Wat is er nieuw

Bestaat de ideale inrichting?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Chelle-T
  • Startdatum Startdatum
C

Chelle-T

Guest
Hallo allemaal,

Graag wil ik mijn al jaren draaiende aquarium anders gaan inrichten. Nieuwe bodem er in, nieuwe planten, nieuw hout/stenen, kortom; een compleet nieuwe wereld.

Nu vroeg ik mij af of er zoiets bestaat als de ideale leefwereld voor mijn visbestand betreft plantensoorten, hout en of steensoorten en bodembedekking qua materiaal of kleur.

De afmetingen van mijn bak: 60cm breed, 40cm hoog, 30cm diep.

Mijn huidige visbestand:
-10 Kardinaaltetra's (Paracheirodon axelrodi)
-6 Corydoras Panda
-koppeltje Honinggoerami (Colisa Chuna)
-4 Otocinclus affinis

Ik weet niets tot weinig van plantennamen etc, heb me vooralsnog altijd laten informeren bij mijn Aquariumzaken. Maar ik ben op dit forum om te leren dus kom maar door.

Ben erg benieuwd! Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Chelle
 
Ideaal zal het helaas niet kunnen worden met het huidige bestand.

-10 Kardinaaltetra's (Paracheirodon axelrodi)zitten te klein in 60cm en verlangen hoge temperaturen ongeveer 26 graden
-6 Corydoras Panda doen het het beste op lagere temperaturen, een graad of 20 is prima, dan kan het in de zomer wat opwarmen
-koppeltje Honinggoerami (Colisa Chuna)ook lagere temperaturen, 20 graden
-4 Otocinclus affinis idem als C. panda en C. chuna

Voor je op zoek gaat naar de ideale inrichting zou ik dus eerst werken aan een goed bestand. Als je de kardinalen zou vervangen door neon tetra (Paracheirodon innesi). Zit je al veel beter.

Qua inrichting zou je dan kunnen gaan kijken naar filmpjes van wilde vissen.
Op youtube staan veel filmpjes van wilde vissen in hun natuurlijk habitat.
 
Er bestaat niet zoiets als ideaal
 
Jelle Touwen zei:
Qua inrichting zou je dan kunnen gaan kijken naar filmpjes van wilde vissen.
Op youtube staan veel filmpjes van wilde vissen in hun natuurlijk habitat.

Ik denk niet dat de meesten hier zo'n inrichting mooi vinden. In de vrije natuur is de beplanting over het algemeen plaatselijk vrij eentonig en niet bepaald mooi om te zien. Heel anders dan bv onderstaand voorbeeld
eI1SPkuvKPFs3DBnY8qtI-0AyXwIDWsE.jpeg


En zo ziet het er in werkelijkheid uit
eI1SPkuvKPFs3DBnY8qtI-0AyXwIDWsE.jpeg
 
Dat is inderdaad een groot verschil, maar als er gevraagd word voor een ideale inrichting voor de vissen, zou ik voor de onderste gaan. Dat is een omgeving waar zij op aangepast zijn. Ik gok dat voor de bovenste foto heel wat middeltjes nodig zijn om de planten zo te krijgen, CO2 en andere plantenvoeding nonsense. Om eerlijk te zijn vind ik de onderste ook mooier.
 
Jelle Touwen zei:
Ideaal zal het helaas niet kunnen worden met het huidige bestand.

-10 Kardinaaltetra's (Paracheirodon axelrodi)zitten te klein in 60cm en verlangen hoge temperaturen ongeveer 26 graden
-6 Corydoras Panda doen het het beste op lagere temperaturen, een graad of 20 is prima, dan kan het in de zomer wat opwarmen
-koppeltje Honinggoerami (Colisa Chuna)ook lagere temperaturen, 20 graden
-4 Otocinclus affinis idem als C. panda en C. chuna

Voor je op zoek gaat naar de ideale inrichting zou ik dus eerst werken aan een goed bestand. Als je de kardinalen zou vervangen door neon tetra (Paracheirodon innesi). Zit je al veel beter.

Qua inrichting zou je dan kunnen gaan kijken naar filmpjes van wilde vissen.
Op youtube staan veel filmpjes van wilde vissen in hun natuurlijk habitat.
Bedankt voor je tips! Nooit geweten dat de kardinalen te klein zitten, moet ook zeggen dat ze het uitstekend doen. Op Aquavisie staat overigens ook dat ze minimaal 60cm nodig hebben (http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... lrodi.html).

Misschien dat ik ze maar om ga ruilen voor een ander schooltje dan.

Ik vind een biotoop inderdaad niet mooi, maar er zit nog wel wat tussen een natuurgetrouwe biotoop en een ''van alles en nog wat plantenbak''. Ik zal eens het internet afstruinen naar Amazone biotopen en wat ideeen opdoen.
 
AquaVISie zei:
Ik denk niet dat de meesten hier zo'n inrichting mooi vinden. In de vrije natuur is de beplanting over het algemeen plaatselijk vrij eentonig en niet bepaald mooi om te zien. Heel anders dan bv onderstaand voorbeeld
jm2g3odbWLXPWSa_w3mwd7jbMteIKBF6.jpeg


En zo ziet het er in werkelijkheid uit
jm2g3odbWLXPWSa_w3mwd7jbMteIKBF6.jpeg

Bedankt voor je voorbeelden! Ik moet zeggen dat die plantenbak niet bepaald mijn stijl is. Dan vind ik die afbeelding van die rivier mooier. Hoewel dit wel erg ''dor'' en grauw zal staan in de slaapkamer haha. Toch vind ik het wel wat hebben, met een aantal aanpassingen kan zoiets best heel mooi zijn.
 
Tja, ieder zijn meug natuurlijk 😎
 
Chelle-T zei:
Bedankt voor je voorbeelden! Ik moet zeggen dat die plantenbak niet bepaald mijn stijl is. Dan vind ik die afbeelding van die rivier mooier. Hoewel dit wel erg ''dor'' en grauw zal staan in de slaapkamer haha. Toch vind ik het wel wat hebben, met een aantal aanpassingen kan zoiets best heel mooi zijn.
Voor velen zijn dergelijke onderwaterbeelden wel degelijk de inspiratie. 100% zoals in de natuur wilt niemand in zijn bak, maar met enige aanpassingen kan het inderdaad een beetje benaderd worden. In ons Zuid-Amerika topic (zie handtekening) staan op pagina 1 nog een heleboel filmpjes uit de natuur.

~ Ivo
 
Ik denk dat er wel een verschil moet gemaakt worden tussen wat ideaal is voor de vis en wat mogelijk is. Je hebt in een aquarium nou eenmaal een beperkte ruimte en middelen. Zo zal een vis bijvoorbeeld het liefst continu in het levende voer zwemmen, maar dat gaat simpelweg niet. ook is een bak van 3 meter of groter ideaal, maar voor de meeste mensen is dit niet mogelijk. maar niet ideaal betekent niet dat het niet goed is.
De natuur als voorbeeld gebruiken is natuurlijk wel erg verstandig, want hier zijn de vissen nou eenmaal op aangepast, maar ook daar zit een grens aan. Ik heb wel eens plaatjes gezien van Zuid-Amerika waar de bodemrot verschrikkelijk was, dit lijkt me een goed voorbeeld van wat je niet moet willen een aquarium. in ieder geval is het slim om vissen uit te zoeken die bij elkaar passen met een inrichting die voor ze geschikt is, dan zit sowieso je meestal wel goed.
 
@Ivo: Ik heb jullie aquaria eens bekeken, wat een geweldige bakken zeg. Echt fantastisch. Vind de donkere sfeer erg mooi. Toch wil ik mijn bak iets lichter houden omdat het niet zo'n grote bak is, dan word het zo'n donker hoekje.
 
Markvk zei:
Ik denk dat er wel een verschil moet gemaakt worden tussen wat ideaal is voor de vis en wat mogelijk is. Je hebt in een aquarium nou eenmaal een beperkte ruimte en middelen. Zo zal een vis bijvoorbeeld het liefst continu in het levende voer zwemmen, maar dat gaat simpelweg niet. ook is een bak van 3 meter of groter ideaal, maar voor de meeste mensen is dit niet mogelijk. maar niet ideaal betekent niet dat het niet goed is.
De natuur als voorbeeld gebruiken is natuurlijk wel erg verstandig, want hier zijn de vissen nou eenmaal op aangepast, maar ook daar zit een grens aan. Ik heb wel eens plaatjes gezien van Zuid-Amerika waar de bodemrot verschrikkelijk was, dit lijkt me een goed voorbeeld van wat je niet moet willen een aquarium. in ieder geval is het slim om vissen uit te zoeken die bij elkaar passen met een inrichting die voor ze geschikt is, dan zit sowieso je meestal wel goed.
Hier sla je, denk ik, de spijker op zijn kop. Vind het alleen erg lastig om een mooie scape te maken in mijn bak aangezien de oppervlakte zo klein is. Vind een ruimtelijke inrichting erg mooi.
 
Tsjah, dat kan je in een kleine bak bereiken door kleine vissen te houden en de aantallen/soorten laag te houden.
Blijft uiteindelijk lastig, dat geef ik toe.
 
MelvinB zei:
Tsjah, dat kan je in een kleine bak bereiken door kleine vissen te houden en de aantallen/soorten laag te houden.
Blijft uiteindelijk lastig, dat geef ik toe.
Word toch maar eens tijd om op mezelf te gaan wonen, dan ben ik niet meer gebonden aan het formaat van mijn slaapkamer en dan kan ik eindelijk een mooier/groter formaat bak aanschaffen.

Oh wat heb ik daar zin in :smitten:
 
Heb besloten om mijn bak toch maar gewoon als gezelschapbak te houden. Een (bijna)biotoop gaat er nog wel komen maar daar wil ik meer ruimte voor hebben en dat kan nu gewoonweg niet. Er zijn al genoeg idee�n maar ga me nu bezighouden met m'n gezelschapsbak.

Hier te volgen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1631002
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan