Bestaat er een filter voor meerdere aquariums?


G

Gideon1995

Guest
Goedemorgen,

Wij hebben inmiddels een 3 tal aquariums staan.
mijn vraag is of ik deze op 1 buiten filter bijvoorbeeld van eheim aan elkaar kan koppelen
Zodat ik als ware 1 filter nodig heb voor 3 aquariums
 
Met een externpot filter zal dat niet gaan lukken.
Wat wel kan meerdere aquariums op 1 bioloog maar dan moeten alle aquariums wel een overloop hebben om het water af te voeren naar een afvoerbuis die uitkomt in de bioloog.
Dus zeg maar1 hoofdbuis waar 3 aquariums hun water afvoeren en een aanvoerbuis vanaf de bioloog die water aanvoert naar de aquarium met een opvoerpomp en per aquarium een kraan tussen zetten zodat je de water aanvoer per aquarium kan regelen op hoeveelheid water.
Dus in een woonkamer eigenlijk onbegonnenwerk omdat je met buizen door je huis heen moet gaan monteren als de bioloog in een andere kamer komt te staan of onder de vloer door als je een kelder hebt waar de bioloog kan staan wat het beste geval is in zo'n situatie i.v.b met lekage en een bioloog moet altijd lager staan als het aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de goede en snelle reactie.
Denk dat het niks gaat worden :)
Zie mijn ouders al helemaal over de rooie gaan als ik hier de boel ga verbouwen;)?
Ik dacht misschien is het eenvoudig op te lossen
 
Het kan wel maar dan moet je de 3 onderling verbinden. Bvb met een hevel.
Belangrijk hierbij is dat van alle 3 dan het waterniveau even hoog komt.
Uitstroom in de eerste, aanzuig in de laatste en alle bakken worden gefilterd.
 
Uitstroom in de eerste, aanzuig in de laatste en alle bakken worden gefilterd.

"Gefilterd" is toch wel een beetje extreem optimistisch verwoord vind ik. :juggle:
Het water stroomt een beetje, van bak naar bak, via de hevels...
Ja, dat is waar.
Maar het vuil uit bak 1 in bak 3 krijgen....
Met 1 pomp?
Via die heveltjes?? :DD
Tjah, dat zal zo snel niet gaan denk ik... :unsure::sorry:

ps: Ik heb eens dergelijke opstelling zien staan bij iemand thuis. Zelden zulke groezelige bakken gezien. :sick:
Misschien toeval maar toch: er schort iets aan dit concept imo.
Eigenlijk ging ik garnalen afhalen en heb ter plekke een excuus verzonnen waarom ik ze toch niet ging meenemen. :DD
 
"Gefilterd" is toch wel een beetje extreem optimistisch verwoord vind ik. :juggle:
Het water stroomt een beetje, van bak naar bak, via de hevels...
Ja, dat is waar.
Maar het vuil uit bak 1 in bak 3 krijgen....
Met 1 pomp?
Via die heveltjes?? :DD
Tjah, dat zal zo snel niet gaan denk ik... :unsure::sorry:

ps: Ik heb eens dergelijke opstelling zien staan bij iemand thuis. Zelden zulke groezelige bakken gezien. :sick:
Misschien toeval maar toch: er schort iets aan dit concept imo.
Eigenlijk ging ik garnalen afhalen en heb ter plekke een excuus verzonnen waarom ik ze toch niet ging meenemen. :DD
Een biologisch filter dient niet om het vuil op te zuigen, dat moet je zelf doen.
Een biofilter dient om amonia om te zetten naar nitraat.
 
Een biologisch filter dient niet om het vuil op te zuigen, dat moet je zelf doen.
Een biofilter dient om amonia om te zetten naar nitraat.

Uhuh.
Bedankt voor de tip. :rolleyes:
Maar dan was je toch een belangrijk woordje vergeten in je aanvankelijke reactie:

Uitstroom in de eerste, aanzuig in de laatste en alle bakken worden gefilterd.
Dat moest dan eigenlijk zijn:
Uitstroom in de eerste, aanzuig in de laatste en alle bakken worden biologisch gefilterd.

En dat dan op voorwaarde dat er genoeg filtermateriaal in je potje past voor de vervuiling van het visbestand uit alle 3 bakken te verwerken. :deal:

Trouwens:
Ikzelf (en velen met mij) reken op mijn filter voor biologische én mechanische filtratie in één. :thumbs:
Ik zou nu ook een beetje belerend kunnen doen en reageren alsof dat nieuwe info is voor je maar ik ga het zo laten.
:DD;))
 

Terug
Bovenaan