha! Ik kan ook continu een Föhn op de plaat blazen bijvoorbeeld maarja het idee was juist energiebesparing ^^
 
Zo is het hier!

89007A4D-B913-4D4E-BA53-70F3985C9A17.jpeg



6CB1F8BF-1C84-430A-A0FC-9EE381A5B7B5.jpeg



En zo ziet het er in de nano uit. Licht genoeg.

BE0482A5-B795-422B-B1DA-1CDBFF48D610.jpeg
 
Ohja dat ziet er wel prima uit, maar bij mij is het echt wit beslagen zegmaar. Allemaal microdruppeltjes. Kan zo een wel even een foto plaatsen.
Ik zie in het aquarium ook wel genoeg licht hoor, maar ik vraag me af of de intensiteit er toch niet lager door wordt, ook kan ik het niet zien. Het zou kunnen dat de plantjes dat wel merken namelijk.
 
IMG_20171212_134000940.jpg
IMG_20171212_134021542.jpg
IMG_20171212_134036720.jpg


Dit is mijn plaat, maar mn camera heeft wel moeite met het licht geloof ik ghehe.

Mooi nano bakje is dat trouwens zeg
 
Is duidelijk, je hebt te weinig LUCHTcirculatie om de waterdamp weg te krijgen onder je plexiglasplaat. Leg de plaat gewoon op een paar rubberdopjes van 1-2 cm en je bent van het probleem af.
 
John heeft daar nog gloeilampen boven hangen!

Ik heb ook een nano met een glazen plaat. Met daarboven een LED lamp. Deze plaat is altijd behoorlijk beslagen. Maar deze druppels hinderen het licht niet echt.

Haha, nee allemaal met led maar wat noem je beslagen. Onder beslagen versta ik damp wat het zicht door de plaat sterk vermindert en het licht dus belemmert. Wat jij hebt is gewoon natte aanslag en dat staat het licht niet echt in de weg. Daarbij heb ik 2 nano s in de kamer waar amper water onder de afdekplaat zit.
 
@BigSmoke Oke dankje! Maar is het dan niet zo dat ik alsnog veel warmte verlies?
Ik heb ook honinggouramis, als ik meer luchtcirculatie onder de plaat heb koelt de lucht daar dan niet teveel af voor hen?
 
Ik heb ook Betta s en als je een beperkte ruimte creëert dan valt het verlies best mee hoor en voorzie ik geen problemen.
 
Nice, bedankt allemaal!

Heb er een paar laminaatafstandhouders onder gelegd en volgens mij wordt het nu al minder. Even spelen met de juiste hoogte en dan iets beunen wat er fatsoenlijk uitziet en dan moet het geloof ik wel lukken.


IMG_20171212_145427639.jpg
 

Terug
Bovenaan