best mooi, maar schadelijk?

M

Marja-Jo

Guest
Hallo,

Ik heb sinds 5 maanden een aquarium met sluierstaarten. Eerder groeiden er wat donkere algen op de plantjes. Nu zijn die aan het verdwijnen en komt er een ander voor in de plaats. Het is groen en het lijkt wel pluche. Ik vind het best mooi, maar vraag me af hoe schadelijk het is. De planten groeien goed. Ik haal er regelmatig wat uit of knip er een stuk van af anders zit het hele aquarium vol plant. Mijn vraag is welke alg dit is en moet ik het bestrijden?
 
een foto zou handig zijn, en hoe groot is de bak?
 
Zwarte pluisjes? Penseel alg?
 
De bak is 40 x 100 cm. Er zitten geen zwarte pluisjes op. Ik ga even zien hoe ik een foto ervan hierop geplaatst krijg...

groetjes, Marja
 
Ik denk penseel alg
 
gelet op je beschrijving zal dat waarschijnlijk penseelalg zijn en dat wordt in de regel veroorzaakt door een co2 tekort.
Is op zich niet schadelijk voor de vissen en ik zou de bealgde bladeren dus gewoon wel verwijderen hoor.
Weet je ook je waterwaarden en heb je een foto??
 
Ja penseelalg zijn zwart/grijze pluisjes hoor.
Wellicht geeft een foto meer uitsluitsel dan, dus daarom lijkt het me zinvol om een foto te plaatsen van de alg die je dan bedoeld.

Edit: in je eerste post lees ik dat je groen schrijft en dat het fluweelachtig is. Ik denk dat dit de groene alg is die in de regel ook ontstaat door een co2 tekort.
Maar algen zijn verder niet schadelijk voor je vissen.
De eerdere donkere algjes zullen waarschijnlijk wel penseelalg zijn geweest.
 
of Cladophora (aegagropila)?

~ Ivo
 
Laatste lijkt mij onwaarschijnlijk, deze mos groeit erg langzaam en meestal, zo niet altijd bolvormig.
Er is ook een soort groene alg die idd als kleine pluisjes in je bak rond dwarrelt, meestal op de bodem of tussen plantjes en soms op grind. Kan geen kwaad, maar groeit wel als kool.
Denk dat topicstarter deze bedoelt:

647342bigsmoke_0_82_groene_pluisalg.jpg


Als het baardalg is dan ziet het er meer zo uit:

241292bigsmoke_0_82_baardalg.jpg


Kan de TS aangeven wat er in zijn/haar bakkie groeit!

Greetzz BigSmoke
 
Ik vindt ook dat de TS maar even een foto moet posten anders blijven we raden ja.
 
Terug
Bovenaan