Bestaat de fabrikant / merk ARCADIA voor lampen nog?


Planten schijnen zich aangepast te hebben, nu ik wat minder branduren heb groeien ze gewoon als voorheen. De bealgde stukken, zitten er nog wel, maar er komt niks meer bij, de uitlopers zijn allemaal mooi groot en algvrij. De vuurneons vinden het nog steeds helemaal niks, maar dat kan ook door de maantjes ( 5 stuks P. leopoldi) komen. Die beginnen volwassen te worden en worden toch wel als bedreigend ervaren door de kleinere vissen in mijn bak.
 
Inmiddels is alles gestabiliseerd, zeer opvallend verschijnsel is de vrij snelle groei van groene algjes op de ruit, vrij vet van structuur. Golfjes op wateroppervlak veroorzaken rimpelingen in de bak qua licht. Vind dat eigenlijk niet mooi.
 
Grappig dat 'shimmer effect' vind ik juist erg mooi en rustgevend, lijkt mij inderdaad een eigenschap van LED verlichting. Bij TL verlichting is het mij nooit opgevallen maar bij de bakken met LED en waarbij het oppervlakte in beweging is zie ik dit ook.

Dit effect bedoel je toch?
 
Algen blijven een probleem vormen, op bovenkant van bladeren groeit het als kool, heel lage vette alg ( rode alg) krijg het niet echt onder controle.. Heb inmiddels een UV lamp ingezet en nu begint het wat te minderen.
 
Had je hier al eens gekeken , probeer die T8 anders eens te bestellen , dan kan je terug naar de oude situatie (veel betere lichtkwaliteit)


Was vroeger ook zeer te spreken over de arcadia TL's , morgen weer eens kijken in Breda of ze er nog zijn .
 
Wellicht ook te maken met belichtingsduur. Heb e.e.a danig aangepast. Maar weer afwachten, UV lamp schijnt wel te baten. Daarnaast begonnen met extra toevoeging van nitraat. 15 cc stock ( RR ratio) boven aanbeveling. Heb het idee dat met elke waterwissel de alg weer een boost krijgt.
Is wel weer een uitdaging om dit onder de knie te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat de wisseling van TL naar Led hier de oorzaak van is!
 
Wellicht ook te maken met belichtingsduur. Heb e.e.a danig aangepast. Maar weer afwachten, UV lamp schijnt wel te baten. Daarnaast begonnen met extra toevoeging van nitraat. 15 cc stock ( RR ratio) boven aanbeveling. Heb het idee dat met elke waterwissel de alg weer een boost krijgt.
Is wel weer een uitdaging om dit onder de knie te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat de wisseling van TL naar Led hier de oorzaak van is!
Dat zou dan ook heel goed kunnen. TL heeft een veel meer verspreid licht, bij led vormt er zich feitelijk een gerichte bundel licht. Juist bij led is het belangrijk om je maximum intensiteit gedurende gemiddeld zo'n 8 uur nauwkeurig af te stellen op je plantenbestand. Hoewel de belichtingsduur minder doorslaggevend is als de intensiteit immers in de gebieden waar onze planten vandaan komen is het vaak tussen de 12 tot 14 uur licht. Dat moet een vast punt zijn waarop je de overige verhoudingen kan afstellen. Die zoektocht heb ik in ieder geval altijd gedaan, al minimaal zo'n 55 jaar dat ik bakken heb gehad. M.a.w. de lichtintensiteit moet altijd een startpunt zijn. Voor wat betreft die UV lamp: Zo'n ding zal zeker wat doen omdat het deels algensporen kan vernietigen maar algen zelf zullen er niet door verdwijnen. Het is dus zaak om de grond oorzaak te vinden zodra je licht de juiste instelling, of misschien is dit al zo, heeft gevonden. Welke alg is het eigenlijk precies? Ik bedoel, welke soort rode alg? Overigens in een gebied waar je stroming sterker is zal dit type alg zich graag nestelen.
 
Ik kan de Leds van Arcadia niet dimmen o.i.d. Ik ben bang dat de zeer hoge K getallen de oorzaak zijn. Heb inmiddels nu een echte TL ( Arcadia Original Tropical light)
branden van half 9 tot 22:00 uur. Een LED ( 4000K) van half 10 tot 20:00 uur, een led ( 4000K) van 11:00 uur tot 19:00 uur en 1 led ( 8000K) van 12:00 uur tot 18:30 uur.
Heb ook drijfplanten ingebracht eens kijken wat dat brengt.
Rode alg is heel kort, <1 MM en vet, groeit op voorruit en de bovenzijde van de planten in bodem in voorste 20 cm bodem van de bak. Laat zich niet afschuiven.
Slakken en Oto's vinden het erg lekker.
 
Update: Inmiddels is het algprobleem verdwenen. Planten groeien als vanouds en alles is nu in orde. wel een grote bonk licht als alles aan is. Vissen vinden dat niet echt fijn.
Planten wel, die gaan hard. Drijfplanten is geen echte optie, de skimmer maakt daar korte metten mee.
 
je kan met buigrietjes een driehoek maken waarin je drijfplantjes doet en die driehoek vastmaken met visdraad aan een zuignap
 

Terug
Bovenaan