Wat is er nieuw

Bestaat een echte topbak?

een topbak voor mij is een bak waar ik plezier aan beleef. Waar wat werk aan is. Waar ik de moeite voor moet doen. Want een bak die ' af is ' gaat voor mij heeel snel vervelen. Het bezig zijn met de aquaria is voor mij de hobby. Niet het nastreven van het eindresultaat. Maar dat is bij mij bij alle hobby's wel zo. Modelbouw, is het af dan mag het van mij zo de kliko in. Hecht er geen waarde aan als het af is.

Modelbouw, is het af dan mag het van mij zo de kliko in. Hecht er geen waarde aan als het af is.
Ik ga me een beetje afvragen hoe dat zit als je een relatie hebt :DD ;))

Je moet er
Deze EU is tot stand gekomen met medewerking van @Cornelius waarvoor onze dank.

Je bepaald de keuze van een nieuw bak aan de hand wat je beoogde soort aquarium gaat worden; gezelschapsbak, biotoop, plantenbak of wat je ook wilt.
Zo las ik laatst een topic waarin iemand vroeg, en om te citeren: 'ik wil op het technische vlak een 'topbak'
Dan worden er logischerwijs een aantal bakken als voorbeeld aangegeven; Juwel Rio, Aqualantis Volga, Eheim Proxima enz

Maar, wat is de definitie van een 'Topbak'?
Bestaat er wel een topbak?
En waarom zie je relatief veel mensen na verloop van tijd toch onderdelen vervangen, zoals het filter en/of verlichting?
Is het dan niet verstandiger/ goedkoper om gewoon een aquarium met onderkast te kopen en technisch zelf samen te stellen?

Geef je mening en ideeën maar heb respect voor anderen en hun mening.
je moet er ook geluk mee hebben ,elke bak is anders
Mijn oom had er heeeel veeel verstand van en was keurmeester maar zijn bak zag er nooit uit altijd heel veel alg
En een ander in de familie had er helemaal geen verstand van maar zijn planten groeide echt als kool en nooit geen alg dus ?

• Leuk
Waarderingen: nan
Ik woonde eens naast een schilder. Echt een vakman zoals hij zijn werk afleverde. Hij zat nooit zonder werk en heeft bij menig buurtbewoner de buitenboel perfect afgeleverd. Zijn eigen huis...? Zelfs mijn eigen geklieder op de kozijnen zag er beter uit.

Ooit begon ik met een superfish tropical 40 of 50, Weet niet meer zeker wat het was. Ik vond die nano bakjes die je op internet zag zo mooi.
Wat een topbak vond ik mijn Rio 125, die de superfish opvolgde, toen die net in de woonkamer stond. En zo groot. En een joekel van een filter. Daar kon de hele bodemgrond van de superfish in.
Natuurlijk is de Rio door de jaren heen steeds wat aangepast met andere accessoire.
Onlangs zag ik weer een paar hele mooie nano bakjes en toen begon het weer te kriebelen. Dus boven staat een nieuw maagdelijk kubusje te wachten....

Dus een topbakje is voor mij een fantastische scape op kleine schaal en niet zo'n 300 liter optiwhite glasbak met een lamp die een vallende komeet, passerende vrachtwagen, schoonmoeder op visite en zonsopkomst kan imiteren.

Een nanobakje lange tijd goed draaiende houden vergt mijn inziens veel meer van je vaardigheid dan hele grote bakken van een paar 100 liter. Dus liever een topbakje dan een topbak.

Een nanobakje lange tijd goed draaiende houden vergt mijn inziens veel meer van je vaardigheid dan hele grote bakken van een paar 100 liter. Dus liever een topbakje dan een topbak.
De hobby bestaat natuurlijk niet alleen uit vaardigheid. Als je liefhebber bent van bepaalde grotere vissen schiet een nano al snel tekort.

Ieder zijn ding inderdaad, en elke bak en bakmaat komt met eigen kenmerken en uitdagingen, het ene is niet beter dan het ander volgens mij.

Ieder zijn ding inderdaad, en elke bak en bakmaat komt met eigen kenmerken en uitdagingen, het ene is niet beter dan het ander volgens mij.
Het plezier zal hetzelfde zijn en daar gaat het in de hobby om denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan